Tudósok figyelmeztetnek a férfi Y-kromoszóma eltűnésére

A tüskés patkányok genetikájának elemzése megmutathatta a férfiak jövőjét, állítják a tudósok.

Egy tanulmány alapján a kutatók úgy vélik, hogy a férfi Y-kromoszóma a jövőben eltűnhet. Ez a hipotézis azután merült fel, hogy a tudósok egy japán tüskés patkányfajt vizsgáltak.

A szóban forgó patkányok már nem függenek a régi hím kromoszómától a hím nemi jellegzetességek kódolásában. Ehelyett egy „teljesen új” fejlődött ki a helyére, mutatták ki a Hokkaidói Egyetem tudósai a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban múlt hónapban közzétett munkájukban.

Míg az emlősök Y-kromoszómái évmilliók során zsugorodtak és funkciójukban romlottak, az Amami-szigeteken talált patkányok elemzése arra utal, hogy ez az új kromoszóma most a hím nemi jellegzetességeket kapcsolhatja be.

Asato Kuroiwa japán kutató és más tudósok a kísérlet eredményeit az emberiségre is kivetítették. „Nincs okunk azt gondolni, hogy a mi Y-kromoszómánk robusztusabb lenne, mint a tüskés patkányé” – mondta a hét elején Jenny Graves, az ausztrál La Trobe Egyetem munkatársa a New Scientistnek. Korábban azt jósolta, hogy az Y-kromoszóma 10 millió éven belül megszűnik létezni.

„Amikor az embereknek elfogy az Y-kromoszómájuk, akkor kihalhatnak (ha nem haltunk ki addig más miatt), vagy kifejlődhet egy új nemi gén, amely új nemi kromoszómákat határoz meg” – tette fel a hipotézisét.

Más kutatók megfigyelték, hogy még ha az Y-kromoszóma eltűnése a hím emlősök pusztulását is jelentené, ez nem feltétlenül jelentené a fajok végét. „A nőstények, amelyek alatt itt a petesejteknek nevezett nagyméretű ivarsejteket termelő szervezeteket értem, képesek – egyes fajoknál – az önmegtermékenyítésre” – mondta a Newsweeknek Root Gorelick, a Carleton Egyetem nemi evolúcióval foglalkozó kutatója.