Kortárs segítés a logoterápia tükrében Budaörsön

(Budaörs, 2015. február 24. – Budaörsi Infó) A Városi Ifjúsági Klubban nemrégiben indult egy kortárs segítő program, ami Bakai Gyöngyi Ágnes, addiktológiai konzultáns, logoterápiai tanácsadó és személyiségfejlesztő szakember, pedagógus nevéhez fűzhető.

 

 

“Megértjük egymást, de megfejteni mindenki csak önmagát tudja.”
(Hermann Hesse)

 

A Városi Ifjúsági Klub támogatásával Budaörsön létrejött egy kortárs segítő program, ahová a diákok nem azért járnak, mert az beleszámít a kötelező közszolgálati munka óraszámaiba, hanem azért, mert végre van egy olyan hely, ahol elmondhatják az iskolával, vagy a magánéletükkel kapcsolatos problémáikat, és baráti körben, de mégis szakmai segítséggel ezeket meg is tudják oldani.

Bakai Gyöngyi Ágnes a Budaörsi Infónak elmondta, hogy Budaörsön most indult először ilyen program, viszont nagy az érdeklődés, ezért nagy valószínűséggel szeptemberben újabb csoportokat fognak indítani.

 

BakaiGyongyiAgnes3

Bakai Gyöngyi Ágnes

 

“Szerintem erre a programra nagy szüksége van gyerekeknek. Így nem az utcán vannak, nem csellengenek, hanem hasznosan töltik el a szabadidejüket. Úgy gondolom, hogy klassz dolgokat nem lehet az utcán hallani, vagy egy árleszállítás nem lehet túl tanulságos, vagy érdekes téma. A gyerekeknek új dolgokat kell mutatni, amivel felkeltjük az érdeklődésüket, és fejleszthetik a képességeiket. Például ezen a tanfolyamon, amit én tartok nekik, egyszer volt egy olyan feladat, hogy ki kellett olvasniuk egy könyvet. Elolvasták, és azt a lelkesedést amivel meséltek leírhatatlan.

Egyrészt lelkesek voltak, mert képesek voltak megcsinálni, másrészt pedig meglepődtek, hogy jé tudunk olvasni, és ez nem is olyan nehéz.

Ha a gyerek megismer egy jó dolgot, akkor azt fogja továbbvinni. Azt gondolom, hogy ezt kellene népszerűsíteni és sok sok ilyen csoportot kellene indítani. Hogyha csak egyetlen egy gyereknek megy át a fülébe és ő elmondja egy másik embernek az itt tanultakat, akkor már megérte ezzel foglalkozni.”

 BakaiGyongyiAgnes5

 

A tanfolyam Pszicho-Kuckó névre hallgat, és ez egy holisztikus logoterápia szemléletű program, ami negyven órán át tart. Az önismerettől kezdve, a személyiség fejlesztésen át, a konfliktus kezelés, a kommunikáció, és a zsiráfnyelv megismerését is tartalmazza.  Két csoportban tartják jelenleg ezt a programot. Az egyikbe hetedikesek járnak, a másik csoportban pedig gimnazisták. Megközelítőleg 12-13 gyerek jár rendszeresen a Pszicho-Kuckóba.

 

Mi a legfőbb célja a Pszicho-Kuckónak?

“A program azt a nemes célt szolgálja, hogy ne az legyen az, hogy vak vezet világtalant, mert a gyerekek egymástól kérnek tanácsot, segítséget. Vannak titkok, amik a szülőkhöz nem jutnak el, sem pedig a pedagógusokhoz, így a gyerekek egymásnak adnak borzalmas tanácsokat. Mi arra képezzük ki őket, hogy tudjanak egymáson segíteni. Felismerjék, hogy hol a probléma, és magukon is tudjanak segíteni.

Ezért is kezdjük az órákat egy önismereti blokkal.

Van egy aranyos srác a csapatban, aki azt mondta, hogy: azért tanulunk önismeretet, hogy az önismeret után jön a másik megismerése, és hogy másokat is meg tudjunk ismerni.

Ez egy kis szövetség a gyerekek között.

 

BakaiGyongyiAgnes2

 

Lehet még hozzátok csatlakozni, van még hely abban a Kuckóban?

“Lehet csatlakozni, viszont inkább azt javasolnánk, hogy a szeptemberben induló új csoporthoz csatlakozzanak az új érdeklődők.”

 

Hogyan képzeljünk el nálatok egy foglalkozást?

“Amikor mi összejöttünk, akkor azzal kezdtük a tanfolyamot, hogy a saját behozott problémáikat próbáltuk megérteni. A gondokkal, amivel érkeztek a gyerekek a csoportba, kezdeni kellett valamit. Ezeket próbáltuk megoldani, és kezelni.

Minden összejövetel elején van 15 perc, amikor átbeszéljük az aktuális problémákat, majd pedig egy-egy témakört beszélünk át. Van nálunk, például meseterápia, amikor találunk egy mesét, és azt be kell fejezni. Vannak történetek, amibe belehelyezheti magát a résztvevő, és ha néhány perc erejéig is, de mássá válhat.

Ezt mindenkinek tudom ajánlani, mert a mese az életünk része. Amikor a gyerek még pici és mesélünk neki, az nagyon klassz személyiségfejlesztés, és gondolat-, érzelemfejlesztő.

Vannak álmok és helyzetek, amikből a gyerekek szeretnének kijönni. Belehelyezhetik magukat a mesékbe és átélhetik, hogy milyen másnak lenni. Van sok olyan dolog, amit mi felnőttek se szeretünk. A mese megtanítja a fiatalokat a problémákat megoldani.

A legtöbbször az iskolai problémák kerülnek az előtérbe. Nagy a követelmény és az, hogy teljesítmény centrikus az oktatás. Ezeket a gondokat meg kell oldani, hogy egészséges felnőttként léphessenek a gyerekek a nagybetűs életbe.”

 

BakaiGyongyiAgnes

 

Mi az, amit a legfontosabbnak tartasz elérni az óráid során?

“Amikor hazamegyek már akkor azon gondolkodom, hogy hogyan lehetne a következő órát úgy indítani és zárni, hogy az nekik jó legye. Nem úgy kell tanítani, hogy van egy kabát és az jó a vékonyra is meg a kövérre is, hanem hozzájuk kell igazítani, rájuk kell szabni, mindenkire egyénileg. Szerintem ez a legfontosabb.”

 

ifjusagi_klub

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.