A budaörsi tömegközlekedést is érinti a 4-es metró indulása utáni jelentős felszíni átalakítás

A 4-es metró elindulása után a felszínen is átszervezik a tömegközlekedést, ami a főváros nagy területén és az agglomerációban is menetrendváltozásokat jelent majd. Az erről szóló terveket hamarosan közzéteszik, ezekhez a hónap végéig az utasok javaslatait, véleményét, és észrevételeit is várja a főváros.

 

A Főpolgármesteri Hivatal hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: az új metróvonal tavaszra tervezett elindulásával jelentősen változik Budapest buszhálózata. Az M4-es metróvonal ugyanis alternatívát jelent a nagy forgalmú 7-es buszcsalád, a 47-es és a 49-es villamos mellett, Kelenföldtől – a nyugati agglomerációból a XI. kerületig közlekedő sűrű autóbuszvonalak végpontjától – pedig gyors, kényelmes közlekedési lehetőséget biztosít majd a belvárosba.

Kiemelték: az új metró elindulásához kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat a Budapesti Közlekedési Központ közreműködésével az elmúlt évtized egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezését hajtja végre. Ez közvetlenül tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolibuszvonalon jelent hálózati vagy nagymértékű menetrendváltozást. A változások véglegesítése előtt azonban az utasok véleményét is szeretné megismerni a főváros. Ezért hivatalos honlapjukon, a Budapest Portálon (www.budapest.hu) és a BKK honlapján (www.bkk.hu/m4) szövegesen és interaktív térképen is megtekinthetőek lesznek a tervezett változások. A javaslatokat, észrevételeket január végéig várják.

A 4-es metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között jár majd, átszállási lehetőséget biztosítva a 2-es és a 3-as vonalakra. A többi metróvonalhoz hasonlóan az első vonatok 4.30 körül, az utolsók 23.30 körül indulnak a végállomásokról, a járatsűrűség a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 2-3 perc, a hétköznapokon és a hétvégén napközben 5 perc, az esti időszakban 10 perc lesz.

A 4-es metró elindulásához kapcsolódó felszíni hálózati, menetrendi változások Újpalota, Zugló, Belváros, Józsefváros, Bel-Buda, Kelenföld, Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Albertfalva, Budafok, Budatétény, Nagytétény, Budaörs és Törökbálint tömegközlekedésére lesznek közvetlen hatással. A tervek szerint mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolibuszvonalon kell jelentős változásra – vonalak összevonására, meghosszabbítására vagy rövidítésére, új járatok indítására és ezzel párhuzamosan egyes jelenlegi vonalak megszüntetésére – számítani.

 

Az M4-es metró elindulásához kapcsolódó felszíni tömegközlekedési változások

Továbbra is jár a 7-es busz

A 7-es autóbusz közlekedését a lokális utazási igények, közvetlen kapcsolatok biztosítása érdekében továbbra is fenntartjuk, de ritkábban jár majd. A 7-es és a leendő új, meghosszabbított útvonalon közlekedő 33-as buszcsalád azon vonzáskörzetéből, amelyet az M4-es metró nem érint – mint például Budatétény vagy Újpalota –, ezentúl is a jelenlegi járatsűrűséggel indítunk buszjáratot a belváros felé.

Budatétény-Nagytétényből a belvárosba az új 33-as járatcsaláddal

A XXII. kerületből továbbra is egész nap biztosítjuk az átszállásmentes közlekedést a belvárosba Nagytétény felől Budatétényen és Budafokon keresztül a Móricz Zsigmond körtértől az Erzsébet híd – Rákóczi út – Thököly út útvonalon a Bosnyák térig a meghosszabbított útvonalú 33-as busszal, amelyet a csúcsidőszakokban a 133E és a 233-as járat egészít ki. A buszcsalád járatai továbbra is közvetlen kapcsolatot teremtenek az M2-es és az M3-as metróhoz, valamint a Nagykörúthoz. Budafok belvárosából a 47-es villamos változatlanul a Kiskörútra visz. Számos útvonalon gyorsabbá válik a közlekedés azáltal, hogy Budatétény–Nagytétény és a budafoki hegyvidéki térség szinte összes megállóhelyéről az M4-es metró valamennyi állomásához biztosítunk közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot.

Gazdagrétről a belvárosba vagy a kerület központjába

A Gazdagréti lakótelephez közel helyezkedik el az M4-es metró kelenföldi végállomása, ezért ahhoz gyakori, gyors autóbuszos kapcsolatot biztosítunk az új 8E és a 153-as busz által. A metróvégállomásról, kihasználva a kötöttpályás közlekedési mód előnyeit, körülbelül tíz perc alatt elérhető lesz a belváros. A 139-es busz útvonala nem változik. A 239-es járat megszűnik, ugyanakkor a 8E járattal Farkasréten át továbbra is átszállás nélkül megközelíthető a Rákóczi út vonzáskörzete, így az M2-es és az M3-as metróvonal. A XI. kerület központja Gazdagrét felől továbbra is a 153-as busszal lesz megközelíthető, amely ezentúl az Őrmezői lakótelepen, az Andor utcán és a Tétényi úton át jár majd. Gazdagrétről tehát mind a három nagy metróvonal átszállás nélkül elérhető lesz.

Autóbusszal az Őrmezői lakótelepre és a lakótelepről a belvárosba, Újbudára, valamint a XXII. kerületbe

Az Őrmezői lakótelep mindkét fő útvonaláról biztosítunk autóbuszos kapcsolatot az M4-es metró kelenföldi végállomásához – a Menyecske utca felől a 150-es, a Neszmélyi út környékéről pedig a 153-as, a 87-es, a 87A és a 187-es autóbusszal –, ahonnan körülbelül 10 perc alatt elérhető a belváros. A lakótelepről Újbuda központi része felé továbbra is megmarad az autóbuszos kapcsolat a 150-es, a megváltozó 153-as és az új 253-as járatok révén. Mivel az Őrmezői lakótelep szomszédságában, a metróállomásnál új autóbusz-végállomás létesül, így az Őrmezői lakótelepről a XI. és a XXII. kerület számos térsége felé új, közvetlen járat is közlekedik: a 153-as busz átalakításával Őrmező átszállásmentes kapcsolatot kap Gazdagrét, Kelenföld városközpontja és a Szent Imre Kórház felé is. Mindemellett a lakótelep kiszolgálásában közvetlenül nem érintett autóbuszok a lakótelepet határoló utakon közelítik meg az új buszvégállomást, tehát környezeti terhelést nem jelent a lakótelepnek az új buszvégállomás.

Budaörsről és Törökbálintról a belvárosba

Budaörsről és Törökbálintról továbbra is egy átszállással lehet eljutni a belvárosba a 7-es járatcsalád helyett az új M4-es metróval gyorsabban. Ezentúl a nyugati agglomerációból érkező autóbuszok döntő többsége ugyanis Kelenföld vasútállomásig jár majd. Budaörs felől a jelenlegihez képest kisebb kapacitással ugyan, de továbbra is átszállásmentes kapcsolatot biztosítunk a Móricz Zsigmond körtérre (240-es busz), és új járatot is indítunk 140-es számjelzéssel a Széll Kálmán térre.

Újpalotáról a belvárosba

Az újpalotai térségből a maira jellemző járatsűrűséggel, gyakori közös követéssel indítunk gyorsjáratokat a belváros felé. Változik azonban a buszok számjelzése és útvonala: az eddigi 7E és 107E helyett a 8E, a 108E és az Újpalotára meghosszabbított 133E busszal lehet utazni a módosuló végállomások felé,. Újpalota és a belváros között a nem gyorsjárati utazást továbbra is a változatlan útvonalú 7-es busz, illetve az új 177-es busz biztosítja.

Zuglóból a belvárosba

A 7-es járatcsalád a módosuló budai végállomások miatt új jelzésekkel továbbra is megteremti a Thököly út vonzáskörzetéből mind a gyors-, mind a nem gyorsjárati utazási lehetőséget a belváros irányába. A 7-es és a 7A járatpár helyett a 7-es, illetve a Bosnyák térig meghosszabbított útvonalon közlekedő 33-as, 112-es, a 233E-t felváltó új 233-as, valamint az új 177-es busz kínál minden érintett megállóhelyet kiszolgáló ellátást. Az újpalotai, 8E, 108E és 133E járat pedig gyorsabb eljutást kínál a belvárosba, az M2-es, az M3-as vagy az M4-es metróhoz.

A villamoshálózat nem változik

A változás nem érinti a dél-budai villamoshálózatot, ugyanakkor a 49-es villamos a jelenleginél ritkábban közlekedik majd, mivel az az M4-es metróval nagyrészt azonos nyomvonalon halad. Az M4-es metróval elérhetővé válik Újbuda felől a Fővám tér, a Kálvin tér, valamint átszállási kapcsolat létesül mind az M2-es, mind az M3-as metróra, így a kiskörúti villamosközlekedést kismértékben ritkul. A villamoshálózat a budai fonódó villamoshálózat kiépítése és a Széll Kálmán tér felújítása után, 2015-ben fog jelentősen átalakulni.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.