A budafokiak harcolnak a Budaörsi Repülőtér okozta zajproblémákkal – A budaörsieket is érintheti az ügy

(Budaörs, 2021. január 24. – Budaörsi Infó) A Budaörsi Repülőteret is megkapta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) állami szervezet egy 2020. december 22-i kormányhatározat alapján ingyenesen – írtuk meg cikkünkben tavaly év végén. A repülőtéri tevékenység, a jövőbeni hasznosítása nagyon sok a környéken élő ember mindennapi életére is hatással van, illetve lehet. Decemberben a XXII. kerületi önkormányzat a Budaörsi Repülőtér zajproblémáival érintett lakossági panaszokra próbált megoldást találni, ami a budaörsieket is érintheti.

 

 

A budaörsi repülőtér a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonából így átkerült az MTÜ-höz, amely szervezet a 83 hektáros ingatlant ingyen kapta meg. Az új tulajdonos a rendelet értelmében jogosult bárminemű (nem csupán közcélú!) továbbhasznosításra is.

A Budaörsi repülőtér az ország legrégebbi, ma is létező kisgépes nemzetközi repülőtere. Régi, központi épülete 1937-ben épült, ipari műemlék. Főként sportrepülőgép-forgalmat bonyolít le napjainkban.

 

 

Nyolcvan éve nyitott meg a budaörsi repülõtér

 

2020. december 17-én Karsay Ferenc, Budafok–Tétény – XXII. kerületi polgármester egyeztetést kezdeményezett a Budaörsi Repülőtér zajproblémáival érintett lakosság képviselői, a reptér üzemeltetője, az ügyet támogató önkormányzati és országgyűlési képviselőkkel.

A találkozón a polgármester ismertette az addig megtett intézkedéseket, ismertette a zajprobléma ügyének állását – írta meg az önkormányzat hivatalos Hírlevele.

Karsay Ferenc polgármester bevezetőjében összefoglalta az elért részeredményeket, továbbá röviden ismertette a zajproblémával kapcsolatos folyamatban lévő ügyeket és az aktuális feladatokat. Elmondása szerint, ez az ügy fontosabb és szerteágazóbb annál, hogy „csak” önkormányzati szinten foglalkozzanak vele, ezért kérte fel segítségül Molnár Gyula és Németh Zsolt országgyűlési képviselőket, akik kapcsolataik és lobbitevékenységük révén előmozdíthatják az ügyet.

Tájékoztatott arról, hogy a XXII. kerület több pontján zajmérések kezdődtek. Független szakértő cég kapott erre megbízást Budafok-Tétény Önkormányzatától. A teljes kerület zajtérképét kell elvégeznie, beleértve a repülőtér, a vasúti, és a közúti közlekedés okozta zaj vizsgálatát, feltüntetve a zaj mértékét, időbeni és területi eloszlását is.

A polgármester rávilágított arra, hogy a hatóság a helyi sajátosságokat figyelmen kívül hagyva, mereven ragaszkodik egy olyan röppályához, a repülők iskolakörének kapcsán, amely Erdődűlő és környéke lakóinak életét ellehetetleníti.

A két országgyűlési képviselő a polgármesterrel közösen levélben kereste meg Dr. Palkovics László innovációs és technológiai minisztert.

Németh Zsolt és Molnár Gyula országgyűlési képviselők kifejtették, hogy a cél egy olyan konszenzusos megoldás, amely során az iskolakör a lakott területeket elkerülve vezetne mind a XXII., mind pedig a XI. kerületben.

Az érintett lakosokat képviselők hangot adtak aggályaiknak a zajmérések módszertanát illetően, de valamennyi jelenlévő támogatta azt a kérésüket, hogy a mérések több hónapon át tartsanak és legyenek köztük titkos mérések is.

A repülőtér üzemeltetői nyitottságot mutattak arra, hogy saját eszközeikkel is csökkentsék a zajterhelést. Ennek érdekében megkezdték egy régi kifutópálya felújítását is, amely megteremti annak a lehetőségét, hogy a légi forgalom kevésbé zavarja a lakosságot. Emellett megvizsgálják a tanuló pilóták repülési idejének korlátozását is.

 

 

2019_05_16_Budaors_repuloter_honvedelem_napja_proba0_net

 

Az egyeztetés alkalmával abban állapodtak meg az érintett felek, hogy a kisrepülők által okozott zajproblémákkal kapcsolatos a még egyelőre megválaszolatlan vagy pontosításra váró kérdéseket a repülőtér vezetősége, illetve Karsay Ferenc polgármester írásban válaszolja meg.

Erre sor is került.

Az érintett lakosok szerették volna a repülőtér vezetőségének véleményét is megtudni az ún. iskolakör hatósági elutasító álláspontja kapcsán. A hatóság indoklása szerint ugyanis a tanuló pilótákat csak derékszögekkel rendelkező forgalmi körön lehet oktatni.

A repülőtér a témában arról tájékoztatta őket levelében, hogy szigorú szakmai szempontok mentén a módosítást támogatják, ugyanakkor annak elfogadása kizárólag a Légügyi Hatóság hatáskörébe tartozik. Felhívták továbbá a figyelmet, hogy egy esetleges módosítás tervezete nem feltétlenül tud teljes mértékben megegyezni a korábban benyújtott petícióban foglaltakkal, a módosítás során elsődlegesen repülésbiztonsági faktorokat kell értékelniük.

Arra a lakossági kérdésre, hogy milyen szankciókat alkalmaz a reptér a szabályszegő pilótákkal szemben és vajon ezek mértéke arányban áll-e a szabálysértés mértékével, válaszukban biztosították az itt élőket, hogy feltétlenül indokolt esetben akár meg is tagadhatják a repülőtér használatát adott pilótával szemben. Hozzátették, hogy ,,a légijármű adottságaiból következő lassú vertikális emelkedést a pilóták felé büntetni nem tartják jogosnak”.

A lakosságot képviselők Karsay Ferenc polgármester közbenjárását kérték abban, hogy a zajmérések 2021. nyár végéig tartsanak, mert tavasszal és nyáron sokkal többen repülnek mint ősszel. A polgármester a kérést támogatta, csakúgy mint azt is, hogy a mérések időpontját előre ne közöljék. A válaszában kitért azonban arra, hogy nem kíván a szakértő cég mérési módszertanába beleszólni. A cél az, fogalmazott Karsay Ferenc, hogy reális, akár egy jogvitában is megvédhető szakmai anyag jöjjön létre a rendelkezésre álló adatokból.

Az összesen 16 kérdést tartalmazó dokumentumban az ott élők többsége azt is tisztázni kívánta, hogy az előírt 300 m-es repülési magasság mihez van viszonyítva, mennyi lesz a magasság a módosított iskolakörök fordulóinál, vagy éppen azt, hogy milyen megoldást javasolnak az alacsonyan repülő tanuló kisrepülők miatt, az iskolakör módosításának elfogadásáig.

A repülőtér vezetése közölte, hogy a 300 méter magasság a legmagasabb tereptárgyhoz képest csak azokra a légi járművekre vonatkozik, melyek adott időpillanatban útvonalon közlekednek két repülőtér (vagy esetleg útvonalpont) között. A szabályzás célja, hogy a légijármű személyzete az útvonalrepülés végrehajtása során ne kerüljön túl közel olyan tereptárgyakhoz, mely a repülőgép épségét veszélyeztetné. (…)

A módosított iskolakör fordulóinál tervezett repülési magasságokkal kapcsolatosan kiemelték, hogy az eltérő teljesítményekből adódóan minden gép más és más vertikális sebességgel fog emelkedni, így egy forduló magasságát előírni nem lehetséges. A pilóták a lehető legnagyobb vertikális sebesség elérésére vannak utasítva, felszállási szakaszban egyéb követelmény támasztása nem lenne reális és megvalósítható. A lehetetlenséget alátámasztja az is, hogy amennyiben egy légijármű egy esetlegesen bevezetett magassági korlátozást nem tudna betartani, úgy kerülő útvonal számára nem kijelölhető a lakott területek, valamint a környező tereptárgyak miatt.

Jogszabályi kötelezettségüknek eleget téve továbbra is felhívják a pilóták figyelmét a legnagyobb vertikális sebesség elérésének fontosságára, valamint az annak elősegítéséhez szükséges repülési manőverek megtételére. A betartást aktív helyszíni (kiszállásos) ellenőrzésekkel igyekeznek a jövőben támogatni.

 

 

2019_05_16_Budaors_repuloter_honvedelem_napja_proba6_net

 

Az ügy fejleményeit igyekszünk figyelemmel kísérni, hiszen bármilyen módosítás a Budaörsi Repülőtéren érintheti a budaörsieket is.

Reméljük, hogy bármilyen döntés is születik a jövőben, az nem tetézi Budaörs problémáit.

 

 

(Budaörsi Infó / forrás: budafokteteny.hu)

 

 

Korábbi cikkeink a témával kapcsolatban:

Állami szervezet kapta meg ingyen a Budaörsi Repülőteret és jogosult bármilyen továbbhasznosításra is

Legutóbb Újbuda miatt nem került a repülőtér Budaörs kezelésébe – Vajon mi lesz a sorsa?

Nyolcvan éve nyitott meg a budaörsi repülőtér

Az új üzemeltetőtől függetlenül zavartalanul üzemel tovább a budaörsi repülőtér

A Goldtimer Alapítvány interaktív múzeumot javasol a budaörsi repülőtérre

Új tulajdonosa lesz a Budaörsi Repülőtérnek?

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.