Az akcióknak tűnő nem akciók – Piszkos trükkök a boltokban

(Budaörs, 2023. november 18. – Budaörsi Infó/Kiszámoló) Néhány hete csodálkozott rá egy újságíró, hogy mennyire tele vannak az üzletek megtévesztő „akciókkal”.

 

 

Nem kell különösebben éles szeműnek lenni, ha bemész egy tetszőleges Aldiba, Lidlbe (vagy bármelyik másikba – a szerk.), te is találsz rengeteg ilyen kamuakciót. A Lidlben egészen a közelmúltig ez alap volt, a méz talán fél évig volt olcsóbb 4 forinttal, mindezt hatalmas narancssárga táblán hirdették.

Most már inkább a „szuperár” átverés a menő, ami pont úgy néz ki, mint az akciós tábla, csak éppen semennyivel nem olcsóbb az ár mint máskor.

A Lidl hűtőpultjánál van egy sarok „Akció és szuperár” néven, több mint száz termékkel, tegnap megszámoltam, kb. minden 18 „szuperár”-ra (vagyis nem akciós termékre) jut egy valódi akció.

Ugyanilyen állványok vannak a sorok végén is, akciósnak tűnő egyáltalán nem akciós termékekkel. Mindenhol piroslik a címke, de talán az esetek 5-8%-ában jelöl csak akciós terméket.

Másik ilyen átverés máshol a „tartósan olcsóbb” termék, véletlenül az is pont úgy néz ki, mint az akciós címke.

Harmadik lehúzási lehetőség a kuponos vásárlás.

A termék nem olcsóbb, csak ha van Lidl kártyád, ha használod is és nem felejtetted el előre aktiválni a szükséges kupont.

Ha már használtad a héten, akkor pedig újra aktiválni (!). Ha bármit is kihagytál, teljes áron vásárolsz.

Az emberek a héten úgy veszik a banánt, mintha ingyen adnák, miközben csak annak olcsóbb, aki előre aktiválta a kedvezményt.

De a táblából ez nem derül ki. Értő magyar olvasással az jön le az átlagembernek, hogy most olcsóbb a banán, de Lidl kártyával még olcsóbb, s nem az, hogy egyáltalán nem olcsóbb a banán, csak ha van aktivált kuponod.

Magyarul a mondat úgy hangzik helyesen, hogy Kizárólag aktivált Lidl Plus kuponnal most olcsóbb, s nem úgy, hogy kuponnal MÉG olcsóbb. A tisztességhez még az is hozzátartozna, hogy a rendes ár lenne a nagy és a kuponos ár kicsi.

Azt már meg sem említem, hogy az akciós hétre valahogy összeesett a banán, feleakkora, mint lenni szokott, éppen csak akkora, mint egy férfitenyér, ami azért banánnak nem egy túl nagy méret.

Ekkora, vagy ennél alig kisebb banánt mindig lehet kapni a Lidlben, 499 forintért akció nélkül, a neve „bandázsolt banán”. Azért olcsóbb, mert sokkal kisebb, mint a normál banán.

Gyakori dolog, hogy az akciós hétre valahogy rosszabb minőségű termék érkezik. Ki érti ezt?

Persze a konkurenciát sem kell félteni. Az Aldiban most akár tíz forintot is spórolhatsz egy 259 forintos pékárun, mindezt hatalmas akciós táblákkal megtámogatva.

Külön tetszik, amikor jó vastag vonallal áthúzzák a régi árat, hogy ne is lásd.

Végig nézve a piros (vagy más megkülönböztető színűt – a szerk.) árcímkéket (amikről azt hiszik az emberek, hogy akciót jelentenek, főleg, hogy van rajta egy áthúzott ár is), rengeteg filléres árengedményt találunk.

S hosszan lehetne még sorolni a dolgokat, például a kéthetente mindig „akciós” jégkrémről, aminek a normál ára lehet az akciós ára, csak mindig felemelik egy-két hétre, hogy aztán jobban vigyék az akciós héten, vagy a mosóporról, ami annál drágább egységárra, minél nagyobb kiszerelést veszel.

A kereskedők addig fognak ezekkel trükközni, amíg a kormány engedi nekik.

A megoldás annyira egyszerű lenne, csak törvényt kellene hozni róla.

– Napi fogyasztási cikkeket árusító boltokban 10% alatti kedvezményt ne lehessen akciónak hívni. Egy 2%-os akció nem akció, hanem egyszerű átverés.

– Az akciós termékeket piros és annak árnyalataival legyen kötelező jelezni, és semmi mást ne lehessen ilyen vagy hasonló címkével árazni. (Szuper ár, tartósan olcsóbb és egyéb átverések.)

– Kötelezően fel kelljen tüntetni százalékosan is a kedvezményt, méghozzá jó látható módon.

– Olyan árat ne lehessen kiírni megtévesztően, amit nem kap meg mindenki automatikusan. Ha a Lidl vagy a Spar ragaszkodik a kuponjaihoz, akkor írjon ki annyit, hogy kuponnal olcsóbb, nézd meg az alkalmazásban és aktiváld a lehetőséget. De ne csapják be az embereket, hogy azt higgyék, ők is ennyiért vásárolhatnak.

– Az élelmiszerekre is legyen bevezetve, hogy régi árnak az elmúlt hat hét legalacsonyabb árát szabad feltüntetni, így nem lehetne játszani a kéthetente olcsóbb jégkrémmel vagy azzal, hogy furcsa mód egy zöldség ára mindig felmegy két héttel azelőtt, hogy akcióssá válna.

 

Várjuk, hogy végre valaki, akinek ez lenne a dolga, szabályozza ezeket a piszkos trükköket.

 

(Budaörsi Infó/Kiszámoló)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.