Új párizsi divat a kartonkoporsó

Van új a nap alatt a gyászban is. A temetkezési újdonságok számba vételére Franciaországban évenként megtartott szemlén (a franciák kereken salon de la mort – a halál szalonja – néven emlegetik a kereskedelmi rendezvényt) a kartonkoporsók jelentették a szenzációt.

Mint arról a párizsi Le Figaro beszámolt, a skandináv országokban már mintegy harminc éve alkalmazott típus egyre kelendőbbé válik a gallok földjén is. Noha egyes temetkezési vállalatok továbbra is vonakodnak ettől az újítástól, az idei gyászszalonon sokan elragadtatással fogadták a bemutatót. Az egyik látogató, akit elképesztett a kartonok változatossága és az, hogy milyen könnyen lehet személyre szabni ezeket a kellékeket, ironikus-komolyan így kiáltott fel: “Ez olyan szép, hogy szinte kedvet támaszt a halálra!”.

Míg 2009-ben alig 600-an választották ezt a modellt hozzátartozójuk utolsó útjához, 2011-ben már a 1500-an voltak – számította ki Jessie Westenholz, a temetkezési szalon szervezője.

Brigitte Sabatier, az AB crémation cég vezetője egyike azon keveseknek, akik Franciaországban forgalmazzák a kartonkoporsókat. 2007-ben támadt ez az ötlete, amikor növelni akarta cége választékát, ezért bejárta a szomszéd országok sírkertjeit és temetkezési vállalkozásait. Azt tapasztalta, hogy például Nagy-Britanniában sokkal változatosabb lehetőségek közül válogathatnak a gyászolók. Ott találkozott a kartonkoporsóval is, amely, mint fogalmazott, “ökologikus, gazdaságos és személyre igazítható” – különös tekintettel arra, hogy a hamvasztásos temetési mód terjedése következtében a koporsó igen sok esetben kérészéletű “szállítási termékké” vált.

A kartonkoporsó egyébként nem közönséges kartonból készül. Reciklált papír, amelybe természetes rostokat és kukoricakeményítőt injekcióznak, hogy megszilárdítsák. Egy-egy darab általában hét kilót nyom és 250 kilós terhelést is kibír. A gyár barna színben adja át, az AB crémation ezután környezetbarát papírral borítja, amelyre az ügyfél óhaja szerint az elhunyt képét vagy más fotót, dekorációt nyomtatnak. “Csak virágfotóból 3500 változat áll rendelkezésre, a családok számára óriási a választék. Nem kell szokásos fakoporsót rendelniük, helyette szinte egyedi darabot választhatnak” – sorolta az előnyöket Brigitte Sabatier.

Noha az AB crémation 90 százalékban kartonkoporsót ad el, országos szinten ez még egyáltalán nem jellemző. A belügyminisztérium ugyan engedélyezte a típust, ám a temetkezési cégek jó része ellenérzéssel fogadta az újítást, s a 96 francia anyaországi megye közül 44-ben nem is fogadják be a krematóriumok. Ez a helyzet Párizsban is, ahol a város temetkezési hatósága szerint ez a típus “túl gyorsan kap lángra”.

“Ha valami közbejön, akár kockázatos is lehet az alkalmazása” – jelentette ki Francois Michaud Nérard, a párizsi szervezet vezetője. Szerinte az új termék ökológiai és gazdasági értéke is vitatható. Egy 2007-ben elvégzett vizsgálat is ezt támasztja alá. “Ahhoz, hogy a kartonkoporsó teljesen elégjen, több gázt kell beinjekciózni, a fakoporsónál erre nincs szükség. Ami az árat illeti, átlag 400 euróba kerül (mintegy 120 ezer forint), míg a legolcsóbb fakoporsó ára 420 euró” – hangoztatta Nérard.

Így annak ellenére, hogy a hamvasztásos temetések aránya az 1980 évi egy százalékról mára 30 százalékra nőtt, a fakoporsóra még nagy jövő vár Franciaországban – írta a Le Figaro.

Comments Closed