Fótligeti szuvenír kerülhet az amerikai karácsonyfák alá

Az alábbi sikertörténet kezdete akár tipikusnak is mondható. A felfelé ívelő karriert és a napi tíz-tizenkét órás robotot megszakítva egy fiatal nő a “babázás” mellett dönt, de kisfia ellátása mellett egy idő után hiányzik még “valami”. Egy kitűnő ötlet, sok-sok éjszakába nyúló tervezés, meg egy hasonlóan kitartó és tehetséges, pelenkázni sem rest férj kellett ahhoz, hogy elkészülhessen a hazai szuvenírkínálat újhullámát képviselő Folqa figura első darabja. A magyaros mintájú, egyedi tulajdonságokkal felruházott ajándéktárgyak – az igazságos betyár, a természetbarát nádvágó és társai – karácsony előtt már az Egyesült Államok keleti partjának egyik bolthálózatában is kaphatóak lesznek.

 

 

Juhász-Váczi Heni épp a vacsora maradványait tünteti el tágas, barátságos lakásuk konyhájában, amikor betoppanok. A nappalival egy légterű helyiség “rommentes” övezetében a férj és a két és fél éves csemete egy szőnyegen kirakóst játszik, aztán ők is az asztalhoz telepednek. Talán mert olyan jó újra hallani: mire volt képes viszonylag rövid idő alatt együtt a kis család.

A ház asszonya, a Folqa kollekció megálmodója, egyben a Souvenir Brands Kft. ügyvezetője egy reklámügynökségnél dolgozott, amikor végre megszületett a gazdasági újságíró férjjel közös kisfiuk. Hamar döntött: “testközelből” szeretné látni, ahogy a kicsi felnő, ezért számára nem vállalható a reggeltől késő estig tartó elfoglaltság. Az alkotás öröméről, a vérében lévő szervezkedésről azonban nem mondott le. A baráti kör által “designérzékenynek” mondott Heni férje segítségével, a kisbaba mellett, kezdetben igen szűk időkeretek között látott hozzá “világmegváltó” terve kimunkálásához.

– Honnan az ötlet?

– Külföldi útjainkról mindig olyan egyedi és szép tárgyakkal tértünk haza, amelyeknek nem volt más funkciójuk, minthogy díszítsék a lakást. Az efféle “újhullámos” ajándéktárgyak hiányoznak a magyar piacról, így hát a párommal közösen egyéves tervezéssel megalkottunk egy sajátos brandet. A folklór elemeit magukon viselő (innen a Folqa név), mégis modern figurák egy-egy régi tájegységet, egy-egy szinte elfeledett szakmát testesítenek meg, lelkük van. A jelenleg hatdarabos kollekció tagjai: az igazságos betyár, a rátermett csikós, az elmélyült fazekas, a kitartó gulyás, a természetbarát nádvágó és a mértékletes paprikamolnár.

 

Kissé bonyolult a gyártási folyamat, de működik

Amíg leszalad a garázsba, hogy felhozza a nagybajszú, kalapos szuveníreket – meg a hozzájuk tartozó, ismertető szöveggel ellátott kártyákat, illetve a kiegészítő ajándékként gyártott konyhai alátéteket és hűtőmágneseket -, észreveszem az asztal sarkán a kis betyárt, ezt a színes, bohókás, masszív figurát.

– Speciális műgyantából készült, 10 centi magas, 22 deka, szó szerint “súlyos” egyéniség – sorolja nevetve a visszatérő ügyvezető anyuka, miközben leteszi a betyár mellé a többieket a három nyelvű füzetecskékkel együtt.

 

Azt mondja, hogy fokról fokra haladva építették fel az ötletet a férjével, minden apró részletet kimunkálva a piacfelméréssel és a gyártás megszervezésével együtt. Gyakran kisfiuk lefektetése után ültek a számítógép elé, hogy rákeressenek majdani partnereikre, illetve a terv megvalósításához nélkülözhetetlen információkra. Heni édesanyja és egy ismerős grafikus (fővállalkozó-gyártó) is segíti a Souvenir Brands Kft. keretén belül folyó munkát.

A tavaly karácsonykor a WAMP-on bemutatott kollekció neve miatt a legtöbb partnerük egyszerűen csak “Folqáéknak” hívja őket – árulja el a fiatalasszony, aki méltán büszke arra, hogy legalább 30 hazai üzletben már kaphatóak az egyedi figurák.

– Gondolom, nem itt, a fótligeti családi garázsban készülnek az ötletes ajándéktárgyak – jegyzem meg.

– Kissé bonyolult maga a folyamat, de működik – mosolyodik el Heni. – A figurákat precíz tervek alapján Csókakőn öntik, és az alapfestést is ott végzik, majd Budapesten “tamponálásos” módszerrel minden mintát egyesével visznek fel rájuk. A ragasztás Fóton, a dobozolás itt, a garázsban történik.

 

Mesés fordulat

Az üzletasszony egyik leghőbb vágya, hogy újabb hat figurával bővüljön a kollekció, de a hosszabb távú tervek között egy franchise hálózat létrehozása is szerepel.

–   És akkor még nem is említettük a küszöbön álló amerikai karriert! A hírek szerint az Észak-Amerikában és Európában közel 3000 bolttal jelenlévő TJX áruházlánc beválogatta karácsonyi árukészletébe a Folqa figurákat. A nagyvállalat állítólag külön részleget alakít ki ezekben a boltokban Kelet-Európa trendi kincsei számára, így a Folqa figurák egyúttal Magyarországot is képviselik a tengerentúlon.

– Valóban, egy mesés fordulatnak köszönhetően sikerült kapcsolatba kerülnünk ezzel a bolthálózattal, és a gyors megállapodást követően a kis figurákból bizonyos mennyiség már az Egyesült Államokban van – erősíti meg. – Egy romániai e-mail címről érkezett levéllel indult az egész, valamikor augusztusban. A levél feladóját – mint utóbb kiderült – azzal bízta meg az amerikai kereskedőház, hogy kutasson fel bolthálózatuk számára a karácsonyi vásárba illő színvonalas európai design tárgyakat. Mivel ez a megbízott hallott, tudott rólunk, megkérdezte, benne lennénk-e az üzletben.

–        Hát ez tényleg úgy hangzik, mint a mesében…

– Eleinte magam sem vettem komolyan, azt hittem, valaki szórakozik velünk. Aztán mégis visszaírtam. S lám, valósággá vált a mese. Nagyon precíz partnerekről van szó: minden kelléket, az árcéduláktól a zsinórig elküldtek, hogy az amerikai vevők igényeihez igazítva indulhassanak a nagy útra a Folqa Collection tagjai. Várjuk a visszajelzéseket, de addig is folyamatosan dolgozunk, hisz a kis családban nagy tervekből sosincs hiány.

(MTI-Press, Takács Mariann)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.