Független filmesként szeretné folytatni pályafutását Jelinkó Márton, a Tartozás rendezője

Független filmesként szeretné folytatni pályafutását a Finnországban élő Jelinkó Márton, aki Tartozás című alkotásával szerepel a Titanic Filmfesztiválon

 

Diplomata szüleivel gyermekkorában került Finnországba, majd később ott ragadt – fogalmazott az MTI-nek Jelinkó Márton, akit filmje egyik főszereplője, egyben producere, Heidi Lindén is elkísért a filmfesztiválra. Az alkotás vasárnap ünnepelte világpremierjét.

A Tartozás a bűnbeesés filmje: női főhősei egyre mélyebben sodródnak az alvilág durva játszmáiba, és végül már életük lesz a tét. Lindén egy biológia szakos diáklányt alakít a filmben. Az egyetemista lány prostituált lesz, hogy fizetni tudja számláit. Iris, egy másik szereplő – Kristina Puukko alakításában – kénytelen beállni egy brutális pénzbehajtó bandába, hogy törlessze adósságát. Sorsukat Andrei, a banda egyik tagja köti össze, aki beleszeret Ellibe, Iris viszont gyermeket vár tőle. Mint a rendező elmondta: nem a finn alvilág bemutatása volt a célja, nem is végzett komolyabb kutatómunkát ebben a tekintetben.

A produkció minimális költségvetésből, mintegy nyolcezer euróból készült 22 nap alatt. Mindenki szívességből dolgozott, gyakorlatilag ez volt az operatőr diplomafilmje, a forgatáshoz az Outline Studios, a rendező saját filmprodukciós cége felszerelését használták. A premieren elhangzott, hogy a film digitális változata (digital cinema print) és a feliratozás csupán egy hete készült el.

Amióta komolyan gondolkodik szakmáról, mindig is filmes akart lenni – mondta Jelinkó Márton. Rövidfilmekkel kezdte, aztán rendezőszakra jelentkezett a finn filmművészeti egyetemre, de az utolsó rostán kiesett. Autodidakta módon tanulta az operatőri munkát és a filmrendezést. “Egy rendező szakos barátommal alapítottunk egy céget, és operatőrként dolgoztam mellette” – idézte fel, hozzátéve hogy vállalkozásban, amit a Tartozás forgatása óta egyedül visz, mert időközben rendezőként diplomázott barátja a finn állami televízióhoz került, producerként és esetenként vágóként is dolgozik.

A Tartozás nem hétköznapi történet, szereplői mégis olyan gondolatokat fogalmaznak meg, amelyek a fiatalok általános problémáira, bizonytalan jövőjére, kiútkeresésére utalnak. A film egyik erőssége, hogy nagyon érzékenyen és jó ritmusban vezeti a történet mozgató két szálat, a bűnbeesést és a “normális” élet utáni vágyat.

“Az én szüleim, pláne az ő szüleik egy karriert éltek meg az életükben, manapság ez kevés: több ismerősöm van, aki második-harmadik pályáját építi” – mondta a rendező.

A szereplők karakterének fejlődéséről elmesélte, hogy a forgatáson nem végleges könyvből dolgoztak. “Hittem a színészekben és sok szabadságot adtam nekik. Ők formálták kerek karakterekké a szerepeiket. Nem voltak meghatározott kamerapozíciók és színészi beállítások. Eredeti helyszíneken, szűk terekben vettük fel a jeleneteket. Megpróbáltunk hosszú snittekkel dolgozni, amelyeket aztán megvágtunk” – mesélte.

A Tartozás története két nagyon erős női főhősre épül. “Azt hiszem, a  világon a filmeknek még mindig 80-90 százaléka férfiak főszereplésével készül. Engem kifejezetten foglalkoztatnak a női és kisebbségi jogok.” A nőket  sújtó diszkrimináció számára az egyik “leghihetetlenebb jelenség” – hangsúlyozta a rendező. Mint hozzáfűzte: “Nagyon érdekel az elnyomás mint koncepció, bárki ellen irányul. Mindig abból indulok ki, hogy szeretném megérteni, ami nem azt jelenti, hogy elfogadnám, de úgy gondolom, ha megértem, könnyebb küzdeni ellene.”

“Egész életemben jobban kijöttem a nőkkel, mint a férfiakkal, Finnországban nem tudok beilleszkedni a tipikus kolbászevő, sört ivó, spotot néző és szaunázó férfi társaságba, ahogy itt sem” – árulta el.

Tematikailag a későbbiekben is kisebbségekkel, társadalmi problémákkal kapcsolatos játékfilmeket szeretne forgatni. A játékfilm-készítés inspirálja igazán. “Imádok történeteket mondani és világokat alkotni, szerintem minden film egy saját világot teremt, bármennyire valóságosnak tűnik, mint a Tartozás, mégis kreált” – jegyezte meg. Hangsúlyozta, hogy meg szeretne maradni a független filmkészítésnél, mert hisz a nagy stúdiókon kívül készülő filmekben.

Annak ellenére ezt az utat akarja járni, hogy tudja, Finnországban nehéz moziba kerülnie a független filmes produkcióknak. A Tartozás forgalmazásáért is éppen most küzdenek. Az a baj – jegyezte meg, hogy nem veszik komolyan, “amatőrnek” tartják a független produkciókat a finn forgalmazók, és meg sem akarják nézni azokat – mondta Jelinkó Márton.

A Tartozás című filmet április 18-án, szerdán 18 órakor a Kino moziban vetítik ismét a Titanic Filmfesztiválon.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.