A tudósok két kivételesen fényes galaxist fedeztek fel

A tudósok szerint a „valaha látott legtávolabbi csillagfény” nyomot adhat a csillagászat egyik legnagyobb rejtélyének megoldásához.

A NASA legújabb teleszkópjának köszönhetően a tudósok két eddig nem látott, „kivételesen fényes” galaxist azonosítottak, amelyek közül az egyikről az is kiderülhet, hogy a valaha ismert legrégebbi – közölte az amerikai űrügynökség. A felfedezés a kutatók szerint fényt deríthet a galaxisok keletkezésének folyamatára – a csillagászat egyik nagy rejtélyére.

Az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban megjelent két tanulmányban ismertetett első eredmények szerint a GLASS-z12 néven emlegetett galaxis 350 millió évvel a kozmikus ősrobbanás után keletkezett. Ha a következtetések beigazolódnak, a GLASS-z12 megdönti a GN-z11 galaxis által felállított korábbi rekordot: ez 400 millió évvel a 13,8 milliárd évvel ezelőtti ősrobbanás után létezett.

Egy másik újonnan felfedezett galaxis, a GLASS-z12 a becslések szerint körülbelül 450 millió évvel az ősrobbanás után keletkezett.

„Ezek a galaxisok nagyon különböznek a Tejútrendszertől vagy más nagy galaxisoktól, amelyeket ma látunk magunk körül” – mondta Tommaso Treu, az egyik Webb-program vezető kutatója a NASA-nak.

A galaxisok korong alakúak, és a Tejútrendszerhez képest nagyon kicsik, hiszen a mi galaxisunk méretének csak egy apró százalékát teszik ki.

A kutatók megjegyezték, hogy „a valaha látott legtávolabbi csillagfény” a vártnál sokkal fényesebbnek bizonyult. Ez azt jelentheti, hogy a galaxisok a későbbi galaxisokhoz hasonlóan hatalmas mennyiségű kis tömegű csillagból állnak. Vagy pedig a fény sokkal kevesebb „rendkívül fényes” csillagból származhat, amelyekről már régóta elméletileg kiderülhet, hogy „a valaha született első csillagok” – mondta a NASA.

Pascal Oesch, a kutatásban részt vevő tudós szerint a galaxisok rendkívüli fényessége „igazi rejtély”, és megváltoztathatja a csillagászok elképzeléseit a galaxisképződésről.

„Az extragalaktikus csillagászat és a megfigyelési kozmológia egyik legérdekesebb kérdése továbbra is az, hogy mikor és hogyan alakultak ki az első galaxisok” – áll a két kutatási tanulmány egyikében.