Amerikai-magyar kutatás: a család és a barátok a legbefolyásosabbak a politikai véleményformálásban

A szülők, a család és a barátok a legbefolyásosabbak az emberek politikai véleményformálásában – állapította meg “a legnagyobb magyar marketingkommunikációs vállalat”, a Lounge Group az Egyesült Államokban és Magyarországon – összesen 2500 ember bevonásával – végzett kutatása, amelynek eredményét hétfőn ismertették az MTI-vel.

 

Összegzésük szerint az amerikaiak a magyaroknál nagyobb mértékben szavaznak személyre, mint a jelölt által képviselt ideológiára. Ez a többi közt az eltérő politikai kultúra és szocializáció eredménye – állapították meg, arra is kitérve, hogy mindkét országban jellemzően 16 és 20 éves kor között ébrednek politikai öntudatra az emberek.

Beszámoltak arról is, hogy a magyar családok egyre többet beszélnek a fiatalokkal a politikáról, az emberek fele a családi asztalnál találkozik először a közügyekkel. Összehasonlításképpen jelezték: a rendszerváltáskor ez még csak az emberek harmadára volt jellemző, még korábban pedig csak a negyedére.

Mint hozzátették, a média is szerepet játszik a politikai felvilágosításban, különösen a rendszerváltáskor felnőttkorba lépő nemzedék esetében. Rajtuk kívül a mostani Y/Z generáció az, amelyiknek a média befolyásoló szerepe megkérdőjelezhetetlen a politikai szocializációban – írták.

A felmérés alapján a munkahely, a vállalatok és politikai szakértők véleménye egyaránt számít, noha eltérő mértékben, és ebben különbség mutatkozik a két ország lakói között.

Minden negyedik amerikai politikai világlátására hatással van a munkatársai véleménye. Ez a magyarok esetében kissé alacsonyabb mértékű, “még úgy is, hogy Magyarországon sokkal többen találkoztak a politikával első ízben a munkahelyükön” – olvasható a tájékoztatóban.

Az amerikaiak majdnem olyan fontosnak tartják a vallási vezetők szavait is, mint a helyi politikusokét és vállalkozókét, Magyarországon az önkormányzati politikusok “viszik a prímet” ebből a szempontból – derül ki a közleményből. A kutatás adatai szerint főleg a megyeszékhelyeken élő újságolvasók figyelnek arra, mit mondanak “a helyi erős emberek”.

Az életkor előrehaladtával a magyarok hajlamosak a politikai szakértőknek is jobban hinni: a nyugdíjas korosztály fele számításba veszi a politológusok véleményét, miközben a huszonévesek “alig hajlandók a kardigános politikai szakértőkre véleményformálóként tekinteni” – írták.

Az Egyesült Államokban viszont ők jelentik a harmadik legjelentősebb “befolyásolási erőt” – mutat rá a Lounge Group kutatása.

A felmérés azt is megállapította, hogy a magyarok mintegy 90 százalékának nem számít a választása során a “manapság divatos influenszerek” véleménye. Ugyanakkor Amerikában az emberek ötödének fontos, hogy mit gondol egy témáról például Kim Kardashian vagy Oprah Winfrey – közölték.

Az Egyesült Államokban szeptember 5. és 7. között, 2000 ember bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív – ismertették.

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.