Parkolási zónák Budaörsön – Tapasztalatok és az eddigi bírságolási adatok

(Budaörs, 2016. október 11 – Budaörsi Infó) Tavaly május elseje óta érvényben van városunkban Budaörs Város Önkormányzata Képviselő-testületének a várakozási terület használatának szabályairól szóló 46/2014 (XII.18.) önkormányzati rendelete, amely bevezette a várakozási övezetet. Ismerjék meg az eltelt időszak tapasztalatait és bírságolási adatait.

 

 

A budaörsi parkolás a kicsivel több, mint tíz évvel ezelőtti nagy főúti rekonstrukció és átépítés óta újabb és egyre nagyobb kihívások elé állította a lakosságot, nevezetesen az új, sokszorosára bővített parkolóhelyeket elkezdték a városon kívüliek P+R parkolóként hasznosítani, megnehezítve a helyben lakók gépjárműveinek várakozását.

A főleg fővárosi munkahellyel rendelkező vidéki gépkocsi-tulajdonosok spórolva az üzemanyag- és a budapesti parkolás költségeiken, Budaörs megannyi utcájába hagyták autóikat, majd tömegközlekedéssel továbbálltak a munka végeztéig, ami akár több napot is jelenthetett. Miután ez a gyakorlat tömeges méreteket kezdett ölteni, azon kapta magát a helyi lakos, hogy nem tud napokig a saját lakóhelye környékén parkolni.

A budaörsi városvezetés ezzel a rendeletével egy új parkolási feltételt honosított meg, amelynek akár csodájára is lehet járni: a megszokott parkolóórák felállítása és üzemeltetése helyett egy gyermekjátékot (aprópénzért kapható időmutató tárcsa) kell a várakozási övezetben munkanapokon 08 óra és 12 óra közötti időszakban beüzemelni úgy, hogy a várakozás megkezdése időpontját fel kell rajta tüntetni és figyelni arra, hogy az ne haladja meg a 2 órát (külön kijelölt területeken 3 órát). Vagyis a városvezetés nem fizető parkolózónát jelöl ki, hanem helyileg korlátozza a közterületi parkolás feltételeit, amennyiben a rendeletben előírt feltételeket a gépjárművezető nem teljesíti, akkor szabálysértést követ el, amelynek bírságolási szabályai eltérnek a fizető parkolókban alkalmazott pótdíjazási rendtől. Az érintett zónában lakók sajátos, laminált engedélyt igényelhettek az oda bejelentett gépjárműveikre, hogy ne kelljen hétköznap délelőttönként kétszer a játékórát pörgetniük és helyet változtatniuk az autóval.

 

budaors_parkolasi_zona_jmmk_kornyeke2015jul.jpg

 

Maga a játékszer megvásárolható az érintett szakaszokon található üzletekben kerek 100 forintért, ami még mindig olcsóbb, mint a kiszabható bírság, amely 5000 forinttól 150 ezer forintig terjedhet a 2012. évi II. Törvény alapján, amit a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szól.

 

parkolo_ora

 

A közterület-felügyelők kezdetben szóban figyelmeztették a szabálysértőket, érzékenyen kivárva, amíg az érintetteknél tudatosul az új szabály, majd beindult a renitensek bírságolása. Ha jelen van a sofőr, akkor helyszíni bírság kiszabása történik, ha nincs, egy zöld színű nyomtatványt helyeznek el a szélvédőn.

 

parkolasibuntetes

 

Csakhogy ezen nyomtatvány semmilyen módon nem informálja a bírságoltat, hogyan tudja a kiszabott bírság összegét a beszedőnek kifizetni, amennyiben a bírságoló nem várja meg a parkoló gépjármű vezetőjét. Se illetékességi telefonszám, se bankszámlaszám, de még csekk sincs csatolva. Az egyetlen értékelhető adat maga a hátoldal hivatali pecsétje, amit ki van téve az időjárásnak és a bírságoló kézügyességének. Budaörs Polgármesteri Hivatal, Városépítési Iroda, Közterület-felügyeleti Osztály, a Városháza címével.

Ilyenkor a megbírságoltnak a legkisebb problémája lesz maga a konkrét bírság forintosított összege: ha gyorsan túl akar lenni a kifizetésen, hol, kinek, és hogyan teheti meg azonnal? Besétál a Városházára és húz valahol egy sorszámot? Mi van akkor, ha az illető külföldi, vagy átutazó, aki mondjuk csak egy üdítőért állt meg egy kisbolt előtt és mire visszaér, fityeg a cetli a szélvédőjén, az közterületesnek meg hűlt helye? Viszi magával a cetlit, de mit kezdjen vele Budaörsön kívül? Egyáltalán mi van, ha éppenséggel céges autóról van szó? stb. Ezekről semmilyen értesítés, felvilágosítás nincs a hátlapon, amelyben még olykor furcsa ellentmondásokat is észlelhet a figyelmes olvasója.

 

parkolasi_buntetes_budaors_2016

 

Lapunk tájékoztatást kért Budaörs Város Önkormányzatától a felhozottak mentén, miután volt a szerkesztőségnek szerencséje egy távolléti szabálysértést begyűjtenie alig 4 perc tárcsa nélküli várakozás alatt, ami miatt felmerült a sanda gyanú, hogy a budaörsi közterületesek között boxutcai tapasztalattal rendelkező munkatársak is dolgoznak, olyan szélsebesek.

A szívélyes tájékoztató levélben Erdélyi János közterület-felügyeleti osztályvezető úr a következőket írta:

„Tapasztalataink szerint, a Rendelettel bevezetett várakozási rend lehetővé tette, hogy az eddigi P+R parkolónak használt parkoló-területek elsődlegesen a budaörsi lakosoknak biztosítsanak várakozási lehetőséget ügyeik intézéséhez.

Azon felvetésére, hogy miért nem csatolunk hagyományos csekkszelvényt, ennek lehetőségét megvizsgáljuk, amennyiben nincs akadálya a jövőben alkalmazni fogjuk.

Tájékoztatom továbbá, hogy a Közterület-felügyelet telefonszámát a továbbiakban feltüntetjük a tájékoztató szelvényen, ahol érdeklődhetnek a bírsággal kapcsolatban.”

 

Továbbá, kérésünkre a közterület-felügyelet megosztotta velünk a város anyagi érintettségét és további adatokat az új rendszer bevezetése óta megtörtént bírságolásokkal kapcsolatban:

 

2015.05.01–2015.12.31. 2016.01.01–2016.08.31.
Szabálysértések száma 601 db 257 db
Kiszabott szabálysértési bírság 3.150.000,- Ft 1.585.000,- Ft
Befizetett bírság 2.901.000,-Ft 1.185.000,- Ft
Átlagos bírság értéke 5241,- Ft 6167,- Ft
Befizetési hajlandóság 92% 75%

 

A rendelkezésünkre bocsájtott adatokból megismerhető, hogy a várakozási övezet bevezetése óta, egy és negyed év alatt a szabálytalankodóak száma megfeleződött, egyúttal a bírságbefizetési hajlandóságuk csökkent.

A budaörsi városvezetés a rendelet megalkotásakor a rendelkezésre állt országos hatályú jogszabályok alapján járt el, de egy központi íróasztal mögött készült tervezet a gyakorlatba való átültetésekor mindig esélyes a gyermekhibákra.

A parkolórendelet bevezetése óta tapasztalható szabad parkolóhelyek növekedése a cél elérését mutatja, vagyis sikeres volt. Az érintett lakosság parkolási gondjain könnyített a városvezetés a módszerrel.

A következő megoldandó, egyre növekvő parkolási probléma a lakótelepről érkezhet, ahonnan növekvő számban jelzik ebbéli gondjaikat az ott lakók szerkesztőségünknek.

Addig is figyeljenek a parkolási zónában, hogy ne kerüljenek azoknak, az adatok szerint is, egyre fogyó halmazába, akiket megbüntetnek, mert nem használta a tárcsát.

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.