A lengyel kormánygép szmolenszki katasztrófáját több tényező együttesen okozta

A rendkívüli időjárási körülmények, a lengyel személyzet kiképzésének hiányosságai, a túl nagy sebesség és a veszélyesen alacsony magasságba ereszkedés, valamint az orosz irányítótorony által adott téves adatok együttesen okozták a Tu-154-es lengyel kormánygép 2010. április 10-i katasztrófáját Szmolenszk mellett – állapította meg a hivatalos lengyel vizsgálatot végző bizottság jelentése.

A sűrű ködben bekövetkezett katasztrófában a gépen utazó mind a 96 személy életét vesztette, köztük Lech Kaczynski akkori lengyel államfő és felesége. A lengyel küldöttség, benne magas rangú állami, katonai, egyházi vezetők, ismert közéleti személyiségek a Szmolenszk melletti Katynba (Katiny) tartott, ahol ünnepélyes megemlékezést rendeztek volna a lengyel hadifoglyok kivégzésének 70. évfordulóján.

A Jerzy Miller belügyminiszter által vezetett 34 tagú bizottság 328 oldalas zárójelentését pénteken, a varsói miniszterelnöki hivatalban rendezett sajtóértekezleten hozták nyilvánosságra. A lengyel vizsgálat az orosz fél által végzett nemzetközi vizsgálattal párhuzamosan zajlott, és eredményeit eredetileg még a múlt év végén szándékoztak nyilvánosságra hozni. A közzétételt többször elhalasztották, miközben a Nemzetközi Repülésügyi Bizottság (MAK) által közzétett orosz jelentés megállapításait már idén januárban a közvélemény elé tárták. A késlekedést legutóbb az angol és orosz nyelvű fordítás elhúzódásával indokolták.

A lengyel jelentés közzétételére meghívták a szmolenszki katasztrófa áldozatainak hozzátartozóit is, de nem mindegyikük jelent meg, többen közülük nehezményezték, hogy a sajtóval együtt, és nem annál korábban tájékoztatták őket a vizsgálati eredményekről.

A jelentés szerint a repülőgép műszakilag rendben volt, a műszerek kifogástalanul működtek, és teljesen kizárható, hogy a gépen bárki nyomást gyakorolt volna a pilótákra a leszállás végett. A gépen nem volt semmiféle robbanóanyag.

Azt is megállapították, hogy a pilóták, érzékelve a légköri viszonyokat, nem akartak leszállni, csak “próbaleszállást” végeztek, de a gép felemelése későn történt, amikor az már túlságosan közel volt a földhöz. A lengyel személyzet nem volt megfelelően kiképezve, nem végeztek elegendő számú próbarepülést és szimulátoros gyakorlatot ahhoz, hogy képesek legyenek rendkívüli időjárás körülmények között megfelelően cselekedni. Ezenkívül a személyzet tagjai közötti együttműködés sem volt megfelelő.

A jelentés ugyanakkor az orosz felet is elmarasztalta: a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtér nem volt biztonságos, rosszul volt megvilágítva, és a lámpák egy részét eltakarták a fák. Az orosz légiirányítók hibás adatokat adtak meg a lengyel pilótáknak a gép helyzetére vonatkozóan, amiért az függőleges és oldalirányban is eltért a helyes pályáról.

A bizottságnak, mint erre rámutattak, nem volt feladata felelősök megállapítása és megnevezése, ezért a jelentés nem is tartalmaz ilyet. A lengyel nyelvű dokumentum nyilvánosságra hozatalával egyidejűleg közzétették az interneten az angol és orosz nyelvű fordítást is.

A sajtótájékoztató után a bizottság tagjai külön találkoznak az áldozatok hozzátartozóival, majd pedig Donald Tusk miniszterelnök ismerteti a kormány döntéseit a vizsgálati jelentés nyomán.

Comments Closed