A státusztörvény és a teljesítményértékelési rendszer hatásairól tartottak rendezvényt a budaörsi Városházán

(Budaörs, 2023. április 27. – Budaörsi Infó) A Dialógus az Oktatásért budaörsi csapata és Budaörs Város Önkormányzata rendezésében a státusztörvény és a teljesítményértékelési rendszer hatásairól tartottak értekezést a budaörsi Városházán április 27-én. Ez volt a Dialógus az oktatásért fórumsorozat ötödik rendezvénye.

 

 

2023. március 9-én tartották meg a negyedik oktatási kerekasztal beszélgetést a Herman Ottó Általános Iskolában. Az az alkalom az oktatási 9 pont egyik pontját tárgyalta volna, de olyan heves indulatokat váltott ki a kormány új törvénytervezete, amely megszüntetné a pedagógusok közalkalmazotti munkaviszonyát, hogy a jelenlévők arra a döntésre jutottak, hogy inkább azt a témát beszélik át.

 

A Törvénytől sújtva, számokba fojtva – A státusztörvény és a teljesítményértékelési rendszer hatásai című tegnapi rendezvényen öt szakember tartott előadást:

 

 

Nahalka István oktatáskutató

 

okatatasi_kerekasztal202304 (11)

Nahalka István a teljesítményértékelési rendszer alkalmatlanságáról beszélt. Értelmetlennek nevezte azt, hogy ennek célja csak a minősítés és nem a fejlesztés. Szerinte nem kellene visszafejlődni oda, hogy büntetéssel próbálnak színvonalat javítani, erről már rég bebizonyosodott: nem hatékony.

 

 

Zeller Judit, a TASZ jogásza

 

okatatasi_kerekasztal202304 (9)

Dr. Zeller Judit azt elemezte, hogy a pedagógusok és a diákok alapjogait hogyan érinti a státusztörvény.

Kifejtette, hogy sérti az emberi méltósághoz való jogot, a tisztességes munkafeltételekhez való jogot, és a véleményszabadságot is, de a hátrányos megkülönböztetés tilalmát is.

Szerinte a gyerekek és szülők jogai szintén sérülnek: a személyiségi jogok, az adatok és a magánszféra, de a szabad iskolaválasztás joga is.

 

 

Ercse Kriszta oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform képviseletében

 

okatatasi_kerekasztal202304 (12)

 

Ercse Kriszta a pedagógusok önállóságának fontosságát hangsúlyozta.

A gyerekek éveken át az intézményekben töltik a legtöbb idejüket, itt mennek végbe bennük olyan fontos folyamatok mint a szocializáció, a személyiségfejlődés. Ezeket a pedagógusoknak kell végigkísérniük, ami nagy felelősség. A gyerek adottságaihoz igazodva kell megtalálniuk a megfelelő munkamódszert, ami autonómia nélkül nem lehetséges.

 

 

Gyurkó Szilvi, a Hintalovon Alapítvány gyermekjogi tanácsadója

 

okatatasi_kerekasztal202304 (15)

 

Gyurkó Szilvia az oktatás legfontosabb szereplői, a gyerekek szempontjából elemezte a státusztörvény-tervezetet.

A gyerekek akkor vannak jól, ha a körülöttük lévő felnőttek jól vannak.

Kevés a tanár, ezért többen vannak olyanok, akik nem valók tanárnak. Megnövekedett az iskolai konfliktusok száma. A gyerekek motiválására alkalmatlanok ha megalázó módon beszélnek hozzájuk, ugyanolyan bántalmazás mintha vernék őket.

Elmondta, hogy nem csak azért fontos az iskolai közösség, hogy kortársaik között lehessenek a gyerekek, hanem kellenek a felnőtt minták is, kell, hogy biztonságos kötődések alakuljanak ki pedagógusokkal is, valódi kapcsolatokra is szükség van, és ezek a tanárok áthelyezésével sérülnek.

 

 

Borbáth Katalin, az ELTE egyetemi adjunktusa, pszichológus

 

okatatasi_kerekasztal202304 (14)

 

Borbáth Katalin pedagógusokkal készített interjúból idézett.

Ezekből kiviláglik, hogy a bizonytalanság, a fenyegetettség érzése, a megélhetés lehetőségének megkérdőjelezettsége stresszt, szorongást okoz és általános rossz hangulatot teremt. A szakszervezetekben nem hisznek és abban sem, hogy tehetnek bármit is, hogy az oktatás helyzete javuljon, vagy hogy legalább ne legyen rosszabb.

Bár több ezren bejelentették, hogy elhagyják a pedagógus pályát, ha a státusztörvényt bevezetik, sokan viszont nem éreznek már magukban elég erőt a pályamódosításhoz.

Fontos lenne, hogy a pedagógusok jó mentális egészséggel rendelkezzenek, mert érzelmeik hatnak a tanulókéra, a tanulás minőségére.

 

 

Az esemény moderátora Máté Barbara volt, a Civil Bázis és a Dialógus az Oktatásért képviseletében.

 

okatatasi_kerekasztal202304 (2)

 

 

Az előadásokat követően egy közös összegző beszélgetésre került sor.

 

okatatasi_kerekasztal202304 (1)

Kiemelték, hogy ezt a rendszert úgy ahogy van újra kellene alkotni.

Kifejtették, hogy még ha sikerül is elérni, hogy a státusztörvényt ne fogadják el, a pedagógusok még akkor is borzalmas helyzetben vannak.

 

(Budaörsi Infó)

 

 

Korábbi cikkeink a témában:

Megtartották az első oktatási kerekasztal beszélgetést Budaörsön

Füles, Micimackó és a többiek – Megtartották a második oktatási dialógusfórumot Budaörsön

A harmadik oktatási kerekasztal beszélgetés a bérekről szólt – A budaörsi kezdeményezés országossá válhat

Negyedik oktatási kerekasztal beszélgetés Budaörsön – Megfigyelő lennél vagy megfigyelt?

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.