A budaörsi iskolák helyzete igazgatói szemszögből

(Budaörs, 2017. március 29. – Budaörsi Infó) Felkerestük a budaörsi iskolák igazgatóit, és arra kértük őket, hogy foglalják össze eddigi tapasztalataikat azokkal a változásokkal kapcsolatban, amelyeket az oktatás államosítása vont maga után. Feltett kérdéseinkre két intézmény (Kesjár Csaba Általános Iskola és a Hermann Ottó Általános Iskola) vezetője vállalta a válaszadást, a többiek még nem reagáltak megkeresésünkre.

 

 

Kesjár Csaba Általános Iskola – Tóth Krisztina

 

Változások – hatásuk a diákokra

Nem kérdés, hogy vannak változások, ezek az elmúlt 3-4 évben lassan állandóvá, tapasztalattá váltak. Lassúbb ügymenettel, forrásszűküléssel, az ügyek kijárásos alapon való intézésével kellett megismerkednünk szemben a budaörsi önkormányzati iskolai aranykorral.

Ugyanakkor megjegyzem, az előző tankerület-igazgatóval éppúgy mint a jelenlegivel kimondottan kiegyensúlyozott a kapcsolatunk, sokszor az ő egyéni kvalitásukon, jó szándékukon vagy rugalmasságukon múlt, hogy akut problémáink is tudtak rendeződni, illetve megmaradhatott iskolánk sajátos arculata.

Nyilván minden átmenet időigényes, és az „üzemi” működés közben jelentkeznek a hibák – ezt én jól értem: mégis, boldogabb volnék, ha az átvétel 2013. januárjában épp- úgy előkészített és szakmailag kifogástalanul végiggondolt lett volna, mint ahogy ezt reméltük 2017. január 1-jén, s ahogy mindkétszer csak egyéni erőfeszítéseken múlt végül, hogy az iskola működőképes maradt.

A diákok teljesítményének változása még nem mérhető – most felvételizett az első olyan nyolcadikos évfolyamunk, amely új fenntartóval lett felső tagozatos. Inkább érzem kollégáim állapotán, erőtartalékaik fogyatkozásán, mit jelent kompenzálni tartósan a tankönyvek, eszközök, versenylehetőségek fogyatkozásával járó színvonalesést.

 

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola_toth_krisztina

Tóth Krisztina

 

Intézkedések – hatásuk

A pedagógusbérek emelkednek, korántsem látványosan, de kétségtelenül igen: szeptemberben minden tanár, januárban a soros lépők kapnak több bért.

A gyerekétkeztetés az iskolában nem mutat semmi áttörést: továbbra is csak rászorultsági alapon kap ingyenes étkezést az a kevés diák, aki ezt igazolja. A tartósan beteg és a 3 vagy többgyermekes családok fizetnek 50%-ot.

A tankönyvellátás sokak kritikája ellenére is felfelé terjeszkedve válik ingyenessé, a következő tanévben „éri el” az ötödikes korosztályt.

Van gondunk ezzel a lépéssel – köztudomású mára már, hogy számos jó helyzetben lévő család maga utasítja ezt el, vagy megveszi a szülők egy része, mert a tartós tankönyv „érinthetetlen”, a diák nem írhat bele – ez egy osztályon belül rendkívül nehéz és kínos tanárnak, gyereknek egyaránt. Korlátoz bennünket az is, hogy az „ingyenessé” válással a választható tankönyvek száma csökkent. A jó szándékot nem kétlem, a megvalósulás itt, helyben olykor azonban majdnem vállalhatatlan.

A fenntartó Érdi Tankerülettel a párbeszéd működik, ha késztetést érzünk rá, komoly munkával megtaláljuk a kompetens személyt – kialakulatlan a szervezet, de a tankerület-igazgató ügyszeretete, munkabírása tiszteletet érdemel – bízunk abban, pontosan látja, merre tart a Tankerület mint szervezet. Nem maradt még elintézetlen ügyünk, ha sikerült kitartóan és higgadtan intézkedésre késztetnünk a fenntartót.

 

 

(A folytatásban a Hermann Ottó Általános Iskola vezetőjének gondolatait olvashatják hamarosan.)

 

(Budaörsi Infó)

(Ez a cikk a márciusi Budaörsi Infóban jelent meg nyomtatásban.)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.