Oscar-díj – Nemes Jeles László: Minden kamasznak látnia kell a Saul fiát

“Minden kamasznak látnia kell ezt a filmet, nem azért, hogy tele legyenek a mozik, hanem mert sokakból hiányzik az empátia” – fogalmazott Nemes Jeles László, a Saul fia rendezője csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján, miután az amerikai filmakadémia Oscar-díjra jelölte az általa készített holokausztdrámát a legjobb idegen nyelvű alkotások között.

 

A rendező a jelölésről szólva kiemelte: különösen sokat jelent, mert azt jelzi, hogy elsőfilmes is kerülhet ilyen kiváltságos helyzetbe. “Nem vagyunk zsenik, csak sokat dolgoztunk” – jelentette ki.

Egy kérdésre válaszolva azt mondta a filmmel szembeni ellenséges internetes kommentekről, hogy csupán annyit jelentenek “mintha valaki felvenne egy hangversenyt, aztán összevágná belőle a köhögéseket”.

Nemes Jeles László a film fogadtatásáról szólva arról is beszélt, hogy több mint száz közönségtalálkozón vett már részt, és sokan osztották meg vele, hogy félve ültek be a filmre, mert attól tartottak, hogy a látvány sokkolni fogja őket. Olyanok is akadtak közöttük, akik maguk is túlélők, és azt mondták, a film hangot adott mindannak, amit eddig nem tudtak elmondani.

A díjszezon során már számos elismeréssel lett gazdagabb a Saul fiának alkotógárdája. Erdélyi Mátyás operatőr egyebek mellett a világ legtekintélyesebb és legnagyobb múltra visszatekintő operatőrfesztiválján, a Camerimage-on megkapta a Bronz Béka-díjat, és esélyes az amerikai operatőrszövetség díjára is a nem amerikai filmek kategóriájában.

A film hangmérnöke, Zányi Tamás, aki szintén több rangos elismerést vehetett át a Saul fiáért, elmondta, hogy a rutin, az inspiráció, valamint a díszlet mellett sok színész a hangjával is hozzájárult a hangkép kialakításához. Nem hangjátékot készítettek, mindig a filmmel együtt haladtak. Nem filmes effektusként, magamutogatóan alkalmazták a hangokat, hanem mindvégig a hitelességre törekedtek – tette hozzá. Arról is beszámolt, hogy egy amerikai hangmérnök azzal kereste meg, hogy szeretné beilleszteni a tananyagba a Saul fiát.

Havas Ágnes, a filmet finanszírozó Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója bejelentette, hogy megállapodást kötöttek az alkotás amerikai forgalmazójával, a Sony Pictures Classicsszal arról, hogy a Filmalap hozzájárul a film amerikai kampányához. A Sony már eddig is több százezer dollárral támogatta a Saul fiát – emlékeztetett a Filmalap vezetője.

Vági Zoltán, a film történész szakértője úgy vélte: “A film nemzedékek gondolkozását fogja alakítani”. A holokausztkutató szerint a Saul fia műfaját tekintve nem dokumentumfilm, hanem játékfilm, “fikciós realizmusként” lehetne meghatározni. Rajk László díszlettervezővel együtt voltak a felelősek azért, hogy minden hiteles legyen a filmben. Amikor a kész filmet megnézte, úgy érezte, ő is ott van a lágerben, “ha a többi néző is úgy érzi, akkor sikeres a film” – mondta.

Rajk László a film különleges perspektívájával és eredeti látásmódjával kapcsolatban kifejtette, hogy a filmtörténet látványvilágát három részre osztaná: az elsőben a Ben Hur-jellegű filmek készültek hatalmas díszlettel, amit láttak a színészek, a rendező és a közönség is. A másodikban emberek kék vagy zöld dobozban dolgoztak, a rendező és a színészek nem látták a díszletet, csak a néző, a harmadik szakasz pedig, ami most elkezdődött, ennek éppen a fordítottja: a díszletet a rendező, az operatőr, a színész látja, a közönség viszont nem.

“A filmtörténet egy olyan szakasza indult el, amikor igazán érződik a filmkésztés ‘sajátszerűsége’. Ez a film bizonyítja, hogy az emberi arcjáték, az emberi testmozgás, a hangok, zörejek, kiáltások hozzásegítenek ahhoz, hogy megértsük ennek a szörnyű halálgyárnak a tereit. Tényleg olyan szakasz a filmes látványvilágban, amikor minden együtt működik, és elmondható, hogy a filmkészítés csapatmunka, mindenkinek a tudására szükség van ahhoz, hogy egy ilyen film készülhessen” – foglalta össze Rajk László.

Sipos Gábor, a Saul fia egyik producere elmesélte, hogy a film alkotói, akik nemrég tértek haza Los Angelesből a Golden Globe-díj átvétele után, francia pezsgőt bontottak, és együtt drukkolva várták az Oscar-jelölések bejelentését. Mint fogalmazott, a jelölést a legnagyobb megtiszteltetésként értékelik.

Az MTI-nek azt mondta: pillanatnyilag a Saul fia sikere szakmai pályafutásának legnagyobb csúcsa. “Amikor először láttuk az összevágott verziót, felhívtuk a rendezőt, és azt mondtuk neki: egy gyémánt van a kezünkben, csak tudnunk kell vele élni. Az gondolom, az alkotói csapat az első pillanattól teljes hittel és nagyon nagy odafigyeléssel dolgozott a filmen. Sok fiatalnak készült, reméljük, hogy valóban nemzedékekre lesz nagy hatással.”

Hozzátette: a nyáron már szerveztek fiatalok számára vetítéseket, és újabbakat is terveznek a gimnazista korú közönségnek. “Az gondolom, hogy be fog íródni a filmtörténeti könyvekbe” – mondta Sipos Gábor.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Saul fiát csaknem nyolcvan országban vetítik vagy fogják vetíteni – az Egyesült Államokban több száz moziban -, és Magyarországon, ahol már több mint százezer nézője volt, csütörtöktől több mint húsz filmszínház ismét műsorra tűzi. A film később DVD-n is megjelenik.

 

 

A visszatérő 12 jelöléssel vezeti a jelöltek listáját

Alejandro González Inárritu A visszatérő című túlélőfilmjét jelölte a legtöbb kategóriában díjára az amerikai filmakadémia, a Saul fia című magyar dráma pedig esélyes a legjobb idegen nyelvű film Oscarjára. A listát, amelyen a színészi kategóriákban a tavalyihoz hasonlóan megint csak fehérbőrű művészek szerepelnek, csütörtökön Los Angelesben hozták nyilvánosságra.

A 88. Oscar-gálán, február 28-án 24 kategóriában nyújtják át a filmvilág legtekintélyesebb elismerésének tartott díjakat. A kategóriák jelöltjeit két felvonásban ismertette Guillermo del Toro és Ang Lee rendező, valamint Cheryl Boone Isaacs, az Amerikai Filmművészeti és -Tudományi Akadémia (AMPAS) elnöke és John Krasinski színész-forgatókönyvíró.

A legjobb idegen nyelvű film kategóriában Nemes Jeles László Saul fia című holokausztdrámája is jelölt lett. A mezőnyben A War (Háború) című dán, A kígyó ölelése című kolumbiai, a Theeb (Farkas) című jordániai és a Mustang című francia film szerepel még.

A legtöbb, 12 jelölést Alejadro González Inárritu A visszatérő című filmje szerezte. Főszereplője, Leonardo DiCaprio a vasárnap elnyert Golden Globe-díj után már az Oscarra is esélyes. A mexikói származású rendező pedig Birdman című filmje tavalyi Oscarjai után ismét megkaphatja a legjobb rendező és film díját is.

George Miller Mad Max – A harag útja című posztapokaliptikus akciófilmje tíz kategóriában szerzett jelölést, Ridley Scott Marson játszódó című sci-fije pedig hét díjra esélyes. A világszerte taroló Star Wars – Az ébredő Erő csak technikai kategóriákban jutott a jelöltek közé.

A legjobb film mezőnyébe nyolc filmet válogatott be a filmakadémia: A visszatérő mellett a Mad Max – A harag útja, a Mentőexpedíció, A nagy dobás című Wall Street-i vígjáték, Steven Spielberg Kémek hídja című hidegháborús mozija, az ötvenes években játszódó Brooklyn, a fogságban tartott anya és fia történetét ábrázoló, A szoba című dráma és a Boston Globe tényfeltáró újságíróinak munkáját bemutató Spotlight – Egy nyomozás részletei című dráma is Oscar-közelbe jutott.

A legjobb rendező Oscarját Inárritu, Tom McCarthy (Spotlight), George Miller (Mad Max – A harag útja), Lenny Abrahamson (A szoba) és A nagy dobást jegyző Adam McKay kaphatja.

A színészi kategóriákban a tavalyihoz hasonlóan csak fehérbőrű művészek lettek jelöltek. A legjobb öt színésznő közé Brie Larson (A szoba), Jennifer Lawrence (Joy), Cate Blanchett (Carol), Soarise Ronan (Brooklyn) és Charlotte Rampling (45 év) került be. A színészek közül Leonardo DiCaprio (A visszatérő), Matt Damon (Mentőexpedíció), Michael Fassbender (Steve Jobs), Eddie Redmayne (A dán lány) és Bryan Cranston (Trumbo) kaphat díjat.

Legjobb női mellékszereplőként Jennifer Jason Leigh (Aljas nyolcas), Rooney Mara (Carol), Rachel McAdams (Spotlight), Alicia Vikander (Ex Machina) és Kate Winslet (Steve Jobs), férfi mellékszereplőként pedig Christian Bale (A nagy dobás), Mark Ruffalo (Spotlight), Mark Rylance (Kémek hídja), Sylvester Stallone (Creed – Apollo fia) és Tom Hardy (A visszatérő) nyerheti el az Oscart.

A legjobb eredeti forgatókönyv kategória jelöltjei között a Kémek hídja, az Ex Machina, az Agymanók című rajzfilm, a Spotlight és a Straight Outta Compton című zenés életrajzi dráma kapott helyet. Az adaptált forgatókönyvek között a Carol, a Mentőexpedíció, A szoba, A nagy dobás és a Brooklyn írója reménykedhet Oscar-díjban. Az utóbbi alapjául szolgáló könyvet egyébiránt Nick Hornby alkalmazta filmvászonra.

A legjobb filmzene díjára a Kémek hídja, a Carol, az Aljas nyolcas, a Sicario és a Star Wars – Az ébredő Erő esélyes. A jelöltek között van Ennio Morricone, aki évtizedek után komponált újra westernfilmhez, Quentin Tarantino Aljas nyolcas című alkotásához. A 87 éves olasz zeneszerzőt bár többször jelölték, soha nem nyerte el a díjat, 2007-ben viszont életmű-Oscart vehetett át.

A legjobb smink és frizura kategória három jelöltje között van A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt című svéd vígjáték. A részben Magyarországon forgatott film sminkes és fodrász csapatában magyarok is dolgoztak, bár a díjra csak két svéd szakember esélyes, Love Larson és Eva von Bahr.

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.