Praktikus tippek külföldre utazóknak utazásbiztosításokhoz

Amikor autónkkal elhagyjuk Magyarország határait, hogy kikapcsolódjunk és megismerjük a nagyvilágot, megszűnik az itthon megszokott, minket körülvevő biztonság. Nem hívhatjuk fel a megszokott háziorvosunkat, nem feltétlenül ingyenes a mentő kiszállása, lerobbant kocsinkat nem vontathatja el a bevált autószervizbe a barátunk, de sok esetben (közlekedési balesetnél, autófeltörésnél, szállodai lopásnál, stb.) még a helyi rendőrrel sem feltétlenül tudunk érdemben kommunikálni, mert nem biztos, hogy beszéli az általunk ismert nyelveket.

A kommunikációs nehézségek és a helyismeret hiányának leküzdésében nagy segítségünkre lehet az utazásbiztosításhoz kapcsolódó assistance szolgáltatás. Ez általában a nap 24 órájában, folyamatosan elérhető és a munkatársak széles körű nyelvismerettel rendelkeznek, illetve kapcsolatban állnak az utazás helyszíne szerinti partnercégekkel (pl. helyi autóklub), diplomáciai képviseletekkel, melyektől naprakész információkhoz juthatnak a szakszerű tanácsadáshoz.

Amikor megbetegszünk, vagy baleset ér, akkor nem minden esetben tudjuk használni az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, mivel az csak a helyi egészségbiztosítóval szerződött orvosoknál, kórházakban fedezi a költségeket és általában csak a sürgősségi ellátás szintjén.

Külföldön általában csak nagyon sürgős esetben fordulunk orvoshoz. Ilyenkor nem biztos, hogy van arra időnk, hogy felkutassuk az ingyenesen igénye vehető ellátást. Ennek a problémának a kivédésére is alkalmas az utazásbiztosítás, melynél nem szoktak szigorú megkötések lenni arra vonatkozóan, hogy kihez fordulhatunk. Így magánorvos és magánintézmény is igénybe vehető. Ettől függetlenül, figyelni kell, hogy az orvosi ellátásnál általában alkalmankénti és a teljes utazásra is érvényes limitösszeg kerül megállapításra a biztosítási szerződésben. Illetve előfordulhat, hogy százalékos térítési arány kerül kikötésre. Például egy foggyulladás költségeinek 50%-át fedezi a biztosító, míg a lábtörés kezelésének 80%-át.

A fentiekből is látható, hogy az utazásbiztosítás megkötésekor ne csak a minket terhelő díjat figyeljük, hanem azt, hogy mire terjed ki és, hogy milyen esetekben milyen feltételekkel és milyen összeghatárig fizet kártérítést a biztosítás. Nézzük ezeket a kérdéseket egyenként is meg.

Ideális esetben mire terjed ki?

A legfontosabb az egészség- és balesetbiztosítási rész. Ezen belül:

– baleseti egészségkárosodás kezelése, gyógyítása,

– betegszállítás, akár több alkalommal (pl. kórházak között).

 

Hozzátartozók ügyeinek kezelése:

– beteg itthonról történő látogatásának utazási és szállásköltségei,

– többi kint lévő utazó (pl. gyerekek) szállás és egyéb ellátása, esetleg a hazautazásuk költségtérítése

 

Már volt róla szó, hogy az assistance is nagy segítség. Ide tartoznak a következők is:

– telefonügyelet,

– jogvédelem,

– tolmácsolás,

– eltűnt személy felkutatása,

– mentés,

– autómentő küldése, szerviz értesítése.

– A poggyász elvesztése, vagy megrongálódása is gyakori bosszúság. Itt ne feledkezzünk meg az úti-okmányok (forgalmi, jogosítvány, személyi, stb.) sürgősségi pótlásának költségeiről.

– Több utazásbiztosítási konstrukció az autó műszaki, vagy baleseti meghibásodásakor is nyújt némi segítséget. Vontatás, vagy tréler díja a legközelebbi szakszervizig, stb.

– Felelősségbiztosítás az mi hibánkból másoknál bekövetkező károkra. Például ha hajót bérelünk és azzal nekiütközünk egy másik hajónak, akkor az így keletkezett kárt a felelősségbiztosítás fedezheti, amennyiben az erre az esetre is kiterjed.

– Végül –remélhetőleg, ez soha nem történik meg-, történhet maradandó rokkantság, vagy haláleset. A széles körű utazásbiztosítások ilyen szerencsétlenségeknél is kártérítést nyújtanak, egészen a holttest hazaszállításáig. Fontos része a biztosítási feltételeknek, hogy rokkantság milyen mértékénél teljesít a biztosító. Egyes esetekben csak 100%-os rokkantságnál, máshol már egy újperc elvesztésénél is számíthatunk kártérítésre.

 

Milyen feltételekkel, megkötésekkel?

Minden utasbiztosításban más és más feltételek vannak, de általánosságban elmondható, hogy igénylik a biztosítók, hogy a nagyobb költségek felvállalása előtt tájékoztassuk őket, konzultáljunk velük. Például elvesztett úti-okmányoknál nem biztos, hogy egyből meg kell bíznunk egy helyi irodát a pótlás megszervezésével, amiért tekintélyes díjat kér az ottani iroda. Lehet, hogy a biztosítónk a helyi Magyar Követségnél ezt akár díjmentesen is el tudja intézni. Ilyenkor minket terhelhet az egyeztetés elmulasztásából eredő többlet anyagi teher, azaz példánkban mi fizetjük az irodát. Ezeknek a problémáknak az elkerülését segíti, ha előzetesen telefonon, vagy emailben egyeztetünk a biztosítónkkal. Amennyiben erre nincs mód, akkor az esemény bekövetkezése után, a lehető leggyorsabban értesítsük biztosítónkat. További példaként, nem jó megoldás, ha csúnyán leégtünk a napon és ezért kerültünk kórházba, majd a kezelésről számlát kérünk és az utazás után két hónappal bevisszük azt a biztosítónkhoz a kifizetési igényünkkel. Ilyenkor nagy valószínűséggel már lemaradtunk minden tájékoztatási határidőről.

A másik nagyon fontos dolog, hogy nézzük meg a biztosítási feltételekben, milyen tevékenységeknél nem nyújt kártérítést, azaz hol mentesül a biztosító a fizetés alól. Már mindannyian megtanultuk, hogy az extrém sportokra külön kiegészítő biztosítást kell kötni, ugyanakkor az biztosítási konstrukciónként változik, hogy a vitorlázás, búvárkodás, síelés, snowboardozás, de akár csak a sima biciklizés estén fizet-e az orvosi ellátásra és az egyéb járulékos kiadásokra. Sőt arra is van példa, hogy nem a sportolás fajtájától, hanem módjától függ a térítés. Például lehet a búvárkodás 10 méter mélységig hobbi, ez alatt már veszélyes sport, amire nem érvényes a mezei utazásbiztosítás.

Káreseménynél -az adott helyzetben legjobban megoldhatóan- dokumentáljuk a történteket. Készítsünk fotókat, írjuk fel tanúk elérhetőségét, hívjuk ki hatósági tanúnak a Rendőrséget, készíttessünk jegyzőkönyvet a helyi illetékessel (pl. reptéren a poggyász eltűnéséről), stb.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy a legtöbb biztosításnak van területi megkötése, azaz nem minden országban érvényes. Ezt ellenőrizzük az utazás előtt és ne csak a célországra vonatkozóan, hanem azokat az államokat is vegyük számításba, melyeken átutazunk.

 

Milyen összeghatárig fizet kártérítést a biztosítás?

Már volt szó eseti és a teljes biztosítási időtartamra szóló limitekről, százalékos kárviselésről. Ezek megismerésén felül, természetesen számunkra az a kedvezőbb, ha a lehető legmagasabb összegű a kártérítési plafon egy-egy káresemény fajtánál. Fontos, hogy mérlegeljük a lehetséges káresemények típusát, súlyosságát és ezt figyelembe vegyük a biztosítás megkötésekor. Például ha egy biztosító bármely okból bekövetkező halálra 30 millió forintot fizet az egyik konstrukciójánál, az nagyon meggyőző és lehet, hogy már nem is nézzük tovább a többi feltételt. Pedig lehet, hogy ez a konstrukció orvosi ellátást csak 1 millió forint értékig teljesít. Ilyen esetekben mindenkinek a saját belátása szerint kell döntenie, de lehetséges, hogy érdemesebb a nagyobb valószínűséggel bekövetkező eseteket jobban szem előtt tartani. Ekkor jobb, ha az orvosi ellátás felső összeghatára 10 millió forint, még akkor is, ha halál esetén „csak” 20 millió forint a kártérítési összeg.

A kártérítési összegeknél fontos feltétel, hogy a biztosító vállalja-e a direkt fizetést (akár egy összeghatárig), vagy utólag rendezi a mi általunk megelőlegezett költségeket. Ha a biztosító csak utólag térít, készüljünk fel nagyobb kifizetésekre is. Megemelhetjük bankkártyánk napi költési limitjét, kiválthatunk csekket, előre szólhatunk egy itthon maradó családtagnak, hogy baj esetén számítunk az anyagi segítségére, azaz egy SOS banki átutalásra.

Fontos magunknak is mindent elkövetnünk a káresemény elkerülésére. Köves vízparton ne sétáljunk mezítláb, ne aludjunk el a tűző napon, extrém sportnál kössünk kiegészítő balesetbiztosítást, autóban látható helyen ne hagyjunk értékes holmikat, és a sor hosszan folytatható. Egyes felmérések szerint a balesetek 2/3-a elkerülhető lenne egy kis körültekintéssel.

Utazásbiztosítás rengeteg helyen köthető. Biztosítók, biztosítási- ügynökök és brókerek, postai kirendeltségek, bankok, pénzváltók irodáiban és honlapjain. Több konstrukció sms-ben is megköthető (akár a mobilszolgáltatónkon keresztül), illetve az Internetes szerződéskötések mobilos applikációi is elérhetőek.

Gyakoriak a családi és csoportos kedvezmények. Illetve korábbi másik biztosítás, vagy pénzügyi szolgáltatás igénybevétele esetén (pl. bankszámla vezetése) is kaphatunk kedvezményeket.

Az utazásbiztosítások megköthetők határozottan egy konkrét utazás pár napjára, de akár hosszabb időszakra, például egy teljes évre is (bérlet jellegű). Utóbbi akkor gazdaságos, ha évente többször is külföldre utazunk.

Elterjedtek a bankkártyához tartozó utasbiztosítások, de ezeket érdemes alaposan átnézni, mert nem biztos, hogy kellő és minden kockázatra kiterjedő biztonságot garantálnak egy hosszabb útra. Más az elvárás egy félnapos bécsi autós kiruccanásnál és más egy kéthetes tengeren túli repülős útnál. Eszerint mérlegeljünk.

Összességében elmondható, nagyon alaposan olvassuk át az utazásbiztosítási szerződést és a mellékleteit (ne csak az ajánlati brosúrát), mert a benne rögzített feltételeknek (tájékoztatás, összeghatárok, mentesülések, kizárások, stb.) súlyos hatása lehet az életünkre és ide értve anyagi helyzetünket is, a káresemény sajnálatos bekövetkezésekor. 

 

(Forrás: autoszektor/Cser Gábor)

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.