Lakosok tiltakozása a Kőhegy és térségére vonatkozó építési tilalom miatt

Budaörs Polgármesteri Hivatala lakossági fórumot tartott 2013. január 16-án a Jókai Mór Művelődési Központban, melyen tájékoztatta a Kőhegy és környéke Lk-1/VÉD (Kisvárosi Lakóhelyi Védettség alá sorolt övezetet) jelű építési övezetbe sorolt ingatlanok tulajdonosait a Helyi Építési Szabályzat módosítására vonatkozó rendelet-tervezetéről.

 

 

Szerkesztőségünket lakossági kezdeményezésükkel megkeresték az ott lakók közül többen, akik úgy hiszik, hogy jogtalan a hatósági korlátozás. Ezért beadvánnyal kívánnak fordulni Wittinghoff Tamáshoz, Budaörs polgármesteréhez amihez aláírásgyűjtésbe fogtak.

Szó szerint közöljük felhívó levelüket és várjuk az Önkormányzat válaszát az ügyre:

 

„TISZTELT LAKÓTÁRSAK

 

A Kőhegy és térségére vonatkozó építési tilalmat elrendelő 30/2012 (IX.07.) ÖKT rendelet 2013. május 31-ig meghosszabbításra került.

 

A jelenlegi budaörsi helyi szabályozási háttér ­miatt a tulajdonosok építési törvény szerinti jogai folyamatosan sérülnek. A területen található ingatlanok értéke szintén folyamatosan csökken, ezért csak a jelenlegi értéküknél jóval alacsonyabb áron értékesíthetőek. Át- vagy újraépítésük a HÉSZ (Helyi Építési Szabályzás) elkészítéséig, várhatóan 2014. december 31-ig nem valósítható meg.

 

A beszámoló során az derült ki, hogy az új szabályozás célja a Kőhegy vízelvezetési, támfalazási problémáinak megoldása, valamint a beépítés csökkentése. (A korábbi indoklásban a telkeken belüli parkolás megoldása is szerepelt.) Mint elhangzott, a Kőhegy csak egységesen kezelhető, mert egymáshoz kapcsolódnak a támfalak, pincék, ezért az új szabályozásban a présház jellegű házak építését preferálja a hatóság. A beszámolón elfelejtették elmondani, hogy az új tervezetben 35%-ra szándékoznak csökkenteni a beépítési százalékot, az építési magasságot pedig 4,5 m-re. (A jelenlegi magasság 6 m, a beépíthetőség 40% + 20% egyéb funkció, mint például a kötelezően előírt gépkocsi beálló, vagy garázs.) A terv szerinti egy épület 1 telekre építése mellett egyrészt a kisméretű telkek (190 m2 teleknagyság gyakori a területen) kisméretű házakat eredményeznek. Ezzel az építészeti kialakítással eltérnek majd a környezetüktől, melyet a tervtanács feltehetően ellenezni fog, így ezek a telkek nem lesznek építési telkek. Egyetlen megoldás marad, ha jelenleg van rajta épület, annak a felújítása. Sok esetben egy ilyen felújítás az új tervezet szerint egy új építés két-háromszorosába kerül. Ezeknek az ingatlanoknak az értékesítése az előírásoknak köszönhetően szinte lehetetlen lesz.

 

A lakossági fórumon hosszan tárgyalt 1 lakás–1 albetét korlátozása, melynek célja, hogy ne lehessen társasházzá, vagy több ­ge­ne­rá­ciós­sá alakítani a házakat. Ezzel szándékoznak csökkenti a terület terhelését, ami szinte érthetetlen. Az új tervek szerint, ha engedélyezik majd az egy generációs lakásban 200 m2-en 3 vizes helyiséggel, 4 szobával, 3 kocsival a generációs család kivitelezését. Ez mennyivel kisebb terhelés, ha ugyanezen adatokkal 2-3 lakásnak van minősítve az épület.

 

Csak egy újabb építési költségnövelő tényező fog megjelenni: az időnként meglévő szociálpolitikai támogatások és kedvezményes kamatozású építési hitelek az itt építkezők számára nem lesznek elérhetőek (mert a hitel felvételének feltétele új kisméretű lakás létrehozása, melyet jelen szabályozás mellett nem lehet megvalósítani). Sok helyen egy ingatlanon 3-4 egységben közös osztatlan tulajdonon osztoznak a generációk, akiknek esélyük sem lesz az új szabályozásnak megfelelően ingatlanjaik felújítására, eladására, vagy átépítésére.

 

A szabályozási tervezet érdekessége, hogy ha valaki 2-3-4 telket felvásárol és mindegyikre 1-1 lakást, melyeken belül egyenként akár 3 fürdőszobát, 6 szobát épít, ezeket egy folyosó rendszerrel összekötve, kialakíthat akár 16 szobás, vélelmezhetően közös osztatlan tulajdonú „Panziót”. Ebben a megfogalmazásban felvetődik a kérdés, hogy miért is szándékozik korlátozni és el lehetetleníteni a lakókat a Városépítési Iroda.

 

Egy másik fontos kérdésre szintén nem kaptunk pozitív választ az előadóktól. Miért nem hajthat be a lakókhoz több mint 3,5 t össztömeget meghaladó gépjármű még külön térítés ellenében kiadott engedéllyel sem?

 

A Kőhegyen lakók mindegyikének többszörösen hozzá kellett, hogy járuljon az utak felújításához. Számos utcában saját forrásból kerültek az utak megépítésre. Mint elhangzott, attól tartanak, hogy a lakók tönkreteszik az utakat és nem fogják megtéríteni a károkat, ezért van a teljes behajtási korlátozás.

 

Azt gondolom, az elmúlt két hónap során megtapasztalhattuk, hogy a szintén hibás koncepció alapján kivitelezett szivattyús, nyomócsöves csatornarendszer cseréje során a közel egy tucat 15-25 tonnás munkagép és 15-25 tonnás gépjármű folyamatosan használta az úthálózatot. Ebben az esetben behajthatnak az autók térítés nélkül, de a lakók semmilyen formában. Ezzel teljes mértékben ellehetetlenítik az itt lakókat és nem csak egy felújítási, de még a fa, szén, vagy a költözési szállításokat is megakadályozzák. (A temetőnél deponálva, vagy ott kisautókra átrakva lehet a hegyre fel, vagy le szállítani!).

 

Ez a korlátozás ebben a formában teljes mértékig jogtalan.

 

Tisztelt lakótársaink, ha a fentiekkel egyet­értenek, megkérem, hogy a Polgármester Úrnak címezett két beadványt írja alá, vagy véleményét ossza meg, hogy azt is betehessük a kérelmek közé.

 

Üdvözlettel, lakótársaik:
(az aláírók nevei, telefonszám a szerkesztőségben)”

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

2 hozzászólás

  1. […] melyet a politikus a kőhegyi lakosokhoz címzett. A levélben Kálóczi Imre kitér arra, hogy a január 16-án megrendezett fórumot arra szánta, hogy megbeszéljék az építési tilalmat és meghallgassák a lakosokat a […]

  2. […] a Budaörs, Kőhegy és környéke HÉSZ-módosítás tárgyában írt lakossági beadványra (erről több ízben hírt adtunk olvasóinknak) közölte részletező tájékoztatását és […]

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.