Minél korábban érdemes elkezdeni az idegen nyelvek tanulását

A gyermekeknek szánt angoltanítási módszeréről ismert Helen Doron brit nyelvész és pedagógus szerint minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni az idegen nyelvek elsajátítását és a tanulási folyamat során az ismételt hallgatásra, valamint a pozitív visszajelzésre kell helyezni a hangsúlyt.

 

“A legtöbb gyermek a világon többnyelvű, ami azt jelenti, hogy három-négy nyelv ölelésében nőnek fel és ez egyáltalán nem zavarja össze őket” – mondta el Helen Doron, aki a módszerére, a tankönyvekhez kapcsolódó lemezek hallgatására és a szülőktől, tanároktól kapott pozitív megerősítésre épülő hazai nyelviskola vezetőinek és oktatóinak szervezett konferencia alkalmából járt Budapesten május elején.

Helen Doron szerint az, hogy Magyarországon és más európai országokban gyakran egyetlen nyelven nőnek fel a gyerekek, világviszonylatban nézve meglehetősen szokatlan jelenség. “Nagyjából 11 éves kortól kezdve a gyermekek ugyanúgy tanulnak, mint a felnőttek. 8 és 10 éves koruk között még mindig jelentős előnnyel indulnak a nyelvtanulás terén, de a legjobb időpont pontosan nulla éves korban kezdődik. A gyermek agya még sokkal könnyebben formálható, több dolgot képes befogadni, mind a kiejtés, mind a nyelvtan tekintetében” – mutatott rá Helen Doron.

Szerinte a legújabb kutatások egyértelműen kimutatták, hogy hétéves korukig a gyermekek úgy képesek elsajátítani egy idegen nyelvet, mint a saját anyanyelvüket. Utóbbit pedig nagyon egyszerű módon tanulják meg: a titok nyitja az ismételt hallgatás és a motivációs erővel bíró pozitív visszajelzés.

Az MTA kutatójaként dolgozó Kovács Ágnes Melinda elsősorban annak a tanulmányozásával foglalkozik, amikor a gyermek születésétől fogva két nyelvet tanul a családi környezetben. “A vizsgálataink azt mutatják, hogy ezeknél a babáknál már az első életév során fejlettebbé válnak bizonyos kognitív képességek, például könnyebben tudják átirányítani a figyelmüket a környezet egy bizonyos aspektusáról egy másikra” – mondta a szakember, hozzátéve, hogy más kutatások szerint a nyelvelsajátítás stádiumai azonosak az egynyelvűeknél és a kétnyelvűeknél.

Mint arra a szakember rámutatott: az eredmények alapján úgy tűnik, hogy egy második nyelv korántsem zavarja össze a gyermeket, hanem bizonyos kognitív előnyöket eredményezhet. Megint más kutatások pedig arra utalnak, hogy ha a gyermekek serdülőkor előtt kezdik el az idegen nyelv tanulását, akkor a nyelv bizonyos aspektusait – például a fonotaktikai sajátosságokat és a kiejtést – magasabb szinten sajátítják el.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.