Budai Gyula: Oszkó Péter a Wizz Airben “hasznosíthatta” a Malévről tudott információit

Az elszámoltatási kormánybiztos szerint Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a Malév visszaállamosításakor olyan bennfentes információkhoz jutott, amelyeket később “hasznosítani tudott” a Wizz Airben mint igazgatósági tag. Budai Gyula keddi budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette: parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezi a Malév és a Budapest Airport ügyében.

 

A politikus több kérdést is intézett a Bajnai-kormány pénzügyminiszteréhez: a kormánybiztos tudni szeretné egyebek mellett azt, Oszkó Péternek van-e tulajdonrésze a Wizz Air légitársaságban, és miért nem hozta nyilvánosságra – ami a napokban derült ki -, hogy 2011 áprilisa óta a Malév konkurensének, a Wizz Airnek az igazgatósági tagja. Választ vár arra is, létezett-e olyan forgatókönyv a magyar légitársaság visszaállamosításakor, amely arra vonatkozott, hogy az államosítás sikertelensége esetén a Wizz Air milyen szinten akarja átvenni a Malév szerepét. Oszkó Péternek be kell számolnia arról is – folytatta -, hogy pontosan milyen információi voltak, és kapott-e juttatást adatátadásért.

A kormánybiztos felidézte: 2010 végén a Malév korábbi vezetője, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója feljelentést tett az Európai Bizottságnál, amely alapján 2010 decemberében a testület vizsgálatot indított a Malévnek nyújtott állami támogatások miatt. Azt pedig már korábban, a Malév visszaállamosításának időpontjában tudni lehetett, ha az Európai Bizottság vizsgálatot indít, arra az álláspontra fog jutni, hogy nem lehetett volna ilyen állami támogatásokat nyújtani a légitársaságnak – tette hozzá.

Budai Gyula szerint Oszkó Péter a Malév-visszaállamosítás során olyan bennfentes információkhoz, például az utaslétszámra és a Malév piaci részesedésére vonatkozó adatokhoz juthatott, amelyek később lehetőséget adtak a Wizz Airnek arra – amelynek igazgatósági tagja lett tavaly áprilisban -, hogy “a Malév helyére benyomulva megszerezze annak piaci szegmensét”. Mindezek alapján egyértelműen felmerül az összeférhetetlenség kérdése Oszkó Péter esetében – jelentette ki.

Az elszámoltatási kormánybiztos úgy látja, a Malév csődje “egy bekódolt történet” volt, és mind a privatizáció, mind a visszaállamosítás mögött magánérdekek húzódtak meg.

Bejelentette egyúttal azt is, hogy egy paritásos alapon működő, parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezte a Malév és a Budapest Airport privatizációja ügyében. Közölte továbbá, hogy “a Gyurcsány Ferenc volt kormányfő és Veres János egykori pénzügyminiszter által nem létezőnek titulált szerződést” – amely arról szól, hogy a Malév felszámolása esetén milyen kötelezettség terheli az államot a Budapest Airport felé – átadta Polt Péter legfőbb ügyésznek, és kérte, hogy ebben az ügyben is indítsanak eljárást.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.