Nyílt nap a Bleyer Jakab Általános Iskolában – Korszerűség és hagyományőrzés

(Budaörs – 2013. március 24., Budaörsi Infó)  A Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola (2040 Budaörs, Iskola tér 1.) március 23-án 9-12 óra között tartotta nyílt napját. Az intézménybe április 8-án és április 9-én 8.00–18.00 között lehet majd beiratkozni. Az iskola a 2013-2014. tanévben három első osztályt indít: természettudományi, idegen nyelv, valamint német nemzetiségi nyelv felosztásban. Az intézmény igazgatója, dr. Szelenyiné Dobi Gyöngyi a lapunknak adott interjúban arról is beszámolt, hogy miért érdemes a szülőknek a “Bleyert” választaniuk.

 

 

 

 

“A pedagógus király lehet a gyermekek birodalmában,
ha nem csak törvényeket talál ki,
hanem figyelembe veszi a gyermek törvényeit is.”

(Ancsel Éva gondolata az iskola tájékoztatójában)

2013. március 23-án 9.00-12.00-ig a Bleyer Jakab Általános Iskola is megtartotta nyílt napját. A szülőket első körben az intézmény igazgatója, dr. Szelényiné Dobi Gyöngyi az épület tornatermében köszöntötte, majd a harmadik emeleti könyvtárban tartott számukra egy rövid tájékoztatást az iskolában folyó oktatásról, a beiratkozás feltételeiről és folyamatáról.

Ezalatt a leendő elsős osztályok tanítói külön termekben ismerkedtek a szülőkkel, és válaszoltak a felmerülő kérdésekre. A gyerekekkel közben az épület alsóbb szintjein foglalkoztak a tanárok, a tornateremben zenés-táncos “mulatság” vette kezdetét; de volt tengerimalac-simogatás, tulipánkészítés, színezés és különféle vigasságok.

A Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola a 2013/14-es tanévben ünnepli 25 éves évfordulóját. A tanoda egyik legfontosabb feladatának tekinti a német nemzetiséghez kötődő hagyományok megőrzését a “magas színvonalú oktató-nevelő munka mellett”.

Az iskola kiemelt céljai között említi meg a korszerűséget és a hagyományőrzést. Az intézményben nagy hangsúlyt fektetnek a differenciált oktatásra, a kompetenciafejlesztésre, a kooperatív tanításra és tanulásra, valamint a projektoktatásra is.

Az igazgatónő az általa tartott előadáson többször is hangsúlyozta, hogy nála az első helyen áll a gyermek, a diák érdeke. Az itteni pedagógusok fontosnak tartják, hogy a gyerekekkel megismertessék a meglévő hagyományokat, és azoknak megőrzésére, ápolására is megtanítsák a csemetéket.

 

 

Készülnek a tulipánok

Ujjbáb: Kisvakond

Kirakós játék: gólya

Különböző táncórák adnak lehetőséget arra, hogy a nebulók a magyar és a német nemzetiségi táncokat is megtanulják. A programokban gazdag nyelvi táborok és a budaörsi Bleyer Jakab Helytörténeti Gyűjtemény (Heimatmuseum) különböző foglalkozásai is lehetőséget biztosítanak a számukra, hogy a német nemzetiségi hagyományokkal ismerkedjenek.

A Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola leendő elsős tanítói lesznek: Mizserné Kollár Márta (természettudományi osztály), Roósz Renáta (idegen nyelvi – angol nyelvi vagy német nemzetiségi – osztály) és Semjéni Éva (német nemzetiségi osztály). Az iskola honlapján részletes bemutatást is olvashatunk a három tanító eddigi munkásságáról, illetve elért szakmai eredményeikről.

 

Az óvoda-iskola átmenet segítése

2004-től működik a Bleyer Jakab iskolában a “Suli-ovi” program, amelyet a sikeres beiskolázás érdekében hívtak életre az intézmény pedagógusai. A programban szereplő foglalkozások célja, hogy az óvoda és az iskola közötti átmenetet megkönnyítsék a kisdiákok számára. Így már a nagycsoportos óvodások is lehetőséget kaptak arra, hogy megbarátkozzanak az iskolai légkörrel, valamint a leendő elsős tanítókkal.

Ebben a korai tanulási folyamatban a tanárok elsősorban játékos formában igyekeznek a gyerekeket bevonni az iskolai életbe. Mondókák és mókák segítségével sajátítják el szépen fokozatosan a német nyelvet.

Az iskola legfontosabb hagyományai közé tartozik az  iskola névadójának születése alkalmából rendezett „Bleyernap”, a hagyományos karácsonyi „színház”, a nemzeti ünnepek színvonalas megünneplése, a nemzetiségi hagyományaink ápolása, a „Fiókaavató”, az 1. osztályos tanulók avatása, az erdei iskolák szervezése, a különböző sportnapok és versenyek, a farsangi bálok, a “Szülők bálja”, valamint a gyermeknap megünneplése.

A gyerekek kedvence, a tengerimalac

 

Az iskola igazgatójával, dr. Szelényiné Dobi Gyöngyivel készítettünk interjút

Mit nyújt a Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola a tanulói számára?

“Amit elsősorban nyújtunk, az a német nemzetiségi oktatás, nevelés. Ez nem csak nyelvoktatást jelent, hanem mellette a nemzetiségi identitás erősítését és a nemzetiségi programokon való részvételt is. Rendszeres a kapcsolatunk a Német Nemzetiségi Önkormányzattal. Most zajlottak le a “Tavaszi Nemzetiségi Napok”, de ugyanakkor a hagyományok ápolása kapcsán a “Húsvéti Játszóház”, a “Karácsonyi Népszokások”, a “Márton-nap” is kiemelt szerepet játszanak a tanoda életében. Tehát próbáljuk a gyerekeket teljes egészében a nemzetiségi hon- és népismereten keresztül egy kicsit – a német nyelven túl – a német kultúrával és a német hagyományokkal is megismertetni, azokat feléleszteni vagy újraépíteni… nehéz megfogalmazni, mert a hozzánk járó gyerekek zöme a német nyelvet nálunk tanulja; de vannak nagyon sokan, akiknél a családban a nagyszülők vagy a dédszülők sváb származásúak, de már a német kultúrát a szülők nem közvetítik a gyerekek felé. Mi ezt próbáljuk meg – az iskola oldaláról – visszacsempészni a szülők és a diákok életébe.

Milyen továbbtanulási tendenciák észlelhetők az intézményben?

“Tőlünk a gyerekek nagy része különböző gimnáziumokban folytatja a tanulmányait, valamilyen nulladik évfolyamon vagy pedig már gimnáziumi osztályban. Egy bizonyos része megy a diákoknak középiskolába, és minimális százalékuk szakiskolába… és a gyakorlat az, hogy minden évben minden gyerek beiskolázásra kerül.

Olyan tanulónk az elmúlt években nem volt, aki esetlegesen valamilyen középfokú oktatási intézménybe ne ment volna tovább. Jellemző nálunk a hatosztályos gimnáziumba való kilépés, az Illyés Gyula Gimnázium rendelkezik elszívó hatással. A nyolcosztályos gimnáziumok azonban kevésbé, tehát évente két-három gyerek van, aki nyolcosztályos gimnáziumba kilép. A kilépés az osztálylétszám szempontjából nem okoz problémát; ami nehézkesebb benne, hogy az igazán jó képességű gyerekek nincsenek meg a 7., illetve a 8. osztályban.

Hogyan kezeli az iskola a problémás gyerekeket, hogyan gondoskodik a fejlesztésükről?

“Nálunk is vannak ilyen esetek, de igazán kirívó viselkedés- és magatartászavari rész nagyon kevés van. Azért nálunk is elég magas azon gyerekek száma, akiknek olyan részterület vagy képességbeli hiányosságuk van, ahol fejlesztést igényelnek, ahol erőteljesebb segítség kell. A mi iskolánkban is van két fejlesztőpedagógus, akik foglalkoznak ezekkel a gyerekekkel. Van logopédusunk és van mellette iskolapszichológusunk is, akik ezeknek a részképességzavaroknak az enyhítésében vagy megszüntetésében segítenek a gyerekeknek. Ezen diákok száma körülbelül 40 fő iskolai szinten, ami lehet, hogy a hétszáz főhöz képest nem egy magas létszám, de ezeket a gyerekeket folyamatosan segítik a szakemberek, a tanítók és a tanárok. Az intézményen belül vannak felzárkóztatások, korrepetálások is, ahol ezeknek a gyerekeknek biztosítani kell a további fejlődését.”

Dr. Szelényiné Dobi Gyöngyi 1995 óta vezeti az intézményt, így arra is kíváncsiak voltunk, hogy hogyan látja ő, milyen érvek szólnak a “Bleyer” kiválasztása mellett.

“Egyik érv a német nemzetiségi oktatás; a másik, ami nagyon meghatározó nálunk, hogy maximálisan gyerekközpontú az iskola. Erőteljesen figyelnek arra a kollégák, hogy a gyereket mint önálló személyiséget kezeljék. Mondhatnám azt, hogy tényleg a differenciált oktatás, a differenciált képességfejlesztés is lehetőséget ad erre. Kiemelném még, hogy minálunk – nem tudom, hogy ez mennyire érzékelhető, de én erősen szeretem a rendet – az épület nyugalmat áraszt, kiegyensúlyozottságot tükröz a szülő felé. Fontosnak tartjuk a kulturált emberi hangot és egymás méltóságának tiszteletét is, tehát az oktatás mellett a nevelés is nagy hangsúlyt kap intézményünkben.”

Samu és a "divat"

Regisztráció: csoportbontás matricákkal

A tudás fája

(Budaörsi Infó, Porcsin Lívia)

facebook:

1 Komment

  1. […] utunk a Bleyer Jakab Általános Iskolába vezetett március 23-án, ahol a szülőket első körben az intézmény igazgatója, dr. Szelényiné Dobi Gyöngyi az […]

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.