Új kerékpárút épül Budaörsön – Bringautak a Fillari-Team Kerékpáros Egyesület szemével
- Budaörsi INFÓ
- 2023 március 24.
(Budaörs, 2023. március 24. – Budaörsi Infó) A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretén belül a Pénzügyminisztérium 2021. október 28-án meghirdetett „Élhető település” tárgyú felhívás alapján a Budaörs Város Önkormányzatának támogatási kérelmét támogatásra alkalmasnak minősítette.
Budaörs Város Önkormányzata 231,71 millió forint európai uniós vissza nem térítendő támogatásra lett jogosult. Az összegből a város kerékpárutat épít a Kereskedők útján, illetve az Alsóhatár utcában, aminek a teljes hossza 1060 m lesz.
A projekt megvalósításának kezdete: 2022. 06. 01.
A tervezett kerékpárút az Alsóhatár utca/ Kertész utca csomópontban csatlakozik be a már korábban kiépített kerékpárútba, amely kivisz Budaörs–Budapest közigazgatási határáig.
A 2024 végére elkészülő létesítmény tervezett részletei:
– önállóan vezetett kétirányú kerékpárút 170 m,
– elválasztott gyalog- és kerékpárút 155 m,
– önállóan vezetett kétirányú kerékpárút 355,
– kerékpáros nyom kijelölés 380 m,
Összes hossza: 1060 m.
Sokan nem tudják, de az Európai Unió tagállamai között Magyarország harmadik helyen van a napi szinten kerékpározók arányát tekintve, Hollandia és Dánia után.
Ehhez az előkelő helyezéshez a fővárosi agglomeráció kevésbé járul hozzá és ebben a budai oldal domborzati viszonyai miatt is jelentős hátránnyal indul: az országos 22%-os arányhoz képest Budaörsön a lakosság 1-2%-a közlekedik a hét több napján biciklivel.
Ebben a cikkben megpróbáljuk összegyűjteni a Fillari-Team Kerékpáros Egyesület segítségével azokat az adottságokat és lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a környék lakossága közlekedési vagy szabadidős céllal, biztonságosan kerékpározhasson, hiszen ennek számos, egészségügyi, környezetvédelmi és anyagi előnye van a kerékpározók és a többi ember számára is.
Budaörs és környéke hátrányos helyzetből indul, ugyanis az ország közúti és vasúti forgalmának rendkívül jelentős helyszínét adja, autópályák és különböző logisztikai centrumok veszik körül.
A másik komoly hátráltató tényező a domborzat, hiszen a település a Budai-hegységnek egészen a Hosszúréti-patakig tartó nyúlványain helyezkedik el.
Ennek ellenére, már Budaörsön belül és kívül is könnyen találunk jó minőségű bicikliutakat. A városban és környékén az elmúlt két évtizedben kezdődött el a kerékpárút hálózat fejlesztése.
Reméljük, hogy ez a folyamat tovább is tart majd, hiszen a kerékpárutak akár a helyi, akár az átmenő forgalom számára nagyon hasznosak lehetnek. Ehhez nagyon fontos, hogy a kerékpárutak valóban hálózatot alkossanak.
Jelenleg két fontos nyugat–keleti irányú tengely adja a hálózat fő elemét, az egyik a Kamaraerdőből induló balatoni kerékpárút, ami néhány nagyobb kereszteződést leszámítva nagyobb forgalmat elkerülve ér Biatorbágyra, ahonnan akár a Balatonig eltekereghetünk.
Friss hír, miszerint a Kamaraerdőtől tovább folytatódik a kerékpárút kijelölés és építés Albertfalva és a Duna menti kerékpárút felé, ami Budapest megközelítésén túl túráink tervezésében is fontos új összeköttetés lesz.
A másik fő kerékpárutunk Budaörsön belül, a Baross utca tengelyén halad, nyugati irányból a Virág utcától indulva az Alsóhatár útig, ahol pedig a Budapest felé vezető kerékpárútban folytatódik. Ennek a kerékpáros „főútnak” nagy hátránya, hogy sok helyen a járdán cikk-cakkozva van vezetve, ami azon túl, hogy az ott lakók, sétálók számára igen veszélyes, a nagyobb sebességgel haladó bringások többségét talán el is rettenti.
Nem csoda, hogy a Munkácsy utcánál egy szakaszon újabban korlátakadályokkal lassítják is a kerékpárosokat. Nagy előnyt jelent viszont, hogy iskolákat, nagy üzletházakat és a fővárost is összeköti, a Szabadság utat nem túl nagy távolságban elkerülve.
A hálózatosodáshoz szükséges észak–dél irányú útvonal-lehetőségek a cikk elején ismertetett domborzati és forgalmi okok miatt nehezebben kialakíthatóak. Ezért nagy öröm a Raktárvárosi út felé a Baross utcai kerékpárút és a BuBa összeköttetése (Budaörs felől a felüljárón a járda, majd átérve újonnan épült bicikliúton).
A városon kívül pedig a Kőérberki út melletti kerékpárút a Kamaraerdőt az 1-es úttal kapcsolja össze. Az autópálya és a vasút környéki ipari és logisztikai telepek elsőre leküzdhetetlen akadályoknak tűnnek.
Másrészt viszont, a kerékpáros közlekedést érdemes ezekre a területekre is lehetővé tenni, hiszen fontos lenne, hogy a munkahelyek, boltok, valamint a vasútállomások is elérhetőek legyenek kerékpárral is.
Erre ad majd lehetőséget a hamarosan kiépítésre kerülő bicikliút, amely a Kereskedők útján eddig kialakított bringautat az Alsóhatár úttal fogja összekötni. Ezzel például az Uszoda és az 1. sz. Általános Iskola is könnyebben elérhető lesz.
Hosszabb távon pedig reméljük, hogy folytatódik a Sport utca, valamint a vasútállomás felé is. Ehhez hasonló, talán megvalósításában nehézkesebb, de rövid szakaszok hiányoznak még a valódi hálózathoz: ilyen lehet Ürgésdűlő és Törökbálint összeköttetése, a Raktárvárosi úti kerékpárút folytatása Törökbálint felé, vagy például Budakeszi repülőtéri bringaút és Budaörs összekapcsolása.
Nemzetközi és hazai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a könnyű elérést biztosító kerékpárutakat nagy számban kezdik el használni az emberek, ahol egyébként korábban alig bicikliztek. Hogy ez a tendencia megvalósulhasson, szeretnénk kérni a Budaörsön és környékén élőket, hogy egymás biztonságát szem előtt tartva közlekedjünk. Autósként akkor is vigyázzunk a bringásokra, amikor azok nem a bicikliutat használják, bringásként pedig vigyázzuk a bicikliúton sétálókra, viseljünk bukósisakot, és délután ne induljunk el feltöltött biciklis lámpák nélkül!
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment