Az orvos segít – Az allergia

(Budaörs, 2024. május 23. – Budaörsi Infó) Orvosi szakértői cikksorozatunkat folytatjuk. A témában szakértőnk Dr. Medgyesi János, aki 20 éve háziorvos Budapesten, oktató a Semmelweis Egyetem Családorvostani Tanszéken, foglalkozás-egészségügyi szakorvos, valamint orvosigazgatója a MedFood Életvezetési Kft.-nek. A 2023-ban indult egészség- és életmód-sorozatunkat idén is folytatjuk.

Dr. Medgyesi Jánossal a sorozat áprilisi részében az alergiáról beszélgettünk.

Mi újat lehet mondani az allergiáról, azontúl, hogy évről-évre egyre több kellemetlenségünk ered belőle?

Pedig vannak válaszok a kérdésekre, amelyeket, szinte kivétel nélkül a pácienseink tapasztalataiból szűrhetünk le… bár Viktória már régen elköltözött Budaörsről az Óceánon túlra, de évekkel ezelőtt megosztotta velem az akkori allergiájával kapcsolatos tanulságos esetét.

Történt akkoriban, hogy nyár elején, egy családi, tengerparti nyaralást terveztek. Viktóriának már a tavasz közepétől, szinte egész nyáron át igen erős és heves allergiás tünetei voltak, hiszen számtalan virágporra és fűfélére volt erősen érzékeny.

Ezért tehát, szokás szerint, indulás előtt megtömte a táskáját számos allergia elleni spray-vel és gyógyszerrel. Azonban ahogy leszálltak, és kilépett a repülőből érezte, hogy egy csapásra elmúlt az allergiája!

Ez még semmi!

Az egész nyaralás alatt színét sem tapasztalta szemviszketésnek, torokkaparásnak, orrdugulásnak, arcbőr kipirosodásnak. Azt gondolnánk elsőre, hogy a klíma… persze a csodálatos, tengerparti sós levegő és a már ismert virágok és fűfélék hiánya – tehát nincs antigén inger, nincs reakció. Ekkor szokták megjegyezni, hogy „Doktor Úr, az allergiámra írjon fel egy egyhetes tengerparti nyaralást!”

nyaralas_napfurdozes_napozas_szabadsag_pihenes

Viktória azonban még egy érdekes részlettel szolgált, mégpedig ahogy felült a hazafele tartó repülőre, már a repülőgépen, felszállás előtt, újra megjelent az egy hete eltűnt allergiája!

Pedig ugye ekkor még a külső földrajzi viszonyok ugyan azok voltak, mint egy hétig előtte a tengerparton, ahol panaszmentesen töltötte nyaralását. Viktória esetéből sok mindenre fény derül az allergia kialakulására vonatkozóan.

Nem az allergén megjelenése a legfontosabb az allergia kialakulása szempontjából?

Ami a fenti esetből az első és legfontosabb, hogy az életkörülményeim azonnali megváltoztatása drámaian képes hatni a régóta meglévő panaszomra, krónikus betegségemre.

Vagyis bizonyos – gyógyszereken kívüli – tényezők megváltozása kapcsán, az eddigi tüneteim mérséklődhetnek, érezhetem magam jobban! Ez a jelenség nem ismeretlen tudományos szakirodalomban! Az immunrendszer és a lelki működések és a testi gyulladásos reakciók közötti közvetlen kapcsolatot számos tudományos vizsgálat erősítette meg. Az emberi nyálból például kimutathatóak un. nyiroksejtek, amelyek a szervezet védekezési folyamataiban meghatározó szerepet töltenek be. Összehasonlították pozitív és negatív gondolati hatásnak kitett emberek nyálában található, aktuális immunsejt-összetételt és – milyen meglepő – azt találták, hogy a pozitív gondolkodású, adott pillanatban több örömöt megélő emberek aktuális védekező képessége lényegesen magasabb szintű volt, mint az éppen depresszív, szorongó emberek pillanatnyi védekezőképessége.

A következő elgondolkodtató tanulsága a fenti esetnek, hogy általánosságban az allergiás tünetek megjelenését – az allergén (allergiás reakciót kiváltó anyag) koncentráció mértékéhez kötjük. Tehát ha kimegyünk az természetbe, akkor kellemetlen tüneteink, úgy véljük, hogy erősödni fognak.

De Viktória esete rávilágít arra, hogy talán a külső allergén ágenseknél (tényezőknél) fontosabb lehet saját testünk aktuális állapota, kipihentsége, feszültsége és ennek következtében gyulladásra hangoltsága, nevezetesen a konkrét allergiás reakcióra való fogékonysága.

meggyesi_orvos2023

Máris számos, a szervezet egyensúlyát köztudottan károsító tényező kerülhet a látótérbe?

Pontosan! A mozgáshiány, a kialvatlanság, a rohanás, a körülöttünk hullámzó tömeg, a kapkodó gyorsétkezés, a frusztráció napi teendőink sokasága miatt… Ha belegondolunk Viktóriát a tengerpartra megérkezve, örömmel töltötte el a következő hét izgalma. Gondolatai a pálmafák alatt, feltehetőleg nem a munkája, az otthoni rendszeres kötelezettségei, a közelgő befizetési határidők körül jártak. Amikor azonban, nyaralása végeztével tudatosult benne, hogy hamarosan és menthetetlenül visszatér itthoni életéhez, munkájához – belső feszültségei felébredtek… és már a hazainduló repülőre fellépve megjelent allergiája, (egy másik páciensem a hazatérő repülőn kapott drámai szédüléses rohamot).

Ha kicsit belegondolunk ebbe a – nyaralásról haza – helyzetbe valószínűleg sokan találkoztunk már a szabadságos napokat követő lehangoltsággal, amíg ismét „visszarázódunk” a normál kerékvágásba. Viktória esetében ez a tudati állapot változás, régóta fennálló betegségének visszatérését eredményezte, jött a tüsszögés, könnyezés, köhögés.

gyerek_allergia_szenanatha

Az allergia is egy gyulladás?

Igen egy gyulladás, egy „túlreagálás”, ilyenkor testünk un. hiper-reakció formájában válaszol a környezet felől érkező allergiás ingerekre. Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy azokra az egyébként semleges ingerekre (virágporok, kutya-, macskaszőr, különféle ételek stb.), szemünk kötőhártyája, orrunk, szájunk belső felszínét borító, valamint a tüdőkben található hörgők, és léghólyagok felszínén található nyálkahártyánk, hirtelen megváltozott módon reagál: megduzzad, és áttetsző váladékot kezd termelni.

A létrejövő gyulladásnak ez a formája nem fertőzéses eredetű. Ekkor általában nem teszünk mást, mint a legkézenfekvőbb gyógyszeres segítséget vesszük igénybe. Pedig még számos lehetőségünk lenne mérsékelni ezeket a „túlreagálások”-at!

Ön szerint léteznek hatékony allergia-elleni védekezési módszerek, a gyógyszereken kívül?

Nagyon köszönöm ezt a kérdést! Hiszen ezzel minden nap találkozom a rendelőben. Mert könnyebb a krónikus és elhúzódó betegségeinkre valamilyen pirulát, csodaszert bevenni, beszippantani, mint akár egy is kicsit életmódot váltani! Ne gondoljuk, hogy a testünk, az immunrendszerünk, az allergiáink kapcsán – lehetetlent kér tőlünk! Már néhány apró változtatás csodákra képes! Jól ismert a mondás, miszerint „minden fejben dől el”.

Ha Viktória példát folytatjuk, és a nyaralásból hazaérkezve nem kesergünk a visszahozhatatlan és elmúlt szép napok felett, hanem igyekszünk megtalálni az itthoni lét nagyszerűségeit, örömeit, máris nagyon sokat tettünk adott esetben allergiánk csökkentésért!

Orvosként számtalanszor megtapasztaltam hogyha csak egy kicsit elkezdünk segíteni a testünknek, például jobban odafigyelünk az alvásunkra – éjfél előtt lefekszünk, ezáltal kipihenten ébredünk, vagy étkezésünkre, így csökkentjük a finomított szénhidrátok fogyasztását, puritánabb étrendre váltunk, mérsékeljük a vacsora adagunkat, vagy megértő figyelmet fordítunk rendszeres mozgásunkra, akkor szervezetünk anyagcseréje – a folyamatos napi stressz mellett – szó szerint, lélegzetvételhez jut.

Szinte azonnal „mérsékeli” a felénk küldött, figyelmeztető üzeneteit. Ennek következtében csökkennek gyulladásos panaszaink – adott esetben – allergiánk, esetleges testi fájdalmaink, lelki lehangoltságunk. Úgy is fogalmazhatnék, hogy szervezetünk ilyenkor átkapcsol az „akadályozó” üzemmódból, egy „támogató” üzemmódba.

Ekkor napokon belül, meglepődve azt fogjuk tapasztalni, hogy allergiás tüneteink enyhülnek, így csökkenthetjük az allergia-ellenes gyógyszereink szedését. Ezt követően felszabadultabban töltődhetünk a természetben, jobban tudunk koncentrálni a munkánkra, családi életünkre és társadalmi kapcsolatainkat nyugodtabban, szélesebb körben tudjuk megélni.

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.