A negyedik negyedévben 1750 fogyasztói kérelem érkezett a PSZÁF-hoz

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) 2012 negyedik negyedévében összesen 1750 darab fogyasztói kérelem érkezett, 8,7 százalékkal több, mint az előző negyedévben, ugyanakkor 38,6 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban – derül ki a PSZÁF 2012. negyedik negyedévi fogyasztóvédelmi célú hatósági tevékenységéről készült jelentésből.

 

A pénzpiaci kérelmek száma (1233 darab) 2012 harmadik negyedévéhez képest 13 százalékkal nőtt, részaránya pedig az előző időszakokhoz hasonlóan még mindig a legjelentősebb: az összes kérelem több mint kétharmadát teszi ki. A biztosítói szektort érintő kérelmek az összes kérelem közel negyedét foglalják magukba.

A pénz- és tőkepiaci szektorban a legtöbb kérelem (903 darab) továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett. A pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek száma az elmúlt időszakban érdemben nem változott, részarányuk az év során 15-20 százalék között ingadozott.

A pénz- és tőkepiaci kérelmek mintegy háromnegyede (914 darab) – a korábbi negyedévekhez hasonlóan – a hitelezéssel volt kapcsolatos. Darabszámuk az egy évvel korábbihoz képest jelentősen, mintegy 30 százalékkal visszaesett, aminek oka a bázisidőszakban ugrásszerűen megemelkedett, jórészt a végtörlesztéssel kapcsolatos kérelmek magas száma. Az előző negyedévéhez képest kismértékű, 10,1 százalékos emelkedés figyelhető meg.

A jelentősebb részarányt képviselő szolgáltatástípusok közül a jelzálog alapú (lakáscélú és szabad felhasználású) devizahitelek 2011-2012 fordulóján tapasztalt kiugró növekedését 2012-ben jelentős visszaesés követte, majd a negyedik negyedévben az adatok ismét emelkedést mutatnak.

A devizaalapú személyi kölcsönökkel kapcsolatos beadványok száma és aránya jelentősen nőtt mind az előző évhez, mint az előző negyedévhez képest. A vizsgált időszakban a jelzálog alapú devizahiteleket érintő ügyeken belül a rögzített árfolyamon történő törlesztéssel (“árfolyamgát”) kapcsolatosan is érkeztek már kérelmek a felügyelethez, azonban ezek száma marginális (12 darab).

A leggyakrabban előforduló kérelemtípusok továbbra is az elszámolások, megbízások teljesítésével, a szolgáltatások minőségével és a hiányos tájékoztatással összefüggő ügyek. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a negyedik negyedévben a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma több, mint kétszeresére emelkedett 2011 azonos időszakához képest.

A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek 2012 negyedik negyedévében – az elmúlt negyedévekhez hasonlóan – az összes fogyasztói kérelem közel negyedét (405 darab) tették ki. A szolgáltatástípusok szerint a legjelentősebb részarányt (31,1 százalék) képviselő kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal (kgfb) kapcsolatos kérelmek száma 2011 azonos időszakához viszonyítva több mint 20 százalékkal emelkedett, míg a kérelemtípusok alapján a kárügyintézés elhúzódásával kapcsolatos kérelmek száma nőtt jelentősen mind az előző negyedévhez, mind az előző évhez képest.

A pénztári szektorra érkezett kérelmek száma a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolatos kérelmek következtében 2011 harmadik negyedéve és 2012 első negyedéve között a többszörösére nőtt, de az azóta eltelt időszakban gyakorlatilag visszaállt a korábbi szintre.

Az önkéntes nyugdíjpénztárakra érkezett kérelmek száma igen alacsony (a tavalyi negyedik negyévben 5 darab); az egészségpénztárakkal, illetve az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatban már hosszabb ideje csak igen ritkán fordulnak a fogyasztók a felügyelethez.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.