Miért nem tesznek boldoggá a megvett termékek?

(Budaörs, 2016. október 29. – Budaörsi Infó/Kiszámoló) Az emberek egész életükben a boldogságot és megelégedést keresik. Ezért tesznek vagy nem tesznek bizonyos dolgokat, követnek eszméket és ideológiákat, használnak ajzószereket és így tovább.

 

 

A legtöbb tettünk mögött kimondatlanul is ez a cél van.

Így van ez a vásárlással is. Sokan a boldogságot és a megelégedést, az elfogadást és a sikerérzést keresik a vásárlásban. Ezt erősítik szándékosan a reklámok is. A mai reklámok már régen nem terméket akarnak eladni nekünk, hanem életérzést, ami a miénk lehet, ha birtokoljuk a reklámozott terméket.

Felnéznek ránk az emberek, sikeresnek gondolnak (sőt magunk is annak fogjuk gondolni magunkat), elfogadnak, ha drága és márkás termékeket veszünk, kabrióval járunk, vagy jakuzzi-t rakatunk a kertbe. A termék használata elégedettséggel és megelégedéssel fog eltölteni, boldogok leszünk pusztán a tárgy birtoklása által is.

Legalábbis ezt sugallják a reklámok és sokan ezért is vásárolnak.

Ezzel szemben a szomorú valóság, amire talán mindenki rájön, ha már elmúlt 30-40 éves, hogy semmivel nem leszel boldogabb a 300 ezres mobiltelefonnal, vagy a 15 milliós autóddal, mint voltál előtte. Sőt, az emberek is pont tesznek rá, hogy neked mid van, őket csak az érdekli, hogy ők mit birtokolnak. Az egyetlen érzés, amit ki tudsz váltani az emberekből az általad vett tárgyakkal, az maximum a rosszindulatú irigység.

Amíg fiatalabb vagy, megpróbálod bemagyarázni magadnak az ellenkezőjét, de aztán rájössz, hogy nem igaz.

Olvastam egy érdekes tanulmányt. Eszerint a legnagyobb boldogságot minden termék akkor okoz, amikor úton vagy vele a pénztárhoz.

Sokkal nagyobb az izgalom és élményfaktora minden terméknek, amíg keresed, olvasol róla, álmodozol róla, megnézed a neten a fotóit, lapozgatod a katalógust és tervezgeted, milyen kárpittal kérd az új autót. Már csak pár nap vagy hét és megveszed a Terméket.

Ez csúcsosodik ki a pénztárhoz vezető úton, hogy utána meredeken zuhanni kezdjen az élmény és élvezeti faktor. A drága telefon két hét múlva csak egy jó telefon, már semmi élményt nem ad. A drága autó is egyszerű közlekedési eszközzé válik hamarosan.

Vagyis valójában nem a termék, hanem annak megszerzése az, ami a legtöbb embernek izgalmat és élményt ad.

S mivel oda az izgalom, keresheted az új terméket, ami újra élményt tud kínálni. Nagyon sok ember ezért cserélgeti a telefonját, autóját vagy bármi egyebét, nem azért, mert egy két éve vett autó vagy telefon nem lenne elég jó bármire.

 

mobiltelefonok

 

Sokan úgy gondolják, ha nem tett boldoggá az autó, akkor tévét veszek, vagy bármi mást. Ha az sem, akkor kerti grillt. Ennek eredménye, hogy annyi kacat van a házban, hogy már a garázsba sem lehet beállni az autóval. (Erről itt írtam bővebben.)

Érdemes végiggondolnod, hogy a legutóbbi termék, aminek megszerzésére annyira vágytál, meddig okozott élményt vagy izgalmat? Hány hét vagy hónap után jutott először eszedbe, hogy kellene egy másik telefon/autó/ruha/fényképezőgép, vagy bármi egyéb, mert a mostani mégsem a tökéletes választás?

Azt a szolgáltatását a terméknek, ami miatt muszáj volt megvenned a jobbat, újabbat, modernebbet, mennyire használtad ki?

Ha élményre vágysz (és anyagilag is megengedheted magadnak), legközelebb ne egy 300 ezer forintos telefont vagy fényképezőgépet vegyél, hanem egy 300 ezer forintos nyaralást. Az jó esetben legalább egy hétig tart és utána sokkal többet eszedbe jut évek múlva is, nem úgy, mint a legutóbbi ruhád vagy kütyüd, amit csak a vásárlás öröméért vettél meg.

Minél kevesebb pénzt költesz termékekre, annál kiegyensúlyozottabb lesz az anyagi életed és annál inkább kiegyensúlyozott leszel te is. Ha nem a megélhetésért és az életszínvonalad fenntartásáért kell kaparnod egész nap, hanem anyagi biztonságban tudod magad és megengedheted magadnak azt a luxust, hogy pénzkeresés helyett inkább az igazán fontos dolgokkal törődj, mint foci a fiaddal, vagy hogy elmenj a lányod versenyére, sokkal boldogabb ember leszel. Ne feledd, minden vásárlásért nem pénzzel fizetsz, hanem az életeddel: azzal az időddel, amit azzal töltöttél, hogy dolgozz azért a termékért, amit megvettél. Ahelyett, hogy ennél fontosabb dolgokra fordítottad volna azokat a napokat vagy hónapokat.

Ehhez csak az kell, hogy rájöjj, a te boldogságod forrása nem tárgyak és márkák megszerzésében és birtoklásában van.

Update: a további esetleges félreértések elkerülése érdekében: a cikk NEM arról szól, hogy ne vegyél semmit, arról sem szól, hogy nem tudsz olyat venni, amiben évekig örömöd leled, arról sem, hogy nem örülhetsz egy autónak és arról sem, hogy mindig nyaralnod kellene menned, ahelyett hogy veszel valamit.

 

 

(Budaörsi Infó/Kiszámoló)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.