A közjegyző segít – Az elektronikus hitelesítés

(Budaörs, 2018. december 4. – Budaörsi Infó) A közjegyző segít elnevezésű szakértői cikksorozatunk tovább folytatódik. Ezúttal az elektronikus hitelesítési tevékenységgel kapcsolatban kértük dr. Szécsényi-Nagy Kristóf közjegyző szakmai véleményét.

 

 

A mai digitalizálódó világunkban egyre gyakrabban merül fel az ügyfelekben, hogy ne csak papíron végezzen a közjegyző valamilyen tevékenységet – hitelesítést, okiratkészítést – hanem elektronikusan is.

Dr. Szécsényi-Nagy Kristóf a Budaörsi Infónak elmondta, hogy 100 évvel ezelőtt a hiteles másolatokat nem fénymásolóval, hanem kézzel írták le, aztán pár évtizede megjelent a fénymásoló és onnantól kezdve a hiteles másolatok is úgy néztek ki, mint az eredeti okirat és nem csak a szövegük volt azonos.

„Az utóbbi években az látjuk, hogy rohamosan terjednek az elektronikus okiratok a mindennapi gyakorlatban is. Egyre több olyan eljárás van, ahol az iratokat elektronikus úton kell benyújtani: ilyenek a közbeszerzési eljárások, valamint különböző hatósági eljárásoknál is elektronikus másolatokra van szükség.

Egyre több olyan közműszolgáltató van – akár az elektromos művek, a gázművek vagy a vízművek – amelyekkel már elektronikus úton is lehet szerződést kötni.

Ezekben az ügyekben különböző bizonyítóerejű úgynevezett elektronikus okiratok születnek. Ezek hatalmas teret hódítottak az elmúlt pár évben, és a mindennapi gyakorlat részévé váltak.”

 

Hogyan lehet olyan dokumentumokat nyerni, amelynek valódiságához nem fér kétség, amelyektől nem kell félni, hogy egy hekker photoshoppolta meg az adott okiratot?

„Erre találta ki az informatika és a jog közösen az elektronikus hitelesítés fogalmát. Ez azt jelenti, hogy hiteles személy, aki itt Európában általában a közjegyzőt jelenti, az nem papíralapú másolatot készít bizonyos iratokról, hanem elektronikus másolatot, és azt olyan technikai védelemmel látja el, amely azután feltörhetetlen lesz, vagy legalább is évekre előre garantált az, hogy nem fog ott tartani a tudomány, hogy azokat majd lehessen hamisítani. Ezeket hívjuk úgynevezett elektronikus hiteles másolatoknak.”

 

Mikor lehet szükségünk ilyen dokumentumokra?

„Az ilyen dokumentumokra egyre nagyobb a szükség: akinek cége van és valahol pályázni szeretne, akár közbeszerzésen, akár más pályázati úton, egyre inkább elvárják tőle, az aláírási címpéldányt, egyéb nyilatkozatokat elektronikus hiteles formában adja be.

Ezeket közjegyzői eljárásban lehet ilyen hiteles okirattá konvertálni, ami arról szól, hogy ezeknek az okiratoknak a közjegyző elkészíti a szkennelt változatát, majd készít hozzá egy hitelesítési záradékot, amiben tanúsítja azt, hogy az eredeti papír alapú okirattal megegyezik, végül pedig egy úgynevezett minősített elektronikus aláírással látja el a dokumentumot, ami a hitelesítés- szolgáltató által garantáltan mintegy 10 évig feltörhetetlen lesz.

Ezek az ügyek most még elsősorban a cégeket érinti, de 1-2 éven belül áttörés várható a magánszemélyek körében is.”

 

Milyen előnyei vannak az elektronikus hiteles másolatnak?

„Az ügyfél részéről az az előnye, hogy többször is felhasználható. El lehet menteni, és annyi helyre lehet elküldeni, amennyire csak szeretnénk.

Egy darabnak a megosztásával el tudja érni ugyanazt a joghatást, mint régen a papír alapúval, amiből több darabra volt szüksége. Ameddig a hitelesítő tudja garantálni a dokumentumok feltörhetetlenségét, addig hitelesnek számítanak.

Emellett az utóbbi fél évben megjelent új közjegyzői eljárásként az elektronikus aláírás hitelesítése. Eszerint, ha az ügyfél rendelkezik legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással, akkor az ő elektronikus aláírását is tudja hitelesíteni a közjegyző.

Az elektronikus aláírást létrehozó eszköz a gyakorlatban általában egy chipkártyát jelent, ezt mindenki magánál tarthatja, és van egy PIN-kódja, amivel ezt az aláírást el tudja helyezni bizonyos dokumentumokon. Aki ezzel rendelkezik, közjegyző előtt is alá tud ezzel a kártyával írni.

Ahogy a papíron tollal tett aláírás valódiságát tudja tanúsítani a közjegyző, ugyanúgy az elektronikust is. Ennek az a jelentősége, hogy ilyenkor nem fér kétség ahhoz, hogy valóban az a személy helyezte el az elektronikus aláírást az okiraton, akinek a nevére szól, illetve a közjegyzőnek vizsgálnia kell a fél ügyleti képességét is.”

 

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.