Módosul a Budaörsöt és Törökbálintot érintő buszjáratok menetrendje – Várják az észrevételeket!

(Budaörs, 2015. június 29. – Budaörsi Infó) Augusztus végétől a budaörsi és törökbálinti járatok hálózati módosítására kerül sor. Ez érinti Budaörsöt, Törökbálintot, Szentimrevárost, Kelenföldet, Budatétényt, az Alkotás utcát és a Széll Kálmán tér térségét. A cikk alján található link segítségével ön is elmondhatja a véleményét, és észrevételeivel segíthet abban, hogy jobb legyen a közlekedés Budaörsön.

 

Érintett járatok:    40, 40B (új), 40E, 88, 140, 140A, 140B, 142 (új), 188E, 240 (új), 240E, 287, 287A

 

Az M4-es metró bevezetésével létrehozott hálózati kialakítás az egy év alatt felhalmozott tapasztalatok alapján finomhangolható.
Az utasforgalom úgy módosult, hogy nagyobb igény mutatkozik a metrót elérő járatokra és azok gyorsaságára.
Ezért Budaörs és Törökbálint települési önkormányzataival egyeztetett a BKK , és  a budapesti belvárosba való eljutás gyorsítását tűzték ki célul, így a metrót elérő járatok számát és azok utazási sebességét szeretnék növelni. A módosításokhoz kapcsolódóan az elővárosokon belüli és a két elővárosi település közötti kapcsolatot is szeretnék javítani.

 

Budaörsöt és Törökbálintot együttesen érintő változások:

A 88-as busz Törökbálint felől csak Kelenföld vasútállomásig közlekedik, és onnan indul. Követési ideje módosul, csúcsidőszakban ezentúl 20 percenként indul.

Útvonala kétféleképp módosul, a változatok a 172-es és a 272-es járatok változásaival verziónként összefüggnek.
1. változat: Budaörs felől érkezve a törökbálinti Tó utca – vasútállomás megállótól a Bajcsy-Zsilinszky utcán át éri el a Nyár utca megállót, majd a Sváb téren jobbra kanyarodik a Munkácsy Mihály utcába, amelyen a kétirányúsítás révén egyenesen halad a Szent István utcáig. Itt jobbra fordulva éri el jelenlegi útvonalát, és halad visszafelé Kelenföld vasútállomásig.
2. változat: Budaörs felől érkezve a mai útvonalon a Nyár utca megállóig közlekedik. Ezt követően a Bajcsy-Zsilinszky utcán át éri el Tó utca – vasútállomás megállót, innen változatlan útvonalon halad tovább Kelenföld vasútállomásig.
A 140-es és a 140A buszok szombaton is közlekednek, a 140B járat csak hajnalban, késő este és vasárnap, valamint ünnepnapokon jár.
Csúcsidőszakban új járat indul 142-es jelzéssel a Széll Kálmán tér M és a törökbálinti Határ utca között alapvetően a 140-es járat útvonalán.

A járat a 140-es busz később részletezett módosításával ellentétben nem tér be Dióskerthez, és mind a reggeli, mind a délutáni csúcsidőszakban 60 percenként közlekedik, ezáltal a budaörsi Gimnázium és Tükörhegy, valamint a Határ utca között csúcsidőszakban 60 helyett 30 percenként közlekedik autóbusz. A Széll Kálmán tér felé azonban nem közlekedik több autóbusz, mivel óránként eggyel kevesebb 140A busz fog indulni.

 

Budaörsöt érintő változások:

A 40-es busz a budapesti szakaszon két megállóhelyet kihagy, ezért menetideje rövidül.
Új járat indul 40B jelzéssel Kelenföld vasútállomás M és Budaörsi lakótelep között a 40-es járat útvonalán és megállóiban megállva azzal a különbséggel, hogy a Bretzfeld utcát érintve közlekedik. A Lévai utca megálló így mindennapos kiszolgálást kap, és a hétköznap napközbeni kiszolgálás is bővül.
A 40E busz Budaörs felé is, és a délutáni csúcsidőszakban is közlekedik.
A 40-es és az új 40B járat – a 40E, valamint a 88-as járat változásaival összhangban – napközben 10 helyett 10-20, a délutáni csúcsidőszakban 6 helyett 7-8 percenként indul.
A 140A busz Budaörsön a 140-es járat útvonalán a Szivárvány utca felé, a Gimnázium érintésével közlekedik. A Bretzfeld utca – Baross utca útvonalon az új 40B járat pótolja, mely hétvégén is közlekedik, és csúcsidőszakon kívül sűrűbben, 30 percenként indul.
A 188E járatok Kelenföld vasútállomás M-ig közlekednek, és onnan indulnak. A reggeli csúcsidőszakban sűrűbben, átlagosan 20 percenként indul egy járat.
A 240E busz a továbbiakban a 240-es jelzéssel közlekedik csúcsidőszakban sűrűbben. Üzemidejének felülvizsgálatát tervezzük annak érdekében, hogy az M4-es metró 10 perces követésű időszakában minden budaörsi járatra egységesen Kelenföld vasútállomásnál lehessen átszállni. A járat a Móricz Zsigmond körtér M felé a Hamzsabégi út helyett a Villányi úton keresztül közlekedik, így a Kosztolányi Dezső tér helyett a Budaörsi út / Villányi út megállóhelyen áll meg.
A 287A járat megszűnik, szerepét a 287-es busz veszi át, amely hétköznap napközben sűrűbben, 30 percenként indul, és mindkét irányban betér Budaörs vasútállomáshoz.

 

Megállóhelyek

A budaörsi és törökbálinti járatokat érintő változások:

A 88-as busz az új útvonalán érintett összes megállóhelyen megáll. A járat Budaörs felé Kelenföld vasútállomás M megállóból indul, és nem érinti az alábbi megállóhelyeket:
Sasadi út (csak Kelenföld vasútállomás M felé, annak elérése előtt érinti a továbbiakban)
Dayka Gábor utca
Fehérló utca
Budaörsi út / Villányi út
Alsóhegy utca
Szüret utca
Móricz Zsigmond körtér M
Kosztolányi Dezső tér
Vincellér utca
Hollókő utca
Ajnácskő utca
A 140-es és 140B járatok mindkét irányban megállnak a Művelődési Háznál (a jelenlegi Dózsa György utca nevű helyi járati megállóban), és a Felsővár utcai Dióskertnél, valamint vasárnaponként a 140B járat végállomása a Sportközpontnál lesz, az Óvoda utcában. Nem érintik a Nyár utca, Baross Gábor utca megállókat, helyette a Bartók Béla utca és Munkácsy Mihály utca megállókban állnak meg a bevásárlóközpont felé.

 

Az új 142-es busz a 140-es busszal azonos megállókat szolgál ki, de nem érinti a dióskerti betérésben érintett megállókat, a GLAXO és a Törökbálint, bevásárlóközpont megállókat.

 

Budaörsi változások:

A 40-es és a 40B busz egyik irányban sem áll meg a Rupphegyi út és a Madárhegy megállókban.

A 40B busz a Móricz Zsigmond körtér M és Budaörs, városháza között a 40-es járat megállóiban áll meg. Budaörs, városháza megálló és Budaörsi lakótelep végállomás között a 140A járat jelenlegi megállóhelyein áll meg:
Bretzfeld utca (csak Budaörsi lakótelep felé)
Lévai utca
Ifjúság utca
A 40E járat megállói Kelenföld vasútállomás M felé változatlanok, Budaörs felé az alábbi megállókban áll meg:
Kelenföld vasútállomás M
Gazdagréti út
Lévai utca
Gimnázium
Budaörs, Patkó utca
Budaörsi lakótelep
A 140A járat a módosított útvonalán érintett megállóhelyeken áll meg, így a Gimnázium és a Budaörs, Patkó utca nevű megállókban. Nem érinti azonban az alábbi megállóhelyeket:
Bretzfeld utca
Lévai utca
Ifjúság utca

 

A 188E járat Budaörs felől a Sasadi út csomópontot a 40E járat megállójában érinti, továbbá Kelenföld vasútállomás M végállomáson áll meg.

Nem áll meg az alábbi helyeken:
Sasadi út (csak Kelenföld vasútállomás M felé, annak elérése előtt érinti a továbbiakban)
Kosztolányi Dezső tér
Móricz Zsigmond körtér M

 

A 240-es járat a jelenlegi 240E járat megállóhelyeit szolgálja ki, azonban a Móricz Zsigmond körtér M felé a Kosztolányi Dezső teret nem érinti, helyette a Budaörsi út / Villányi út megállóhelyen áll meg.

 

Üzemidő

A budaörsi és törökbálinti járatokat érintő változások:

A 140-es és a 140A jelzésű buszok hétköznap és szombaton napközben közlekednek. A 140B járat csak hajnalban, késő este és vasárnapokon közlekedik. A 142-es járat csak csúcsidőben, reggel 6 és 8, délután 14 és 18 óra között közlekedik.
A 88-as járat üzemideje változatlan.

 

Budaörsi változások:

A 40B járat hétköznap 6, szombatonként 7, vasárnapokon 8 órától 20 óráig közlekedik.
A 40E busz hétköznapokon reggel 6 és 8, délután 14 és 18 óra között közlekedik.
A 240-es járat esti üzemzárásának felülvizsgálatát tervezzük annak érdekében, hogy az M4-es metró 10 perces követésének időszakában minden Budaörs felé közlekedő busz Kelenföld vasútállomástól induljon. A belvárosból indulva így nem kell előre eldönteni, hogy melyik metróállomáson szálljanak át az utasok a budaörsi járatra.
A 287-es járat üzemideje olyan mértékben bővül, hogy a jelenlegi 287A járat üzemidejének megfeleljen, így mindennap kb. 5 és 22 óra között közlekedik.
A 40-es és 188E járatok üzemideje változatlan marad.

 

Követési idő:

Budaörs kiszolgálása:

Budaörs és Kelenföld vasútállomás között sűrűbb kiszolgálást nyújtunk. A reggeli csúcsidőszakban 3-4, illetve ellenkező irányban 4-5 perces helyett átlagosan 3 perces, a délutáni csúcsidőszakban az átlagosan 6, illetve ellenkező irányban 4-5 perces helyett 4 perces követést biztosítunk. A csúcsidőszakokon kívül továbbra is biztosítjuk a 10 perces járatsűrűséget.
A délutáni csúcsidőszakban Kelenföld vasútállomástól 15 percenként biztosítjuk a buszközlekedést Budaörsre az autópályán keresztül.
Budaörs és a Móricz Zsigmond körtér között a jövőben csak a 240-es busz közlekedik, csúcsidőszakban 7-8, egyéb időszakban 15 percenként.
A Bretzfeld utcában csúcsidőszakban a jelenlegi 15-20 helyett 15, napközben a 60 helyett 30 percenként járnak buszok, hétvégén is.
A Törökugrató felől a reggeli csúcsidőszakban növeljük a gyorsjáratok arányát, átlagosan 20 percenként közlekedik majd a 188E járat, miközben a 88-as is 20 percenként indul a reggeli és délutáni csúcsidőszakban.
Kamaraerdő és Budaörs központi területei között az utasforgalmi igényekhez igazítjuk a menetrendet, így hétköznapokon kb. 6 és 18 óra között 30, egyéb időszakban 60 percenként közlekedik majd a 287-es járat. A 287A betétjárat megszűnésével minden busz Budatétényig közlekedik, így hétköznap napközben sűrűbben lehet eljutni Budatétényből Budaörsre és fordítva.

 

Budaörs és Törökbálint közötti utazási lehetőségek:

A két elővárosi település között alapvetően változatlan marad az eljutási lehetőségek gyakorisága, azonban csúcsidőszakban a Raktárvárosi út felé (140-es, 140B és 142-es járatok) sűrűbben, 60 helyett 30, míg a Törökugrató felé (88-as járat) 15 helyett 20 percenként járnak. Összesen tehát változatlanul óránként 5 alkalommal lehet utazni a két elővárosi település között.

 

Budaörsi változások a BKK szerint:

Gyorsítjuk és bővítjük az M4-es metróhoz kapcsolatot biztosító járatokat. Javaslatunk szerint a 40-es busz kevesebb megállóhelyen áll meg, és a 188E járat is eléri Kelenföld vasútállomás metróállomást. A hétköznap délutáni időszakban 50%-kal bővítjük a metróvégállomástól Budaörs felé induló járatok számát, a jelenlegi 6 perc helyett átlagosan 4 percenként indítunk buszokat. A járatok egy része – 15 percenként – az autópálya felé közlekedik. A késő esti időszakban 20 helyett 10 percenként lehet majd Kelenföldről Budaörsre eljutni.

Javítjuk a Bretzfeld utca és a Baross utca kiszolgálását a 40B járat beindításával, mivel így hétköznap napközben a jelenlegi 60 perc helyett 30 percenként lesz tömegközlekedési kiszolgálás, míg hétvégén napközben is közlekedik autóbusz ezen a szakaszon, szintén 30 percenként.

A 140-es és a 140A járatok által nyújtott közvetlen kapcsolat népszerűvé vált utasaink körében, ezért ezek közlekedését szombatra is kiterjesztjük. Hétköznap a csúcsidőszakon kívüli napközbeni időszakban és szombati napokon az Alkotás utcában a Sasadi út és a Széll Kálmán tér között egyenletesebb menetrendet alakítunk ki a 139-es busz menetrendjének finomhangolásával. A 140A járat Budaörs, városháza és Budaörsi lakótelep közötti szakaszán, a Bretzfeld utca – Baross utca útvonalon az új 40B járat közlekedik majd. A 40B járat révén a Bretzfeld utca – Baross utca útvonalon egész nap járnak buszok, így a 140A busz útvonalát Budaörsön módosítjuk: mindkét irányban a 140-es járattal megegyező módon, a Gimnázium érintésével közlekedik, így Budaörs, városháza és Budaörsi lakótelep között a Szabadság út – Szivárvány utca útvonalon halad.

A metróval részben, míg más járatokkal teljesen párhuzamosan a Móricz Zsigmond körtérre közlekedő 88-as és 188E járatokat Kelenföld vasútállomás M-ig közlekedtetjük. Miután a 88-as járat jelenleg Kelenföld vasútállomástól a Villányi út felé alacsony kihasználtsággal közlekedik, a járatot Budaörs felé a metró végállomásától tesszük elérhetővé. A 188E busz utasainak a metróra való átszállás lehetőségét korábban lehetővé tesszük. A két járatnak a Móricz Zsigmond körtéri szakaszról csúcsidőszakban hiányzó kínálatát a 240E járatot felváltó 240-es busz sűrítésével ellentételezzük: a reggeli csúcsidőszakban 8-9 helyett 7-8, a délutáni csúcsidőszakban 10 helyett 7-8 percenként indul majd a járat. A járat üzemidejének felülvizsgálatát tervezzük annak érdekében, hogy a kisforgalmú időszakokban az M4-es metróról egységesen Kelenföld vasútállomásnál lehessen átszállni minden budaörsi járatra.

A Törökugrató térségében az utasforgalmi igényekhez igazodva bővítjük a gyorsjárati kiszolgálást, és kismértékben csökkentjük az alapjárati kiszolgálást a csúcsidőszakokban. Eszerint a 88-as járat csúcsidőszakban 20, míg a 188E a reggeli csúcsidőszakban átlagosan 20, délután változatlanul 30 percenként közlekedik.

A 287A járat alacsony kihasználtságú, a 287-es járatcsaládot tekintve pedig Kamaraerdő nem tekinthető olyan pontnak, melynél minden második járatnak vissza kellene fordulnia. Emiatt a két járatot összevonjuk, és a jövőben csak a 287-es járat közlekedik hétköznapokon 6 és 18 óra között 30, egyéb időszakban 60 percenként, a jelenlegi 287A járat üzemidejében. A 287-es buszok mindkét irányban betérnek Budaörs vasútállomáshoz.

 

1. változat:

Az autópálya felé közlekedő buszok a várost az óramutató járásával ellentétesen járják körbe, így Budapest felé a Bajcsy-Zsilinszky utca környéke felől a 272-es, míg a Kazinczy Ferenc utca térsége felől a 172-es busszal lehet gyorsan eljutni a metróhoz, úgy, hogy az azonos megállóból induló buszok mindegyikével elérhető a metró, azzal a különbséggel, hogy az ügyfelek a városrész ellentétes oldalán szállnak fel, hosszabb lesz a menetidő. Budapest felől a Bajcsy-Zsilinszky utca környéke a 172-es, míg a Szent István utca térsége a 272-es busszal érhető el gyorsan. A 172-es számozású járatok a Raktárvárosi út felé, míg a 272-es busz a Tó utca felé hagyja el Törökbálintot. A 272-es busz Törökbálinton belül bejárja a Blaha Lujza utcát, majd a Károlyi utcán keresztül a Szent István utcán halad a Munkácsy Mihály utca felé, így pótolja a jelenlegi 172-es által nyújtott budapesti kapcsolatot. A Kazinczy Ferenc utcán a 172-es számozású buszok változatlanul közlekednek.

Az autópálya-bevezetőn közlekedő buszok csúcsidei követési ideje reggel 10-10, délután 12-12 perc. Csúcsidőn kívül hétköznap napközben a 172-es busz 15, hétvégén 20, hajnalban és késő este 20-30 percenként indul.

Az autópálya-bevezetőn közlekedő, gyors metrókapcsolatot biztosító járatok körüljárási irányával ellentétesen, az óramutató járása szerint közlekedik a 88-as busz, mely a rövidebb, városon belüli utazásokhoz ellenkező irányú kiszolgálást biztosít, és továbbra is megadja a Törökugrató és Budaörs központi részeivel való kapcsolatot. A metró elérésére is használható, bár hosszabb menetidővel.

 

Az 1. változat előnyei:

A Haranglábtól a Vasút utcáig azonos megállóból indulnak az autópályán közlekedő, 172-es, 172B és 272-es jelzésű járatok, így Budapest felé a megálló előzetes kiválasztása nélkül, gyakran utazhatnak az ügyfelek.
Csúcsidőszakon kívül Kelenföld vasútállomás és Törökbálint között egy járat biztosítja a gyors közlekedést, így a hajnali, valamint késő esti kisforgalmú időszakban is egyértelmű, hogy melyik járattal lehet utazni.
Törökbálint belső részeinek mindegyike, azaz mind a nyugati, mind a keleti oldala részesül a 272-es járat által nyújtott gyors, a Raktárvárosi utat elkerülő autópályás kapcsolatból.

 

 Az 1. változathoz tartozó ábra megtekintéséhez kattintson ide.

 

Az 1. változat hátrányai:

Csúcsidőszakon kívül nincsen közvetlen eljutási lehetőség Törökbálint nyugati oldala (Szent István utca és Kazinczy Ferenc utca környéke) és keleti oldala (Bajcsy-Zsilinszky utca térsége) között.
A reggeli csúcsidőben a Kazinczy Ferenc utca térségéből a metróhoz rövid útvonalon közlekedő járatok egy része betér a Márta utcához, növelve a menetidőt.

 

2. változat:

Ebben a változatban a 172-es buszok megosztva, két ellentétes irányú hurokjáratként közlekednek. Az óramutató járása szerint közlekedő járat a 172-es, míg az óramutató járásával ellentétesen közlekedő járat a 173-ast jelzést kapja. A Márta utcához betérő járat ebben a változatban is a 172-es járatból ágazik ki 172B jelzéssel. A 88-as busz a 172-es járattal azonos irányban, az óramutató járásával ellentétesen járja körbe a várost. Csúcsidőszakon kívül két különböző, 30 perces gyakoriságú, ellentétes irányú megállókból induló járat között kell választaniuk a törökbálinti utasoknak, ami azt is jelenti, hogy a Munkácsy Mihály utcához közelebb eső csomópontokban nem lesz egyenletes a kiszolgálás, kb. 10-20 perces követés is kialakulhat.

Az autópálya-bevezetőn közlekedő három járat csúcsidei követési ideje reggel 15-15 (összesen közös 5 perc), délután 20-20 perc (összesen közös 6-7 perc). Csúcsidőn kívül hétköznap napközben és hétvégén a 172-es és a 173-as busz 30-30 (közös 15) percenként indulnak.

A hajnali órákban csak a 172-es, míg a késő esti órákban csak a 173-as járat közlekedik 20-30 percenként.

A 272-es busz útvonala változatlan, a jelenlegi útvonalán jár, csak a Bajcsy-Zsilinszky utca térségét szolgálja ki.

 

A 2. változat előnyei:

A kétirányú körjáratok révén Törökbálint nyugati és keleti oldala között csúcsidőszakon kívül is el lehet jutni átszállás nélkül.
Tükörhegy térségében csúcsidőszakban és hétvégén sűrűbben járnak buszok.
Az Újligeti lakótelepre a 272-es busz által lefedett Bajcsy-Zsilinszky utcáról érkeznek a járatok, így a Kazinczy Ferenc utca felől minden, a metrót gyorsan elérő busz betérés nélkül közlekedik.

 

 Az 2. változathoz tartozó ábra megtekintéséhez kattintson ide.

 

A 2. változat hátrányai:

A körjáratok által érintett útvonalakon ellentétes irányú megállókból indulnak Budapest felé a járatok, így előre ki kell választaniuk az utasoknak, hogy melyik megállóba állnak, illetve ha nem a megfelelő megállóba álltak, akkor az úton való átkeléssel tudják csak elérni a számukra kedvező buszt, ami kényelmetlenséget, és nem utolsó sorban balesetveszélyt jelent.
A metróvégállomás és Törökbálint között közlekedő járatok kapacitása három járat között oszlik meg, így bizonyos megállókban csak ritkábban vagy egyenetlen elosztásban érkeznek autóbuszok.
A hajnali és késő esti kisforgalmú időszakban a kétirányú körjáratok közül csak az egyik közlekedik. Hajnalban nem közlekedik az óramutató járásával ellentétes irányban haladó járat, késő este pedig nem lehet eljutni nyugati oldalról a keleti oldalra átszállás nélkül.
A 272-es járat csak a város keleti oldalán közlekedik, így a Károlyi utca térsége nem részesül a gyors autópályás közlekedés előnyeiben.
A gyors metrókapcsolatot biztosító 272-es járat az 1. változathoz képest ritkábban, 15-20 percenként közlekedik.

Várható eredmények:   
Az M4-es metró és a budapesti belváros elérése gyorsabbá és egyszerűbbé válik.
Budaörsön a Bretzfeld utca térségében kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés.
Az alacsony kihasználtságú, metróval párhuzamos szakaszok helyett a metróvégállomástól kifelé eső területekre csoportosítjuk át a járatokat, így hatékonyabb és gazdaságosabb hálózat jön létre.
A körjáratok révén Törökbálinton rugalmasabb, utasbarát kiszolgálást nyújtunk, a város két fő tengelye között átszállásmentes kapcsolatot biztosítunk.
Törökbálinton a Tükörhegy térségének kiszolgálása jelentősen javul.
Észrevételek beküldésének határideje:    2015. július 10.

 

Észrevételeik elküldéséhez kattintsanak ide és a cikk alján megtalálják a levél küldési lehetőséget.

 

(Budaörsi Infó/BKK)

 

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.