Elektromos buszt tesztelnek Budaörsön

(Budaörs, 2017. október 17. – Budaörsi Infó) 2017. október 16-án kivételesen a Városháza elől indult a helyi busz. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egy új buszmegállót telepítenek a hivatal elé, hanem azt, hogy elektromos buszt teszteltek az önkormányzat munkatársai és Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere.

 

 

Homm Károly, a helyi buszközelekedést bonyolító cég ügyvezető igazgatója a Budaörsi Infónak elmondta, hogy a Sedulitas-Pro Kft. mérnöki irodája felkereste a budaörsi buszokat is üzemeltető HOMM Kft-t az innovatív fejlesztésükkel, és így kezdődött meg a közös munka.

„Jelenleg egy elektromos busz működik Budaörsön próbaüzemben. Ez egy középméretű, iskolások szállítására alkalmas tömegközlekedési eszköz, annyi különbséggel az eddigiekhez képest, hogy egy töltéssel 100 km-t is el tud menni.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (4)

 

Hol tudják tölteni az elektromos buszt?

„Jelenleg a telephelyünkön, viszont a jövőben szeretnénk megoldani, hogy az autóbusz pályaudvaron tudjuk tölteni.”

 

Milyen eredményekre számít?

„A puding próbája az evés. Ez a típusú autóbusz hosszútávon tesztüzemben még nem volt, ezért sok tapasztalatot várunk. Nem tudjuk még, hogy szélsőséges időjárás során lesznek-e fennakadások, de a mérnöki iroda azon dolgozik, hogy minden adódó problémát kiküszöböljön.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (11)

 

Nemes Pétertől, a Sedulitas-Pro Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy ez egy 2005-ös gyártmányú autóbusz, és Norvégiában is üzemelt már.

„Mi nem az új járművek gyártásában látjuk a lehetőséget, hanem a régiek felújításában. Fogtunk egy hétköznapi buszt, és gépészetileg átterveztük, elektromos busszá alakítottuk. Így beépült egy villamos hajtásrendszer és a komplett dízelrendszer pedig kikerült. A járművezérlő szoftvert és a akkumlátor fiókokat szintén cégünk szakemberei készítették. A vázszerkezethez hozzá kellett nyúlnunk, hogy fogadja az új komponenseket. A buszt egy 3 x 400 V-os hálózatról feltölthető.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (8)

 

Milyen hátrányai és előnyei vannak az elektromos busznak?

„Azzal a hatótávolsággal, amivel egy dízelbusz rendelkezik ez a busz nem versenyezhet. 200-300 km-es távolságokat nem lehet elérni vele költséghatékonyan. Fontos megérteni az üzemeltetőknek, hogy egy ilyen buszt üzemeltetni forgalomszervezési feladat is. Előnye a károsanyag kibocsátás minimalizálása, az alacsonyabb fenntartási költség.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (10)

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (9)

 

Milyen fejlesztéseken dolgoznak még?

„Ez jelenleg egy demonstrációs busz. Klíma nincs még benne, de ezen a fejlesztésen már dolgozunk, és szeretnénk, hogyha jövő nyárra már meg is valósulhatna.

Valamint elkezdünk fejleszteni egy töltőoszlopot, egy felülről jövő áramszedőt. Ez az eszköz megkönnyíti majd a ‚tankolást’.”

 

Mikorra tervezik az eredmények kiértékelését, a továbblépést?

„Előreláthatólag decemberig szeretnénk, hogyha működhetne Budaörsön tesztüzemben ez az elektromos busz. Utána érdemes lenne leülni a felekkel és megbeszélni a továbblépés lehetőségeit.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (2)

balról jobbra: Váradi Gábor, Nemes Péter, Homm Károly

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (7)

 

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Budaörsi Infónak elmondta, hogy amikor annak idején megállapodtak a HOMM Kft-vel arról, hogy ők fogják a belső buszjáratok üzemelteti, akkor abban a megállapodásban az is benne volt, hogy amennyiben a technika úgy fejlődik és az elektromos buszoknak lesz realitása, akkor ilyen buszokat üzembe állítanak.

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (12)

 

„Az ingyenes buszközlekedés egy olyan szolgáltatás, ami az itt élőknek nagyon fontos. Most azt látom, hogy ez a fiatal magyar tervező csapat, aki fejlesztette ezt a járművet, kellő erővel bír ahhoz, hogy egy olyan javaslatot tudjon letenni a HOMM Kft-nek, amitől nekik racionálissá válhat egy ilyen busznak az üzemeltetése.

Ebben a törekvésükben maximálisan támogatjuk őket.

Nagyszerű lenne, hogyha a városon belül előbb-utóbb csak elektromos buszok közlekednének, legalább azoknál a járatoknál, amiket mi finanszírozunk, mert környezetvédelmi szempontból ennek nagyon komoly jelentősége lenne.”

 

17_10_16_elektromosbuszbudaors_homm (5)

 

Ha használják a helyi ingyenes buszokat önök is találkozhatnak az új elektromos busszal.

Próbálják ki, és írják meg tapasztalataikat szerkesztőségünknek!

(E-mail: budaorsiinfo@gmail.com)

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.