Hódi György vs Laczik Zoltán – Terítéken a budaörsi Turizmus Marketing Terv

(Budaörs – 2013. szeptember 18., Budaörsi Infó) A legutóbbi képviselő testületi ülésen a napirendi pontok között szerepelt a Budaörs Turizmus Marketing terv is, azonban ez a pont nem került megtárgyalásra, mert a FIDESZ-KDNP frakció levetette. Kisebb vita alakult ki az interneten Hódi György, a szerző idegenforgalmi szakember és Laczik Zoltán MSZP-s önkormányzati képviselő között az ügyről. A felek a Budaörsi Infónak kifejtették véleményüket a budaörsi Turizmus Marketing tervvel kapcsolatban, és megosztották velünk azt is, hogy ők hogyan képzelik el Budaörsöt öt év múlva. Mindenképpen érdekes olvasmány, kiemelten a Kőhegyen élők számára is. A cikk csupán kivonat, a teljes interjúkat videós formában tekinthetik meg.

 

 

 


 

 

 

Mit jelent a Turizmus Marketing Terv és mi a célja?

 

Hódi György válasza:

“Az önkormányzat felkérésére a tavalyi évben megszületett egy megállapodás, miszerint készítsem el Budaörs Turizmus Marketing tervét. Ez a Turizmus Marketing Terv felöleli a várossal kapcsolatos összes olyan információt, amely alapjául szolgál annak, hogy koncepciók valósuljanak meg, és lehetőleg a város igen stabil gazdasági lába mellé egy másik lábat is képezzünk, ami erőssége lehet a városnak. Úgy gondoltam, hogy átnézve Budaörs adottságait több olyan terület is van, ami kiforratlan kidolgozás előtt áll. Azonban roppant érdekes lehet mind országos, mind nemzetközi szinten is idegenforgalmilag. A Turizmus Marketing Tervnek a célja tehát az volt, hogy egy összefoglaló anyag készüljön Budaörs nevezettségeiről, értékeiről, hagyományairól, gazdaságáról, és az erre épülő idegenforgalmi lehetőségeiről.

Nem egymagam készítettem ezt a tervet, hanem szakemberek bevonásával készült el. Segítségemre volt a Magyar Turizmus Zrt, és a helyben működő szolgáltatók, akik érintettek az idegenforgalomban. Kiemelném közülük a Holiday Inn-t, a Rózsakert éttermet, az Adler Panziót és Hotelt, de itt van a Friedmann is. Ezeket a neveket ismerjük és halljuk nap mint nap. Ők mind adták a saját szakvéleményüket és információjukat ehhez az anyaghoz.”

 

 

Laczik Zoltán válasza:

 

“Budaörsnek, mint általában az ilyen méretű városoknak, az élet különböző területeit illetően is, készülnek kidolgozott koncepciói. Budaörs rendelkezik például kulturális és egészségügyi koncepcióval, és így tovább. Most készül egy Turizmus Fejlesztési Koncepció. Ez egy folyamat, és a legutóbbi képviselő testületi-ülésen ennek a folyamatnak az egyik állomásához érkeztünk el. A Turizmus Fejlesztési koncepció kidolgozására a Városfejlesztő Kft. kapott megbízást az Önkormányzattól néhány hónappal ezelőtt. Tehát a Városfejlesztő Kft készíti ezt a tervet.

Kicsit eltér ennek a koncepciónak az elkészülése más koncepciók kidolgozásától annyiban, hogy közben jelentkezett egy magánszemély, aki felajánlotta a segítségét ennek a tervnek az elkészítésében, a legjobb tudomásom szerint ingyen. Ezt a polgármesteri hivatal elfogadta. Az illető ki is dolgozott egy anyagot, ami esetleg lehet a Turisztikai Tervnek egy alapja, vázlata vagy kerete. Legutóbb a képviselő testület erről szavazott volna, azonban a FIDESZ-KDNP frakciója úgy döntött, hogy ezt az előterjesztést leveszi napirendről.

Tulajdonképpen vita vagy érdemi tárgyalás nem történt. Én elmondtam néhány észrevételemet, más ezt nem tette meg. Nyilván, ha az anyag átdolgozva majd a képviselő-testület valamelyik legközelebbi ülésére kerül, akkor vélhetőleg más is elmondja a véleményét.

Nekem több kifogásom volt. A pártok úgy működnek, hogy ha valamilyen szakmai anyagról van szó, akkor a nagyobb pártok fel szoktak kérni szakértőket az anyag véleményezésére. Mi, mármint az MSZP szintén felkértünk egy idegenforgalmi szakértőt, én úgy tudom, hogy FIDESZ-KDNP frakció is felkért egy szakértőt. Vélhetőleg az ő szakértőjük véleményének a hatására vetették le napirendről ezt az anyagot.

A mi felkért szakértőnk jelzett néhány pontot, amit úgy gondol, hogy jó lenne végig gondolni. Ezek egyike volt az, hogy Budaörsön kellene egy kiemelt kategóriájú wellness- vagy konferencia szállodát építeni. A felkért szakértőnk azt mondta, hogy ez nem lenne reális elgondolás, mert nagy valószínűséggel nem lenne erre fizetőképes kereslet. Egy idegenforgalmi szervezet létrehozását sem gondoljuk reális elképzelésnek. Ezek a koncepciók általában hosszú folyamat során érlelődnek ki. Tehát semmi különös nem történt. Általában az szokott lenni, hogy egy készülő koncepció többször több fordulóban a képviselő-testület vagy az illetékes bizottság elő kerül, ahol elhangzanak vélemények, a szakbizottság vagy a testület visszaadja a készítőknek átdolgozásra, most is erről van szó. Semmi különleges nem történt, készül egy anyag és közben csiszolódik, alakul. A folyamat végén egy olyan anyag fog elkészülni, amely minden fél elképzelését tükrözi.”

 


Hol tart jelenleg a Budaörs Turizmus Marketing terv?

 

 

Hódi György válasza:

 

“Most ott állunk, hogy a bizottság megszavazta a Turizmus Marketing tervet.

Még a képviselő-testületnél vár egy döntésre, ami elmaradt legutóbb, hiszen szeretnék mellé felsorakoztatni a készülőben lévő turisztikai koncepciót, és együttesen szavazni róla, hogy ne kelljen felaprózni ezt a témakört. Szóval ez most folyamatban van. Remélhetőleg még szeptember vége előtt, ismét képviselő-testületi ülés elé kerül, és szavaz róla a tisztelt képviselő-testület.

A megvalósítás folyamatban van. Tehát az, hogy a terv elfogadásra kerül, vagy nem kerül elfogadásra, én úgy gondolom, hogy nem is olyan fontos. Inkább az, hogy végre előtérbe került ez a téma.

Foglalkozunk vele, beszélünk róla, így-úgy, pozitív-negatív formában. A lényeg az, hogy beszélünk róla. Foglalkoztat igen sokakat, érint nagyon sokakat, rengeteg szolgáltatót. Az ő érdekük az, hogy előbbre vigyük az ő dolgukat. Ez nem arról szól, hogy az önkormányzat mások álmait valósítsa meg, finanszírozza meg, és növelje a gazdasági eredményességét, teszem azt egy étteremnek, vagy egy szállodának. Hanem arról szól, hogy mi az, amit a város magáról tud nyújtani, mutatni ahhoz, hogy ez érdeklődést keltsen, váltson ki a kirándulókban, turistákban. Ide tömegeket, érdeklődőket vonzzon. Nem kell félni, nem fogják megszállni Budaörsöt.

Ellenben ha azt mondjuk, hogy Budaörs, akkor az asszociáció jelenleg az, hogy a bevásárlóközpontokkal azonosítják a várost. Most szeretnénk ezt a hangsúlyt áttenni az idegenforgalomra, a természetre, a látványosságokra, pazar környezetre, a hagyományokra. Tehát ez lenne a cél.”

 

Laczik Zoltán válasza:

 

“Hogy a koncepció mikor készül el, az a Városfejlesztő Kft-n fog múlni, amikor ők előállnak egy olyan tervel ami az egész képviselő-testület számára megfelel, akkor abban a pillanatban el lesz fogadva.

Ezeknek a koncepciónak az a szerepe és feladata, hogy hosszabb távra meghatározza adott szakterületen a gondolkodás és a cselekvés irányát. Tehát ezek nem rövid távra, hanem hosszú távra szóló elképzelések. Hogy mikor és milyen ütemben valósul meg egy-egy képzelés az több mindentől függ. Például a turizmus esetében a legtöbb tényező nem önkormányzati feladat. Egy vendéglátóipar egységnek a felépítése, vagy akár egy szálloda vagy egyéb hasonló jellegű létesítmény felépítése nem önkormányzati feladat. És nyilvánvaló, hogy egy önkormányzat ilyen projektben nem is veszt részt. Hanem ez alapvetően egy beruházói kérdés. Ha egy befektető úgy gondolja, hogy az neki megéri akkor be fog fektetni, ha nem akkor nem. Az önkormányzat annyit tehet, hogy a nyilvánosság elé tárja az elképzeléseit, amiből látszik, hogy milyen irányba véli kedvezőnek a fejlődést. Természetesen, ha ilyen befektetői projekt lesz, akkor kiadja a megfelelő engedélyeket.”

 

 

A Kőhegyen élők felmerült problémáira tudnak valamilyen megoldást javasolni? Figyelembe veszik a Terv megvalósításakor az Ő érdekeiket is?

 

 

Hódi György válasza:

 

“A probléma ott kezdődik, hogy nem volt megfelelő a kommunikáció. Amikor az emberekhez nem úgy jut el a hír, hogy átfogóan érthetően magukévá tegyék azt, akkor ellene mennek. Amikor pletykákból, hírekből szereznek információt, akkor  dezinformáltságra kell hogy hivatkozzak, akkor jönnek ezek a fajta tiltakozások, ellenállások. Ugyanez történt a Bárka projekt esetében is a lakótelepen. Nem mindegy, hogy hogyan kommunikáljuk a dolgokat. Senki nem akar Budaörsből kocsmaegyedet csinálni. Pedig a pletyka erről szól.”

 

 

Laczik Zoltán válasza:

 

“Valóban nagyon sok vélemény kering, és a véleményeket meghatározza az érdek. Azt gondolom, hogy aki ott lakik, az nem kívánja, hogy a szomszédságában egy borospince üzemeljen. Ugyanakkor, pedig hát a kőhegy és az ott lévő régi és a maguk nemében sokszor egyedi borospincék azok Budaörsnek, Budaörs  városának a város közösségének egy hatalmas értéket képviselnek, ami jelenleg jórészt parlagon hever, jórészt kihasználatlan. A gondolkodást nyilván az serkenti, hogy egy ilyen értéket hogy lehetne a város szolgálatába állítani. Hogy például lehetne e a város turizmus fejlesztésének egyik területe. Én ebben nem is akarok, és nincs is meg a megfelelő szakmai képzettségem hozzá, hogy ebben döntő szót kimondjak. Nyilvánvalóan ez nagyon sokoldalú vizsgálatokat és nagyon körültekintő és tapintatos vélemény cserét igényel, hogy a helyben élő lakók érdekei se sérüljenek, viszont azért valamilyen módon kihasználjuk a város egy nagy érdekét. Úgy gondolom, hogy nem lesz egy rövid felet de úgy gondolom, hogy talán majd idővel kiérlelődik mindenki számára a megfelelő megoldás”

 

 

 

El tudná oszlatni a pletykákat? Tudna egyszerű, és érthető tájékoztatást adni a Kőhegyen lakók számára, hogy ez ő életüket ennek a tervnek a megvalósítása miként befolyásolná?

 

Hódi György válasza:

 

“Én is a Kőhegyen élek. Én is az elsők között voltam, azok között, akik felkapták a fejüket, hogy mi készül. Ellenben az irány nem volt szerencsés.

A Kőhegy lakóinak delegáltjai sem kommunikáltak jól. Megpróbálok szépen fogalmazni. Két oldalról sikerült rossz kommunikációval egymásnak esni. Aminek semmi jó hozadéka nincsen. Ebből a hegyből nem akar senki kocsmanegyedet csinálni. Ellenben vannak adottságai, amiket ki kell használni. Ténylegesen tele van építve családi házakkal, tehát a nyugalmát sokaknak zavarhatná az, ami folyik, illetve bocsánat, ez folyik. Most is folyamatosan járnak fel turisták kiépítetlen utakon, próbálják megmászni a hegyet és csodálattal körbenézni és a panorámát és az egyházi kötődésű emlékeket megcsodálni. Ellenben ez nincs szervezve, nincsen rendezve, ezért előfordulnak randalírozások, törések, zúzások. Rongálások, aminek semmilyen felügyelete nem adott. Én javaslatot is tettem rá, hogy, úgy ahogy régen volt mezőőr, gátőr, és ennek a hegynek is volt régen őre, ezt a rendet kellene visszaállítani. Mindenki egy kicsit megnyugodna, ha keretek közé van valami téve valami és szabályozva van, az mindenkinek nyugalmat ad, és akkor azzal csak előrébb jutunk. A véleményem erről az egészről az, hogy élvezzük azt, hogy milyen szép környezetben lakunk és osszuk meg másokkal is.

Van egy jó pár romos présház. Szeretnénk, ha ezeknek az állapota javulna. Ténylegesen vannak olyan esetek, amikor összeomlás szélén áll az ingatlan, magántulajdonban vannak. A tulajdonosokkal fel kell venni a kapcsolatot. Ha nem sikerül, akkor meg kell nézni annak a módját, hogy hogyan lehet ezekből értékmentést realizálni. Az egyesületünk feladatának tekinti ezeknek a préseknek és présházaknak a mentését, tehát mind a figyelemfelkeltés, mint az aktív részvétel adott. Akár a finanszírozása is annak, hogy ez megtörténjen, ezért jöttünk össze borkedvelők, borbarátok és borkészítők. Ezt természetesen úgy tesszük, hogy segítségül az önkormányzatnak illetve a megfelelő egységeinek, egymást kiegészítve egymást segítve mi adnánk ehhez a szakmai részt, amihez mi értünk. Ehhez természetesen nagyon sok szakma párosul, építészeti többek között. Ezt a Városvédő Egyesület teszi hozzá, és szimbiózisban együtt csináljunk, azért, hogy értéket mentsünk. Ez történik a Kőhegyen, most ezt csináljuk.”

 

 

Ön szerint 5 év elteltével hogyan fog kinézni Budaörs, mi fog változni? 

 


Hódi György válasza:

 

“Budaörs folyamatosan változik. Egy kedvenc mondásomat idézném: „Budaörs fejlődésre van ítélve.” Ha ötéves távlatba kell gondolkodni, akkor én azt látom, hogy addigra megvalósulhat a borgasztronómiával kapcsolatos tervünk. Miszerint a pozicionálása a városnak ezen a területen is erősödik, és fognak ránk úgy gondolni, mint egy kellemes pincesoros, hangulatos, borkedvelők számára is látogatott helyre. Az öt évbe én úgy gondolom, hogy még belefér jó pár olyan terv, amin már konkrétan dolgozunk és hamarosan nyilvánosságra is kerül. Ezek elég jó fejlesztések ahhoz, hogy programokat és érdeklődést hozzunk a városba. Az  öt évben nagyon sok minden belefér. Én úgy látom, hogy nagyon sok a terv az önkormányzat asztalán, amit hallani és látni is lehet. Nem titkosak, sokan gondolják ezt, de nem. Nagyon elérhető dolgokról beszélünk, és egy nagy váltás előtt áll ezen a területen a város. Én bízom benne, hogy nem azt fogjuk mondani öt év múlva Budaörsről, hogy Shopping City.”

 

 

Laczik Zoltán válasza:

 

“Mi azt mondjuk és én magam, is azt mondom, hogy Budaörs az utóbbi években sok tekintetben megtorpant, én azt mondom, hogy a városnak új lendületet kell adni. Ennek az új lendületnek lehetne serkentője egy átfogó marketing terv. Aminek keretében újra fogalmaznánk Budaörs önazonosságát, önarcképét. Azt hogy milyen jellegű várost szeretnék egyfelől, másfelől pedig, hogy milyen jellegű város lenne az, ami idevonzza a látogatókat a befektetőket. Én azt remélem, hogy ez a fajta elképzelés néhány éven belül testet ölt. Egyébként a turizmus fejlesztési tervet a magam részéről egy átfogó városmarketing-koncepció keretében tudnám elképzelni, de ez részletkérdés. Ehhez közös gondolkodás kell, hogy mi mindannyian milyen várost szeretnénk, ami egyfelől élhető, másfelől pedig vonzó is a külvilág számára, másként ezt a friss és új lendületet nem tudjuk megadni a városnak.”

 

A cikk csupán kivonat, a teljes interjúkat videós formában tekinthetik meg (fent).

(Budaörsi Infó, MSE)

 

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.