Új kerékpárút épül Budaörsön – Bringautak a Fillari-Team Kerékpáros Egyesület szemével

(Budaörs, 2023. március 24. – Budaörsi Infó) A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretén belül a Pénzügyminisztérium 2021. október 28-án meghirdetett „Élhető település” tárgyú felhívás alapján a Budaörs Város Önkormányzatának támogatási kérelmét támogatásra alkalmasnak minősítette.

 

 

Budaörs Város Önkormányzata 231,71 millió forint európai uniós vissza nem térítendő támogatásra lett jogosult. Az összegből a város kerékpárutat épít a Kereskedők útján, illetve az Alsóhatár utcában, aminek a teljes hossza 1060 m lesz.

A projekt megvalósításának kezdete: 2022. 06. 01.

A tervezett kerékpárút az Alsóhatár utca/ Kertész utca csomópontban csatlakozik be a már korábban kiépített kerékpárútba, amely kivisz Budaörs–Budapest közigazgatási határáig.

 

A 2024 végére elkészülő létesítmény tervezett részletei:

– önállóan vezetett kétirányú kerékpárút 170 m,

– elválasztott gyalog- és kerékpárút 155 m,

– önállóan vezetett kétirányú kerékpárút 355,

– kerékpáros nyom kijelölés 380 m,

Összes hossza: 1060 m.

 

 

bicikli_muveszet_01

 

Sokan nem tudják, de az Európai Unió tagállamai között Magyarország harmadik helyen van a napi szinten kerékpározók arányát tekintve, Hollandia és Dánia után.

Ehhez az előkelő helyezéshez a fővárosi agglomeráció kevésbé járul hozzá és ebben a budai oldal domborzati viszonyai miatt is jelentős hátránnyal indul: az országos 22%-os arányhoz képest Budaörsön a lakosság 1-2%-a közlekedik a hét több napján biciklivel.

Ebben a cikkben megpróbáljuk összegyűjteni a Fillari-Team Kerékpáros Egyesület segítségével azokat az adottságokat és lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a környék lakossága közlekedési vagy szabadidős céllal, biztonságosan kerékpározhasson, hiszen ennek számos, egészségügyi, környezetvédelmi és anyagi előnye van a kerékpározók és a többi ember számára is.

Budaörs és környéke hátrányos helyzetből indul, ugyanis az ország közúti és vasúti forgalmának rendkívül jelentős helyszínét adja, autópályák és különböző logisztikai centrumok veszik körül.

A másik komoly hátráltató tényező a domborzat, hiszen a település a Budai-hegységnek egészen a Hosszúréti-patakig tartó nyúlványain helyezkedik el.

Ennek ellenére, már Budaörsön belül és kívül is könnyen találunk jó minőségű bicikliutakat. A városban és környékén az elmúlt két évtizedben kezdődött el a kerékpárút hálózat fejlesztése.

 

 

Budaörs-bicikli_kerékpáros_felvonulás

 

Reméljük, hogy ez a folyamat tovább is tart majd, hiszen a kerékpárutak akár a helyi, akár az átmenő forgalom számára nagyon hasznosak lehetnek. Ehhez nagyon fontos, hogy a kerékpárutak valóban hálózatot alkossanak.

Jelenleg két fontos nyugat–keleti irányú tengely adja a hálózat fő elemét, az egyik a Kamaraerdőből induló balatoni kerékpárút, ami néhány nagyobb kereszteződést leszámítva nagyobb forgalmat elkerülve ér Biatorbágyra, ahonnan akár a Balatonig eltekereghetünk.

Friss hír, miszerint a Kamaraerdőtől tovább folytatódik a kerékpárút kijelölés és építés Albertfalva és a Duna menti kerékpárút felé, ami Budapest megközelítésén túl túráink tervezésében is fontos új összeköttetés lesz.

A másik fő kerékpárutunk Budaörsön belül, a Baross utca tengelyén halad, nyugati irányból a Virág utcától indulva az Alsóhatár útig, ahol pedig a Budapest felé vezető kerékpárútban folytatódik. Ennek a kerékpáros „főútnak” nagy hátránya, hogy sok helyen a járdán cikk-cakkozva van vezetve, ami azon túl, hogy az ott lakók, sétálók számára igen veszélyes, a nagyobb sebességgel haladó bringások többségét talán el is rettenti.

Nem csoda, hogy a Munkácsy utcánál egy szakaszon újabban korlátakadályokkal lassítják is a kerékpárosokat. Nagy előnyt jelent viszont, hogy iskolákat, nagy üzletházakat és a fővárost is összeköti, a Szabadság utat nem túl nagy távolságban elkerülve.

 

 

kerekparos_felvonulas2022 (21)

 

A hálózatosodáshoz szükséges észak–dél irányú útvonal-lehetőségek a cikk elején ismertetett domborzati és forgalmi okok miatt nehezebben kialakíthatóak. Ezért nagy öröm a Raktárvárosi út felé a Baross utcai kerékpárút és a BuBa összeköttetése (Budaörs felől a felüljárón a járda, majd átérve újonnan épült bicikliúton).

A városon kívül pedig a Kőérberki út melletti kerékpárút a Kamaraerdőt az 1-es úttal kapcsolja össze. Az autópálya és a vasút környéki ipari és logisztikai telepek elsőre leküzdhetetlen akadályoknak tűnnek.

Másrészt viszont, a kerékpáros közlekedést érdemes ezekre a területekre is lehetővé tenni, hiszen fontos lenne, hogy a munkahelyek, boltok, valamint a vasútállomások is elérhetőek legyenek kerékpárral is.

Erre ad majd lehetőséget a hamarosan kiépítésre kerülő bicikliút, amely a Kereskedők útján eddig kialakított bringautat az Alsóhatár úttal fogja összekötni. Ezzel például az Uszoda és az 1. sz. Általános Iskola is könnyebben elérhető lesz.

 

 

sportcsarnokuszoda3

 

Hosszabb távon pedig reméljük, hogy folytatódik a Sport utca, valamint a vasútállomás felé is. Ehhez hasonló, talán megvalósításában nehézkesebb, de rövid szakaszok hiányoznak még a valódi hálózathoz: ilyen lehet Ürgésdűlő és Törökbálint összeköttetése, a Raktárvárosi úti kerékpárút folytatása Törökbálint felé, vagy például Budakeszi repülőtéri bringaút és Budaörs összekapcsolása.

Nemzetközi és hazai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a könnyű elérést biztosító kerékpárutakat nagy számban kezdik el használni az emberek, ahol egyébként korábban alig bicikliztek. Hogy ez a tendencia megvalósulhasson, szeretnénk kérni a Budaörsön és környékén élőket, hogy egymás biztonságát szem előtt tartva közlekedjünk. Autósként akkor is vigyázzunk a bringásokra, amikor azok nem a bicikliutat használják, bringásként pedig vigyázzuk a bicikliúton sétálókra, viseljünk bukósisakot, és délután ne induljunk el feltöltött biciklis lámpák nélkül!

 

 

kerekparos_felvonulas2022 (13)

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.