Elektromos buszt tesztelnek Budaörsön
- Budaörsi INFÓ
- 2017 október 17.
(Budaörs, 2017. október 17. – Budaörsi Infó) 2017. október 16-án kivételesen a Városháza elől indult a helyi busz. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egy új buszmegállót telepítenek a hivatal elé, hanem azt, hogy elektromos buszt teszteltek az önkormányzat munkatársai és Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere.
Homm Károly, a helyi buszközelekedést bonyolító cég ügyvezető igazgatója a Budaörsi Infónak elmondta, hogy a Sedulitas-Pro Kft. mérnöki irodája felkereste a budaörsi buszokat is üzemeltető HOMM Kft-t az innovatív fejlesztésükkel, és így kezdődött meg a közös munka.
„Jelenleg egy elektromos busz működik Budaörsön próbaüzemben. Ez egy középméretű, iskolások szállítására alkalmas tömegközlekedési eszköz, annyi különbséggel az eddigiekhez képest, hogy egy töltéssel 100 km-t is el tud menni.”
Hol tudják tölteni az elektromos buszt?
„Jelenleg a telephelyünkön, viszont a jövőben szeretnénk megoldani, hogy az autóbusz pályaudvaron tudjuk tölteni.”
Milyen eredményekre számít?
„A puding próbája az evés. Ez a típusú autóbusz hosszútávon tesztüzemben még nem volt, ezért sok tapasztalatot várunk. Nem tudjuk még, hogy szélsőséges időjárás során lesznek-e fennakadások, de a mérnöki iroda azon dolgozik, hogy minden adódó problémát kiküszöböljön.”
Nemes Pétertől, a Sedulitas-Pro Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy ez egy 2005-ös gyártmányú autóbusz, és Norvégiában is üzemelt már.
„Mi nem az új járművek gyártásában látjuk a lehetőséget, hanem a régiek felújításában. Fogtunk egy hétköznapi buszt, és gépészetileg átterveztük, elektromos busszá alakítottuk. Így beépült egy villamos hajtásrendszer és a komplett dízelrendszer pedig kikerült. A járművezérlő szoftvert és a akkumlátor fiókokat szintén cégünk szakemberei készítették. A vázszerkezethez hozzá kellett nyúlnunk, hogy fogadja az új komponenseket. A buszt egy 3 x 400 V-os hálózatról feltölthető.”
Milyen hátrányai és előnyei vannak az elektromos busznak?
„Azzal a hatótávolsággal, amivel egy dízelbusz rendelkezik ez a busz nem versenyezhet. 200-300 km-es távolságokat nem lehet elérni vele költséghatékonyan. Fontos megérteni az üzemeltetőknek, hogy egy ilyen buszt üzemeltetni forgalomszervezési feladat is. Előnye a károsanyag kibocsátás minimalizálása, az alacsonyabb fenntartási költség.”
Milyen fejlesztéseken dolgoznak még?
„Ez jelenleg egy demonstrációs busz. Klíma nincs még benne, de ezen a fejlesztésen már dolgozunk, és szeretnénk, hogyha jövő nyárra már meg is valósulhatna.
Valamint elkezdünk fejleszteni egy töltőoszlopot, egy felülről jövő áramszedőt. Ez az eszköz megkönnyíti majd a ‚tankolást’.”
Mikorra tervezik az eredmények kiértékelését, a továbblépést?
„Előreláthatólag decemberig szeretnénk, hogyha működhetne Budaörsön tesztüzemben ez az elektromos busz. Utána érdemes lenne leülni a felekkel és megbeszélni a továbblépés lehetőségeit.”
Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Budaörsi Infónak elmondta, hogy amikor annak idején megállapodtak a HOMM Kft-vel arról, hogy ők fogják a belső buszjáratok üzemelteti, akkor abban a megállapodásban az is benne volt, hogy amennyiben a technika úgy fejlődik és az elektromos buszoknak lesz realitása, akkor ilyen buszokat üzembe állítanak.
„Az ingyenes buszközlekedés egy olyan szolgáltatás, ami az itt élőknek nagyon fontos. Most azt látom, hogy ez a fiatal magyar tervező csapat, aki fejlesztette ezt a járművet, kellő erővel bír ahhoz, hogy egy olyan javaslatot tudjon letenni a HOMM Kft-nek, amitől nekik racionálissá válhat egy ilyen busznak az üzemeltetése.
Ebben a törekvésükben maximálisan támogatjuk őket.
Nagyszerű lenne, hogyha a városon belül előbb-utóbb csak elektromos buszok közlekednének, legalább azoknál a járatoknál, amiket mi finanszírozunk, mert környezetvédelmi szempontból ennek nagyon komoly jelentősége lenne.”
Ha használják a helyi ingyenes buszokat önök is találkozhatnak az új elektromos busszal.
Próbálják ki, és írják meg tapasztalataikat szerkesztőségünknek!
(E-mail: budaorsiinfo@gmail.com)
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment