Elfogadták a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS) – A döntés jelentős hatással lesz Budaörs közlekedésére is

(Budaörs, 2021. december 30. – Budaörsi Infó) Kedd este megjelent a kormányhatározat a Magyar Közlönyben: a kormány elfogadta az Európai Unióval közösen kidolgozott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS). A hírt Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár tette közzé a Facebook-oldalán. A döntés jelentős pozitív hatással lesz a budaörsi ingázókra is.

 

 

A döntés értelmében a következő két évtizedben újabb 3 ezer milliárd forintot (plusz HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően EU-s forrásokból.

Már garantált egy 1500 milliárd forintos forrás 2027-ig az Európai Uniótól.

Vasúti alagút épül Kelenföld és a Nyugati között és megszűnhet a Déli pályaudvar.

 

 

A poszt szó szerint:

 

„Fontos utastájékoztatás: Tegnap este a Magyar Közlönyben megjelent a kormányhatározat: a kormány elfogadta az Európai Unióval közösen kidolgozott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS). 🚈

 

A probléma 😱

 

A külső kerületekből és az agglomerációból ma szinte mission impossible a városba jutás és a hazamenetel. Miközben Budapest nem csak a belvárosból áll – a külső kerületekben és az agglomerációban élőket is megilleti a jó közlekedés! Naponta egymillió ember jön be autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe. Dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. Érthető, hogy autóval jönnek, mert a tömegközlekedés nem elég megbízható, nem elég sűrű, gyors és kényelmes. Órákat állunk dugóban. A belvárost megbénítja a túl sok egyidejű fővárosi útlezárás, forgalomkorlátozás, a sokak által kritizált sávlezárások. Nemcsak az időnket vesztegetjük, hanem a levegő is rosszabb, és óriási stressz a munkába vagy hazajutás. A helyzet magától csak rosszabb lesz: a külső kerületek és a főváros környéki települések népessége folyamatosan nő.

 

Ezt a kihívást kell megoldani, és ebben a vasút a város és környékének aranytartaléka.
A megoldás ✅

 

A célok egyszerűek: mindenki érjen gyorsabban és kényelmesebben célba, legyen kevesebb a dugó, tisztább a levegő. A megoldás a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése, vonzóbbá tétele, a hiányzó északi (Aquincumi) és déli (Galvani) peremhidak, kapcsolódó körúti elemek megépítése, ezzel a belváros tehermentesítése, és nagyszámú P+R, B+R parkoló létesítése külső csomópontokon, hogy le lehessen tenni az autót, biciklit.

 

Budapest és környéke közlekedése fejlődésének elengedhetetlen – de egyedül nem elégséges! – feltétele a vasút fejlesztése. Ez országos és európai jelentőséggel is bír, hiszen Budapest ma szűk keresztmetszet a vasútnak. Vonattal a Duna nehezen, csak egyetlen ponton (Déli összekötő) átjárható – miközben európai vonalak és az országos személyközlekedés is utat keresne itt kelet és nyugat, észak és dél között.

 

A vasútnak újra fontos közlekedési eszközzé kell válnia Budapesten belül és a mainál sokkal kihasználtabb eszközzé a Budapest-agglomeráció közötti utazásoknál! Az európai, a magyarországi, a várostérségi és a budapesti vasúttal történő utazásokhoz sokkal átjárhatóbbá kell tennünk Budapestet! A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia ezt garantálja. Elérjük, hogy a vasút fejlesztésével megduplázódjon az elővárosokból vasúttal érkezők és oda hazatérők száma. A tapasztalat bizonyít: ilyen duplázás történt a nemrég felújított esztergomi és székesfehérvári vonalakon.

 

Hogyan❓

 

A kormány által most elfogadott átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) a célok elérését biztosítja, méghozzá a következő módon:
✅ 4X: Minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat indul majd Budapestre,

 

✅ 3X: Átszállás nélkül legalább három metróvonal lesz elérhető,

 

✅ 2X: Megduplázódik az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma.

 

✅ 1X: Megvalósul az integrált tarifaközösség, az utazás során elegendő lesz egyetlen bérlet vagy jegy vasútra, buszra, metróra, villamosra.

 

Mindezt akkor érhetjük el, ha a vasút korszerűsítése átfogó.

 

Ezért:

 

▶️ A kormány által megkezdett korszerű járműbeszerzés tovább folytatódik, már most sokan használják az új Flirt és KISS-vonatokat;

 

▶️ Folyamatosan megújítjuk a vasútállomásokat;

 

▶️ Sokkal nagyobb kapacitású átmenő rendszerű pályaudvarokat hozunk létre a jelenlegi fejpályaudvarok helyett;

 

▶️ Fejlesztjük az infrastruktúrát, Budapestet behálózó szolgáltatást hozunk létre. A Kelenföldet, a Délit és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megépítésével egy több, mint 100 éves terv valósítunk meg;

 

▶️ Újjászületnek a felszabaduló rozsdaövezetek, új közösségi terek, parkok jöhetnek létre!

 

A lényeg ebben a videóban is megtekinthető:https://youtu.be/cS1-vxxRIko

 

 

 

Vonzóbbá, gyorsabbá és kényelmesebbé tesszük a közösségi közlekedést, főleg a legkörnyezetbarátabb és legtöbb embert segíteni képes (szakszóval: „legkapacitívabb”) kötöttpályás közlekedést, a vasutat.

 

A döntés alapján a következő két évtized nemzeti kormányai újabb 3 ezer milliárd forintot (plusz HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően EU-s forrásokból! A MÁV teljes éves utasforgalmának 75%-át (hévvel együtt ez évi 160 millió fő!) ma is Budapest és a főváros agglomerációja közötti közlekedés adja, Budapest egyúttal az országos vasút forgalom legfontosabb és nyugat-keleti irányú európai vasútforgalom egyik legfontosabb csomópontja, a magyar vasutat igazán itt használják a magyarok – itt kell azt fejleszteni a legdinamikusabban!

 

Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárként köszönöm Vitézy Dávidnak és munkatársainknak a közös munkát! A stratégiát a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ készítette, együttműködésben a JASPERS szakértőkkel, az Európai Unió Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával, a MÁV-val és az Információs és Technológiai Minisztériummal. Egyedül nem megy, de csapatban sokra lehetünk képesek!

 

Hiteles-e ez a két évtizedes stratégia terv?

 

Igen, mert forrás lesz rá. A húsz évre szóló terv első 1500 milliárd forintjára már garantált európai uniós forrás lesz 2027-ig.

 

Igen, mert a tapasztalat bizonyítja: ahol korszerűsítjük a vasutat, megduplázódik az utasok száma. Mint a képen is látható esztergomi és székesfehérvári példák mutatják, olyan vonal és állomás is van, ahol négyszeresére nőtt a forgalom.

 

Igen, mert a terv nem egy elnagyolt vízió, hanem több mint 200, részletesen kidolgozott rövid-, közép- és hosszú távú intézkedést is tartalmazó, az EU közlekedési szerveivel közösen kidolgozott, féléves civil és szakmai egyeztetésen átesett alapos szakmai munka – ld. https://budapestvasut2040.hu/.

 

A munka java most jön, de minden hosszú út az első lépéssel kezdődik. Jó, hogy a BAVS-ot támogatásáról biztosította Karácsony Gergely és a fővárosi városvezetés is, amikor azt részletesen megtárgyaltuk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában. Elindultunk!”

 

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.