Megnyílt a magyar pavilon kiállítása a Velencei Biennálén

Építészhallgatók és gyerekek több mint hatszáz térmodelljére épül a 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás magyar pavilonjának projektje; Bachmann Bálint és Markó Balázs Spacemaker című kiállítása a biennále első sajtónapján, hétfő délután nyílt meg.

 

Hammerstein Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős helyettes államtitkára a kiállítás megnyitóján felidézte, a Giardini parkban Maróti Géza tervei alapján emelt szecessziós épületben több mint száz éve alkot “virtuális közösséget” a magyar képzőművész-, majd építésztársadalom.

Bachmann Bálint és Markó Balázs mintha egyszerre vetettek volna számot ezzel a történelmi örökséggel, a hagyományhoz fűződő lehetséges viszonnyal és a továbbgondolás igényével. A kurátorok alapkoncepciója az oktatás és az építészet egyik hangsúlyos elemét, a modellkészítést állítja középpontba – hangoztatta.

A Spacemaker így nem egyszerűen az építészet komplexitásának szimbóluma, hanem egyben a gyerekkortól kezdődően működő közösségi útkeresés modellje is – fogalmazott a helyettes államtitkár.

Bachmann Bálint elmondta, kurátortársával úgy kívántak a kiállítást megrendezni, hogy abban mind építészi, mind oktatói tevékenységük szerepet kapjon. Emlékeztetett arra, hogy David Chipperfield, az idei biennále főkurátora éppen a jelen és a jövő építészgenerációi közötti kapcsolatteremtést választotta a rendezvény egyik központi témájául.

A kurátor elárulta: a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedben egy nemzetközi építészhallgatói triennále elindítását is tervbe vették.

Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója, a magyar pavilon nemzeti biztosa a megnyitón arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyen sok alkotó még soha nem vett részt együtt a biennále magyar kiállításán.

Bachmann Bálint és Markó Balázs Spacemaker című projektje egy általuk kiírt nemzetközi pályázatra épül, amelyben 21×21 cm alapterületű, fehér modelleket vártak a részt vevő építészhallgatóktól. A beérkezett mintegy 560 munka többsége nem épületmakett, számos modell  – a kiírás céljaival összhangban – képzőművészeti igénnyel vizsgálja a téralkotás kérdéseit.

A fehér különböző árnyalataiban feltűnő, több mint félezer modellt a kiállítás jól átgondolt, rendkívül puritán, mégis impresszív térben, szürke kavicságyon, egy méter magas alumínium tartókon mutatja be, mesterséges világítás nélkül, természetes fényben, amely a napszaknak megfelelően változik.

A kurátorok a Műcsarnok és a kultúrAktív Egyesület közreműködésével, Tér-Kép címmel 6-18 éves gyerekek számára is kiírtak egy pályázatot, melyre 21×21 cm-es, de színes modelleket vártak. Ezekből a munkákból a legjobb ötven kapott helyet a magyar pavilonban, az alkotók nevét, csakúgy mint a hallgatók alkotásainál, itt is minden esetben feltüntették.

Kelle Antal három nagyméretű installációval szerepel a kiállításon. Mint a képzőművész-performer a megnyitó előtt az MTI-nek elmondta, az Egyenruhások című munka egyfajta válasz a Spacemaker több mint hatszáz modelljére: a három elliptoid kúp a látogatók segítségével külön-külön mozgásokat végezhet, és változatos helyzeteket vehet fel.

Elágazások címmel szintén egyszerű geometriai formák, fákra emlékeztetető fémhasábok válnak szét “ágakká”. Távolról szintén térmodellnek tűnő, Szentföld című munkája a különböző nézőpontokból szemlélődők számára egyszerre más-más világvallások szimbólumait jeleníti meg.

Az idei építészeti seregszemle főkurátora David Chipperfield az 55 önállóan szereplő ország mellé 66 kiállítót hívott meg; a biennálén most vesz részt először Angola, a Koszovói Köztársaság, Kuvait és Peru. Az idei Arany Oroszlán-díjak nyertesét az első közönségnapon, szerdán hirdetik ki. Az életműdíjat ebben az évben Álvaro Siza Vieira portugál építész veheti át.

A 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále november 25-ig várja a látogatókat a velencei Giardini nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale központi kiállítóterében, valamint a város különböző pontjain található helyszíneken.

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.