A mérnöki kamara is megdöbbentőnek tartja a díjfizetés kiterjesztését

Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara megdöbbenésének adott hangot az eddig díjmentes útszakaszok fizetőssé tételére vonatkozó kormányzati elképzelések kapcsán. A kamara elengedhetetlennek tartja a tervek részletes forgalmi-, gazdasági-, környezetvédelmi-, közlekedésszakmai vizsgálatát és társadalmi megvitatását.

A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara

KÖZLEMÉNYE

 

2014. december 10-én jelent meg a sajtóban, hogy a kormányzat díjfizetést vezetne be több, eddig díjmentes gyorsforgalmi útszakaszon, így több elkerülő szakasz díjmentessége is megszűnne. A hírt az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megerősítette.

A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara – az MMK Közlekedési Tagozata véleménye alapján – megdöbbenésének ad hangot, tekintettel arra, hogy a döntés hatásaival kapcsolatban szakmai anyagok nem ismertek, azok szakmai fórumokon nem kerültek megvitatásra. Az sem ismeretes, hogy a tervezett intézkedés milyen támogatási aránycsökkentést okoz különböző útügyi fejlesztésekre fordított uniós források felhasználásánál.

Az intézkedés alapvetően ellentétes a városokat tehermentesítő elkerülő utak építésének céljával. Az elkerülő és a bevezető autópálya szakaszok fizetőssé tétele döntően a városi és város környéki forgalmakat érinti, súlyos változásokat okozhat a városok és agglomerációjuk forgalmában, különösen pedig Budapest és az M0 autóút környezetének közlekedésében.
A város körüli gyűrűk feladata elsősorban a városi belső úthálózat tehermentesítése a forgalomtól és a környezeti károktól. Ennek fizetőssé tétele az alsóbbrendű úthálózat indokolatlan (és szükségtelen) többlet terheléséhez vezethet, melynek az nem tud eleget tenni.
Amennyiben a díjfizetés bevezetésének kompenzálására kerül a megyei matricák bevezetése, úgy a megnevezett cél elérése (a bevételek 39 Mrd forinttal történő növelése) kétséges és lehetséges, hogy az intézkedés az összességében beszedett díjak csökkenéséhez vezethet.
A mérnöki kamara javasolja az intézkedés hatásainak részletes forgalmi-, gazdasági-, környezetvédelmi-, közlekedésszakmai vizsgálatát és társadalmi megvitatását valamint a bevezetés elhalasztását az eredmények megismeréséig, különös tekintettel a főváros esetében a közeljövőben várhatóan bevezetésre kerülő „dugódíj”-ra.
A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara és az MMK Közlekedési Tagozata minden szakmai előkészítő munkához felajánlja segítségét és együttműködését.

Budapest, 2014. december 12.

Kassai Ferenc, a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara elnökea Magyar Mérnöki Kamara alelnöke

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.