80 éves az IKEA

(Budaörs, 2023. július 21. – Budaörsi Infó) 2023. július 20-án sajtótájékoztatót tartottak a budarösi IKEA áruházban. 

 

 

Egy szűk körű, családias reggelivel egybekötött beszélgetéssel ünnepelték meg az IKEA 80. születésnapját, és bemutatták az új kollekciójuk darabjait.

 

 

ikeaszuletesnap (1)

ikeaszuletesnap (4)

 

Az eseményen Szabó Ágnessel, a budaörsi IKEA áruházvezetőjével idézték fel az IKEA legfontosabb mérföldköveit, beszélgettek a kulisszatitkokról, és a régi dizájnok újraalkotási folyamatairól.

 

 

ikeaszuletesnap (5)

 

Az IKEA fennállásának 80. évfordulóját egy új, az emblematikus dizájnokat idéző kollekcióval ünnepeli.

A Nytillverkad klasszikus bútorokat, textíliákat és kiegészítőket tartalmaz, amelyek friss, merész és vidám megjelenést kaptak.

Az újragondolt termékek 2023 júliusától lesznek kaphatók az IKEA áruházakban.

 

 

ikeaszuletesnap (2)

 

„Az IKEA-nál a múlt, a jelen és a jövő összekapcsolódik” – mondja Fredrika Inger, az IKEA of Sweden ügyvezető igazgatója.

„Számos praktikus és csodaszép lakberendezési terméket dobtunk piacra az elmúlt 80 évben, ezért magától értetődő, hogy kíváncsiak voltunk, hogyan értünk el ilyen sikereket a múltban. A Nytillverkad kollekció a múlt újragondolásával teremti meg a jövőt. Terveink szerint a következő néhány évben több alkalommal vezetjük majd be választékunkba a régi termékeink közül azokat a gondosan kiválasztott és újraalkotott bútorokat és lakberendezési tárgyakat, amelyekről azt gondoljuk, hogy a fiatalabb korosztály tetszését is el fogják nyerni. Örömünkre szolgál, hogy új életet adhatunk ezeknek az időtlen dizájnoknak, amelyek egykor nagy népszerűségnek örvendtek a vásárlók körében.”

 

 

Az IKEA története: 

 

80 éves az IKEA

Az 1940-es évek:
Véget ér a háború, és a semleges Svédország nagy lendületet véve újraindítja a gazdaságát és fokozza a közösségi szellemet.

1943 – A mindössze 17 éves Ingvar Kamprad bejegyeztet egy céget Svédországban július 28-án, amelyet IKEA-nak nevez el: a rövidítés Ingvar Kamprad, Elmtaryd (a családi farm) és Agunnaryd (a helyi község) kezdőbetűiből áll össze. Kezdetben háztartási cikkeket, többek között tollat, gyufát és pénztárcát árult postai megrendeléssel.

1948 – Megjelennek a bútorok az IKEA választékában. A katalógusban Ingvar elmagyarázza az alacsony árak okát: „Az áraink – amelyek kétségtelenül a legalacsonyabbak az országban – a magas forgalomnak, a beszállítóktól való közvetlen szállításnak és a rendkívül alacsony költségeknek köszönhetők.”

1948 – Diszlexiája miatt az alapító Ingvar Kamprad egyedi termékelnevezési rendszert dolgoz ki. Számok helyett skandináv neveket használ meghatározott szabályok mentén, pl. a kültéri bútorok skandináv szigetekről kapják a nevüket, a szőnyegek pedig dán és svéd városok után.

 

Az 1950-es évek

A hidegháború árnyékában Svédország magabiztosságra tesz szert, és fejlődik. Ebben az évtizedben beköszönt Svédországban az otthoni együttlét új korszaka. A nappali válik a modern otthon központjává, amely nagy, kényelmes és sokoldalú, ahol közösen pihenhetnek a családtagok. Az évtized végére megjelenik a televízió, és elfoglalja helyét a nappali közepén, hozzáillő bútorokkal, például ülőalkalmatosságokkal, alacsony dohányzóasztalokkal és praktikus polcrendszerekkel körbevéve.

1950 – A később ikonná váló IKEA-katalógus először jelenik meg, és Ingvar maga írja a szövegek nagy részét. Ez az első, évente megjelentő lakberendezési katalógus Svédországban, amelynek évről évre növekszik a példányszáma és az olvasói köre, míg végül a világ legnagyobb kereskedelmi kiadványa lesz, 200 millió példányban, 32 nyelven.

1956 – Ingvar és Gillis Lundgren dizájner megoldják azt a problémát, hogy ne sérüljenek meg a termékek szállítás közben; ezt úgy érik el, hogy eltávolítják a LÖVET asztal lábait, és előállnak a forradalmi „szereld össze magad” koncepcióval és a lapos csomagolással. Hely- és költségtakarékos akkor és most is.

1958 – Megnyitja kapuit az első IKEA áruház Älmhultban. Ma itt található az IKEA Múzeum.

 

Az 1960-as évek

A világot ideológiai válság rázza meg. Svédországban a szociális reformok javítják az életszínvonalat. Építkezési láz tör ki, ami megteremti az igényt a lakberendezés iránt. Az 1960-as évek nagy változást hoznak Svédországban: a lakosság jól él, és egyre növekszik az érdeklődés az iránt, hogy az otthont a családi élet igényeihez igazítsák. Ezeket az igényeket egyre inkább a nők szabják meg, akik nagy számban lépnek be a munkaerőpiacra, miközben ellátják a ház körüli teendőket is.

Az IKEA-t a svéd belsőépítész és négygyermekes anya, Lena Larsson munkája inspirálja, aki maga is a kezdeményezés tagja. Szeretné, hogy a családok olyan praktikus, gyerekbarát nappalikat teremthessenek meg, ahol jó élni, ne pedig arra használják a nappalit, hogy vendégeket fogadjanak, és drága bútorokat tegyenek közszemlére.

1960 – Megnyílik az első IKEA Étterem, miután Ingvarnak feltűnik, hogy a vásárlók mindig ebédidőben távoznak az áruházból, hogy Älmhult egyik éttermében egyenek. Megérti, hogy ez megszakítja a vásárlási folyamatot, és az éhes vásárlók kevesebbet költenek. Manapság az IKEA Food a világ egyik legnagyobb élelmiszer-vállalata, és évente több mint 700 millió vásárlója van.

Az IKEA Norvégiában és Dániában is megveti a lábát.

 

Az 1970-es évek

Az évtizedet a politikai aktivizmus és a fogyasztói társadalomról szóló eszmecserék határozzák meg. Ez remekül illik az IKEA szerény stílusához. A fenyegető olajválság ellenére megkezdődik a nemzetközi terjeszkedés.

A progresszív 1970-es években az IKEA választéka rendkívül fiatalossá válik. A mozgalmas életmódhoz illő élénk szövetek, merész formák és praktikus megoldások jellemzik az évtized első éveit. A gyerekek és a fiatalok szobái színpompásak és ötletesek, megjelennek a játékhoz használt bútorok, emeletes ágyak, nyitott tárolók, fiókos ágyak és egyéb új megoldások, amelyek hozzájárulnak a kreatív, játékos életmódhoz. A kalandos életstílus strapabíró, alacsony árú bútorokat kíván, amelyeket könnyen lehet mozgatni és kombinálni, úgymint tárolópolcok, reflektorlámpák és tartós, mosható anyagok. A barkácsolás iránti növekvő érdeklődés összefonódik a környezettudatossággal.

1971 – A koncepció részeként a Stockholm melletti Kungens Kurva-ban működő, majd egy tűzeset miatt bezárni kényszerült IKEA áruház az újranyitás után egy új területtel lesz gazdagabb, ami sok mindent megváltoztat: az önkiszolgáló raktár. A szerencsétlen tűzeset után az áruházvezető úgy döntött, hogy eltávolítja a kapukat, és hagyta, hogy a vásárlók maguk szedjék össze a lapos csomagokat az áruház hátuljában – így eleget lehetett tenni a megnövekedett vásárlói igényeknek.

1973 – Megnyílik az első IKEA áruház Skandinávián kívül: a svájci Spreitenbachban lévőt pedig hamarosan németországi áruházak is követik.

1976 –Karácsony és újév között Ingvar Kamprad minden IKEA munkatársnak ad egy példányt az „Egy bútorkereskedő testamentuma” című könyvéből. Az IKEA üzleti tevékenységét a mai napig meghatározó ötletek mellett tartalmazza az IKEA jövőképét is, azaz „szebb hétköznapokat teremteni az emberek többsége számára”, valamint a jól ismert mondatot: „A munka java még előttünk áll – a csodálatos jövő!”.

1979 – Adizájner testvérpár, Knut és Marianne Hagberg csatlakozik az IKEA csapatához, ahol 41 évet töltenek el, és 2137 terméket terveznek. Az IKEA történetében ők tervezték számunkra a legtöbb terméket.

Ebben az évtizedben az IKEA megveti a lábát Svájcban, Németországban, Ausztriában, Szingapúrban és Kanadában.

 

Az 1980-as évek

Ahogy a globális recesszió alábbhagy, ismét felvirágzik a luxustermékek iránti kereslet, és az IKEA is megtalálja önmagát. Ez az évtized sokféle dizájnirányt vonultat fel, amit az IKEA bútorok által képviselt különböző stílusok és ízlések is tükröznek. Míg néhányan az 1970-es évek zabolátlan „csináld magad” mozgalmára azzal reagálnak, hogy visszatérnek a luxushoz és az eleganciához, másokat az időszak játékosabb és posztmodern stílusa vonz, amit az IKEA remekül megtestesít. A csúcstechnológiai fejlesztések hatása acélbútorok és fényes, lakkozott felületek formájában köszön vissza. Ezeket merész, kifejező színekkel és vidám textíliákkal kombinálják. A nappali olyan stílusos szobává válik, ahol vendégül láthatjuk a barátainkat némi harapnivalóra és innivalóra, és a polcokon közszemlére tehetjük a szívünknek kedves tárgyakat.

Ebben az évtizedben az IKEA számos olyan sikeres kampányt indít, amelyek mindörökre meghatározzák a márka hangvételét. Az IKEA Svédország szinonimája lesz, és az olyan kijelentéseket, mint „Per Albin Hansson építette meg a Folkhemmetet, Ingvar Kamprad pedig bebútorozta” örömmel fogadják, és sokszor emlegetik a munkatársak.

1983 – Ingvar keresi a módját egy olyan tulajdonosi struktúrának, amellyel a lehető legjobb feltételeket teremtheti meg a teljes függetlenséghez és a hosszú távú üzleti perspektívához. Ezt úgy magyarázza, hogy „örök életet” szeretne biztosítani az IKEA számára. Arra a megoldásra jut, hogy az IKEA koncepciótól és az IKEA márkától különválasztja a kiskereskedelmi tevékenység tulajdonjogát. Így a különböző szerepköröket franchise rendszerben működő független üzleti csoportokban tartaná.

Ebben az évtizedben az IKEA megveti a lábát Izlandon, a Spanyolországhoz tartozó szigeteken, Hollandiában, Szaúd-Arábiában, Franciaországban, Kuvaitban, Belgiumban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, az Egyesült Királyságban és Olaszországban.

 

 

Az 1990-es évek

Véget ér a yuppie korszak, az IKEA pedig identitásválságba kerül, de sikeresen visszatalál skandináv gyökereihez. Az évtized súlyos recesszióval kezdődik, a hangsúly pedig ismét az alapvető mindennapi igényeken van. A lakberendezés terén az 1980-as évek extravagáns stílusát a minimalista, funkcionális dizájn váltja fel. A helyi anyagok és a demokratikus dizájn érezteti hatását az otthonok lakberendezésén, és egyre nagyobb érdeklődés övezi az úgynevezett svéd életstílust: lecsupaszított, funkcionális dizájn és hagyományos kézművesség. A könnyű, visszafogott színűre festett faanyagok, mint például a fenyő és a nyír dominálnak.

Az IKEA ekkor áll elő az egyedülállók és a gyermekes családok számára hatékony és ötletes megoldásaival. A katalógusban több mint 20 oldalt szentelnek a gyerekszobának, az áruházakban pedig megjelenik a saját választékkal rendelkező gyerekosztály. Az IKEA dizájnerei, Morten Kjelstrup és Allan Ostgaard álmodják meg a MAMMUT termékvonalat: tudják, hogy a gyerekbútorokra speciális elvárások vonatkoznak, például egyedi méretarányok, könnyű anyagok és stabilitás. A képregények fontos ihletforrásként szolgálnak, a dizájnerek pedig gyakran kérik ki a gyerekek véleményét a termékfejlesztés során. Most először történik meg, hogy az IKEA dekoratív termékekkel és kiegészítőkkel bővíti a választékát. Miközben globális márkává válik, az IKEA ismét rátalál önmagára.

1990 – Megnyílik az első kelet-európai áruház Budapesten, az Örs vezér terén

1995 – Bemutatják az első PS kollekciót a milánói bútorexpón. A demokratikus dizájn névre hallgató bútorvonalat három szempont mentén alkotják meg: jó funkció, jó minőség és alacsony árak. Később a demokratikus dizájn kiegészül a fenntarthatósággal.

1998 – Egy erdőtűzben megsemmisül 18 500 hektárnyi esőerdő Borneó Malajziához tartozó részén. Amikor Ingvar Kamprad értesül az esetről, szeretne hozzájárulni az esőerdő újjászületéséhez. Így aztán 1998-ban az IKEA pénzügyi támogatást nyújt a „Sow a Seed” (Ültess el egy magot) projektnek, amelynek eredményeként 12 500 hektárnyi esőerdőt tudnak újraültetni.

1998 – Fokozatosan megszűnik a PVC (polivinil-klorid) használata a termékek többségében.

1999 – a második magyarországi áruház is megnyílik Budaörsön

Ebben az évtizedben az IKEA megveti a lábát Magyarországon, az Egyesült Arab Emírségekben, Csehországban, Szlovákiában, Hongkongban, Lengyelországban, Malajziában, Spanyolországban, Finnországban, Kínában és Tajvanon.

 

 

A 2000-es évek

A klímaválság világszerte napirendre kerül, a digitális forradalom pedig mindent megváltoztat. Új kihívásokkal és innovációkkal szembesül a világ és az IKEA is. Az új évezred első évtizedében megjelenik a modern információtechnológiát használó társadalom, az IKEA pedig az embereknek világszerte különféle termékeket kínáló, globális márkává növi ki magát. Az új családi struktúrák megkövetelik, hogy egy bútor helytakarékos és sokoldalú legyen, a fiatalok körében pedig egyre többen gondolkodnak környezettudatosan és fenntarthatóan. A PS ELLAN-hoz hasonló termékek hűen tükrözik az adott évtized kreatív szellemiségét, és ékesen bizonyítják a fűrészporral és a műanyaggal való kísérletezésből származó sokéves tapasztalatot. Így születik meg a szék, amely erős kompozit anyagból áll, mégis meghitt, fa hatást kelt, egyúttal teljes mértékben újrahasznosítható és könnyen összeszerelhető.

Az IKEA mindig is lelkesen állt az innovációhoz, és bár követett el hibákat, tanult belőlük. Ebben az évtizedben az IKEA szerződést írt alá a svéd dizájnerrel, Jan Drangerrel, aki vállalta, hogy felfújható bútort fog készíteni – levegőből készült bútort. Bár az a.i.r – Air is a Resource (a levegő a forrás) – névre hallgató választék fogadtatása eleinte kedvező volt, a projekt gyorsan megbukott. A termékek túl drágák voltak, gyakorlati problémák adódtak velük (például a szelepekkel és a statikus elektromossággal), a vásárlók pedig a „dagadt vízilovak” jelzővel hivatkoztak a termékekre. Az a.i.r termékek leginkább a gyerekválasztékon belül örvendtek nagy népszerűségnek.

2000 – Sor került az IWAY bevezetésére, amely manapság kötelező minden beszállítóra és szolgáltatóra nézve az IKEA értékláncában. Az emberi jogokra, a környezetvédelemre, a munkavállalók egészségére és biztonságára vonatkozó, nemzetközileg elismert szabványokra és elvekre, valamint saját IKEA értékeinkre és törvényi megfelelésekre épül.

2009 – A technológiai fejlesztéseknek köszönhetően bevezetjük a digitális konyhatervezést.

Az IKEA ebben az évtizedben megveti a lábát Oroszországban, Izraelben, Görögországban, Portugáliában, Törökországban, Szingapúrban, Cipruson, Írországban, Japánban és Romániában – ezzel pedig újabb mérföldkőhöz érkezik: világszerte 300 áruháza

 

 

A 2010-es évek

Urbanizáció, lakáshiány, pénzügyi nehézségek, erősödő nacionalizmus – az IKEA ebben a légkörben tovább fokozza erőfeszítéseit annak érdekében, hogy fenntarthatóbbá tegye a bolygót az emberek számára. Ekkor köszönt be az az időszak, amikor a közösségi médiában több tízezer, sőt, millió követővel rendelkező bloggerek és véleményvezérek kreatív lakberendezési tippekkel és mikrotrendekkel inspirálják az embereket. Az IKEA sokféle kreatív emberrel működik együtt olyan merész és eredeti projektek megvalósításán, amelyek megtestesítik a vállalat fenntarthatóságért tett hosszú távú munkáját, illetve segítenek a kisebb környezetterheléssel járó új anyagok és gyártási módszerek kifejlesztésében, egyúttal innovatív, friss és meglepő esztétikával áll elő.

Megújul az érdeklődés a klasszikus skandináv dizájn iránt az évezred második évtizedében. A hatodik STOCKHOLM kollekció („With an eye for detail”, azaz számítanak a részletek) a természetes és organikus formákra helyezi a hangsúlyt, illetve olyan egyedi darabokat tartalmaz, amelyek szépen illeszkednek az otthon már meglévő tárgyaihoz és bútoraihoz. Kizárólag a legfinomabb anyagokat használják kívül-belül, mint például diófa, teljesen barkázott, lágy bőr és csontporcelán, a bútorok tervezését pedig a hagyományok vezérlik, vagyis a bútor legyen hosszú életű, hogy több generáció is örömét lelhesse benne.

2014 – Megjelenik az első Élet otthon jelentés amely új módon, saját kutatások és interjúk felhasználásával térképezi fel az otthoni életet. Az első jelentés a reggeli rutinra fókuszál, összesen 8292, 18 és 60 év közötti személyt kérdeznek meg 8 városban.

2015 – A termékeinkben található pamut fenntarthatóbb forrásból származik.

2015 – Eltűnnek a halogén- és energiatakarékos kompakt neonizzók az IKEA polcairól, helyettük LED-es fényforrásokat kezdünk árulni világszerte.

2016 – Fokozatosan megszüntetjük a PFAS (vízlepergető és folttaszító) vegyszerek használatát az IKEA összes textiltermékében.

2017 – Megnyitja kapuit Magyarország 3. áruháza, Soroksáron.

2018 – Ingvar Kamprad 91 évesen eltávozik az élők sorából, de olyan erős örökséget hagy maga után, amelyet ma is nagy becsben tartunk és ápolunk.

2018 – Az IKEA elkötelezi magát amellett, hogy éghajlatpozitív vállalat legyen 2030-ra.

2018 – Betiltjuk a króm használatát az IKEA választékában megtalálható bőrtermékekben.

2019 – Az IKEA piacra dobja a szivárványos táskát, többek között ezzel is támogatva a LMBT+ közösség jogait.Ebben az évtizedben az IKEA a következő országokban veti meg a lábát: Dominikai Köztársaság, Bulgária, Puerto Rico, Katar, Litvánia, Jordánia, Horvátország, Indonézia, Dél-Korea, Marokkó, Szerbia, Lettország, Egyiptom, Luxemburg, India, Észtország, Thaiföld, Manámai Királyság, Bahrein.

 

 

A 2020-as évek

Az évtized elején az egész világot érintő járvány tör ki, amely jelentős mértékben megváltoztatja az emberek életét. Az egészség, biztonság és jóllét válnak a legfontosabb témákká, az otthon pedig a világ legfontosabb helyévé. A helyzet hatással van az ellátási láncokra is: befolyással van a termékek elérhetőségére, illetve egyre nőnek a nyersanyagok, az összetevők és a termékek költségei. További kihívásokkal is szembesül az emberiség: kitör a háború Ukrajnában, ami humanitárius válsághoz vezet; a bőrünkön érezzük a klímaválság hatását, ami geopolitikai feszültségeket okoz; a piacokon egyre nő a recesszió és az infláció.

Ezekben a nehéz időkben az IKEA multinacionális cég lévén jelentős szerepet vállal abban, hogy jó példát mutasson – a cégen belül és kívül egyaránt. Továbbra is az emberek többsége mellett állunk – és szót emelünk a számunkra fontos dolgokért – az IKEA kultúráját és értékeit szem előtt tartva: óvjuk az embereket és a bolygót, jó példával járunk elöl, és összetartunk.

2020 – Az IKEA 26 millió euró értékű vészhelyzeti alapot különít el a koronavírus által érintett közösségek, munkatársak, beszállítók és fogyasztók egészségének és megélhetésének megóvására. 600 000 embernek segítünk 30 országban.

2020 – Az IKEA felgyorsítja az átalakulását a világjárvány hatására. Képesek vagyunk megfelelni a vásárlók folyamatosan változó igényeinek, növeljük online eladásainkat a digitális kapacitásaink és új szolgáltatások segítségével, illetve újraindítjuk a beszállítást.

2020 – Az eredeti poliészter 90%-át újrahasznosítottra cseréljük a textiltermékeinkben.

2020 – Az IKEA Food felveszi kínálatába a húsmentes golyót.

2020 – Megnyílik az IKEA első IKEA használt termékeket kínáló áruháza Svédországban ( ReTuna , Eskilstuna).

2020 – Az IKEA Family tagjainak száma eléri a 150 milliót.

2021 – Az IKEA megvalósítja a nemtől független azonos bért azonos munkáért.

2021 – Az IKEA megszünteti a nem újratölthető alkáli elemek használatát 2021-re.

2021 – Az IKEA minden áruházánál telepít elektromosjármű-töltőket.

2021 – Az IKEA elektromos szolgáltatásokat kínál a szél és a nap segítségével a vásárlóknak.

2021 – Megjelenik az IKEA katalógus utolsó száma, helyét pedig az IKEA választékát és a lakberendezési megoldásokat bemutató összcsatornás kommunikáció veszi át.

2022 – Az IKEA által használt fa 99,9%-a FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik, vagy újrahasznosított és átalakított.

2022 – Az IKEA-nak sikerül világszerte 50%-kal csökkentenie az ételpazarlás arányát.

2022 – Az IKEA és a H&M egyesítik kreatív erejüket az Atelier100 elindításával.

2022 – Az IKEA csökkenti üzleti tevékenységét Oroszországban és Fehéroroszországban.

2022 – Az IKEA bevezeti a csónakkal történő házhoz szállítást a párizsi Szajnán.

2023 – Az Ingka Csoport megvalósítja a nemek egyenlő arányát a felső vezető pozíciókban világszerte.

2023 – Az IKEA már 100 drónt használ a raktárkészlet kezeléséhez.

2023 – Az IKEA a 80. születésnapját ünnepli. Kíváncsian, pozitívan, mégis alázatosan nézünk a jövő elébe. Továbbra is kiállunk az emberek többsége mellett, valamint folytatjuk az innovációt, és új, az emberek és a bolygó igényeire reflektáló módszereket próbálunk ki; ennek érdekében a vállalatunk folyamatosan alkalmazkodik és átalakul. Az IKEA következő 80 évét és a szebb jövőt a munkatársakkal, vásárlókkal, beszállítókkal, partnerekkel és támogatókkal közösen építjük.

Ebben az évtizedben az IKEA tovább terjeszkedik: Makaó, Ukrajna, Mexikó, Omán, Chile, Szlovénia és a Fülöp-szigetek kerül sorra.

Ahogy Ingvar mondta egyszer: „A munka java még előttünk áll – a csodálatos jövő.”

 

 

(Budaörsi Infó/Sajtóközlemény)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.