Lesz-e megoldás a lakótelepi parkolási gondokra Budaörsön?

(Budaörs, 2017. március 10. – Budaörsi Infó) Városunknak van egy kevésbé figyelemre méltatott része, a csak lakótelepnek nevezett nyugati városrész, amely kiépülésekor még a város szélét jelentette. A kimúlt szocializmus máig élő szövete a város lakosságának legalább harmadát koncentrálja megközelítőleg három hektárnyi területre, ahol minden egyes lakótelepi tömbház lakások és lakók szempontjából egy teljes utcának felel meg.

 

 

A házgyári technológiával épített, középmagas és magas lakóházak, házsor-együttesek igen rövid idő alatt, állami irányítás alatt épültek fel még az előző század ’80-as éveiben, (ideiglenes) megoldást nyújtva a világháború óta megoldatlan magyar lakáshiányra. A lakók első generációjának még nem lehettek parkolási gondjaik, hiszen a magáncélú személygépkocsi birtoklás a mai fiataloknak semmit nem mondó Merkur-kiutalásoktól függött (minden négykerekűre hosszú évekig kellett várni). A rendszerváltás utáni első két évtizedben a megváltozott gazdasági helyzetnek köszönhetően viszont lassan betelítették a lakók által használt gépkocsik minden rendelkezésre bocsájtott parkolóhelyet.

 

parkolas_auto (6)

 

A budaörsi lakótelep nem olyan hatalmas, mint mondjuk a fővárosban az óbudai vagy az újpesti, de parkolás szempontjából nálunk is determináns, hogy az ember melyik házszám alatt lakik. A jellegzetes ívű Patkó utca arról ismeretes, hogy hétköznap délután 17:00 óra után már csak szerencsével lehet üres parkolóhelyet találni, 19:00 után pedig már nem is éri meg próbálkozni.

 

parkolas_auto (3)

 

A Lévai utcai panelek megközelítése körülményes, ehhez pedig az épületek lakásszámához mérten arányában a legkevesebb felfestett parkolóhellyel rendelkezik.

A Bleyer Jakab általános iskola vonzáskörzetében sem lehet késő délutántól reggelig egy zsebkendőt sem leejteni a rengeteg gépjárműtől, és nem jobb a helyzet a Szivárvány utca túloldalán, a Napsugár és a Nádasdűlő sétánynál se.

Két nagyobb területű parkolótér található a lakótelepen, amelyen végső mentsvárként még lehetséges hétköznap éjjel parkolni: az Ifjúság utca kanyarjában található, amelynek egy lemetszett részéből alakítottak ki egy kutyafuttatót, illetve a régi Nádas italozó, jelenleg görög típusú étterem alatti terület, amelyen szombat délelőttönként termelői piac üzemel (így tehát péntek estétől egy nagyobb, felfestés szerint 37 parkolóhelyet zárnak el szombat délutánig).

 

parkolas_budaors_lakotelep_2017marc10

 

A budaörsi lakótelepen a parkolási helyzet kezd nagyon hasonlítani a szomszédos Gazdagréten láthatókra, ahol a parkolósávok betelte után a műúttal párhuzamosan állítják le a lakók az autójukat, elzárva a telt parkolósávokat, de nem húzzák be a kéziféket, hogy ha az így elszigetelt autótulajdonos előbb akarna elindulni, kézzel odébb tudja gurítani az előtte (persze szabálytalanul) parkoló járművet. Nagyon reméljük, hogy nálunk Budaörsön ilyen állapotok nem fognak bekövetkezni.

A lakótelepi, igencsak szorult helyzet idővel nemhogy magától feloldódna, hanem még tovább fog bonyolódni, tehát a városvezetésnek jó lenne valamilyen megoldási ötlettel előrukkolni, és nem lazán, egy vállrántással azt ajánlani, hogy akkor álljanak a lakók a járdaszegélyre, amely nem csupán szabálytalan, hanem balesetveszélyes is.

 

parkolas_auto (7)

 

A Budaörsi Infó szeretne megosztani egy szomszédos országban már bevált módszert, hátha alkalmazható magyar viszonyok között is valamilyen variációja.

A mai Romániában, Szent László királyunk városában, Nagyváradon (Oradea) a lakótelepeken radikális parkolási rendeletet vezettek be, minekután robbanásig feszült az ottani parkolási helyzet. A nagyváradi önkormányzat a parkolósávokat kiparcellázta, majd a lakóközösségekkel megállapodva kiutalta azokat, amelyekben a lakók éves díjfizetés ellenében bérelhetnek saját parkolósávot, rendszám felfestéssel.

 

nagyvarad_parkolas3_600px_2015

 

Ezen a parkolósávon délután 16:00 órától másnap reggel 7:00-ig, illetve a teljes hétvégeken kizárólag a bérlő járműve várakozhat, a köztes időben bárki szabadon, de délután 4-ig el kell hagynia, különben a közterület-felügyelet megbírságolja és elszállítja az autót. A befolyó összeget a rendszer működésére fordítják. Ezzel a módszerrel Nagyvárad kritikus helyszínein szinte egy csapásra megváltozott a parkolási magatartás, mivel az idegen eredetű járművek eltűntek a környékről néhány bírság után, a helyi lakók pedig a megszokott helyen tudják letenni a gépkocsijukat. Nagyváradon a parkolási rendszabályozás 2006-ban kezdődött, ez fejlődött ki az ismertetett kivitelezésbe.

 

nagyvarad_parkolas1_2015_600px

 

A budaörsi lakótelepen is érezhető a többi lakóövezetre jellemző tendencia, miszerint szinte már minden családtagnak saját autója van, de a parkolásra kijelölhető felületek száma elfogyott és a továbbiakban aligha bővíthető – hacsak nem a zöldfelület kárára –, így konvencionális megoldások maradnak csupán: mélygarázs vagy parkolóház, amikhez a lakosság nem biztos, hogy az áldását adná és az önkormányzatnak sem térülne meg a befektetés.

Gazdaságos térkihasználású parkolási objektumok a világ megapoliszaiban a mindennapiság részei. New York Manhattan városrészében, a felhőkarcolók között az 1930-as (sic!) évek óta található emelőszerkezetes parkológarázs, Ázsia nagyvárosaiban pedig a páternoszter megoldást (APS, Automated Parking System) preferálják.

 

parkolas_New_York_1930

 

A budaörsi városvezetésnek bizonyára nem nagyberuházáson, hanem ésszerű szabályozáson kellene törni a fejét, mert néhány év múlva annyi jármű lesz a lakótelepen, ami akár politikai feszültséget is generálhat, és ugyebár egy vezetőnek tudnia kell, hogy a problémákat nem kikerülni, hanem megoldani kell.

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.