Budaörsi polgárőrségek – Szájkarate helyett, mindenkinek részt kellene vállalni a mindennapi feladatokból

(Budaörs, 2015. július 21. – Budaörsi Infó) Mint ahogy már korábban olvashatták a Budaörsi Infóban és a Budaörsi Infó Online-on is, idén a Budaörsi Polgárőr és Katasztrófavédelmi Közhasznú Egyesület 6 millió forint támogatást kapott Budaörs Város Önkormányzatától. A Budaörs Törökugrató Régió Polgárőr Egyesület viszont idén közvetlenül nem kapott támogatást.

 

A költségvetés elfogadása utána lobbizás indult annak érdekében, hogy a törökugratói egyesület is részesülhessen a támogatásból, így ebben az évben a támogatási szerződésből kikerült, hogy a kapott támogatás harmadik félnek tovább nem adható, de a hogyanok és a mikéntek még egyeztetések alatt vannak, így a Budaörsi Polgárőr és Katasztrófavédelmi Közhasznú Egyesület várja a szabályzatoknak megfelelő végrehajtási útmutatást. A városvezetés kérése az volt a polgárőrségek felé, hogy egyezzenek meg egymással, és dolgozzanak együtt.

 

Felkerestük Dr. Bilisics Pétert a Budaörsi Polgárőr és Katasztrófavédelmi Közhasznú Egyesület elnökét és Halász Endrét a Budaörs Törökugrató Régió Polgárőr Egyesület elnökét, hogy megtudjuk, hogy sikerült-e közös nevezőre jutniuk. Halász Endre nem kívánt nyilatkozni, így cikkünkben csak a dr. Bilisics Péterrel készült interjúnkat olvashatják.

 

Dr. Bilisics Péter a Budaörsi Infónak elmondta, hogy 2015. július 5-én megérkezett a számlájukra az időarányos utalás (1-5 hónap) az Önkormányzattól, és már megtörténtek az egyeztetések is a Budaörsi Rendőrkapitánysággal, azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudják majd ellátni a lehető legmagasabb színvonalon a polgárőrök a szolgálatot a városban.

„2015 március 10. és 2015. június 24. között több mint 524 órát töltöttük el rendőrrel közösen. Ezt gyalog és gépkocsival végeztük.

2544 órában működött a 24 órás telefonos ügyeletünk, hangrögzítéssel.

662 órában mozgott a prevenciós gépkocsizós járőrünk mintegy 1841 km-t megtéve.

Több rendezvényt biztosítottunk. Volt olyan érdekes feladatuk is, hogy a postakézbesítőket kellett a polgárőröknek rendőrökkel közösen kísérnie a megnövekedett pénzügyi forgalom miatt, a banki károsultak kártalanítása kapcsán.

A Frankhegyen is lebuktattunk tolvajokat az elmúlt néhány hónap alatt.

Legutóbb embercsempészeket is sikerült Budaörsön tetten érni, hét felnőttet és hat gyereket próbáltak illegálisan továbbjuttatni más Európai országok felé.

Az állampolgári észlelés jól működik, a civil polgárőrökhöz könnyebben jut el az információ, mert ha a szomszéd látja, hogy megnövekedett az olyan autók forgalma, ami eddig nem volt jellemző vagy megnövekedett a gyanús személyek száma, és erről tesz egy bejelentést, akkor végzünk egy környezettanulmány, így aztán bele lehet csöppenni egy embercsempész ügybe.

Mi feldolgoztuk az adatokat, jeleztük a rendőrségnek, ez alapján egy közúti ellenőrzés során a hatóság intézkedés alá vonta a csempészt és az illegálisan az országban tartózkodó embereket.

Volt olyan is, hogy eltűnt személyek felkutatásához kellett segítséget nyújtanunk, ekkor technikát biztosítottunk (hőkamerát, gépkocsit stb.) a sikeres felkutatáshoz.

Ezek az közös munka, a tenni akarás és a mindennapok sikertörténetei.”

 

bilisics

dr. Bilisics Péter

 

Mi változott az elmúlt hónapokban?

„Eddig hétfőn, szerdán és pénteken 10-16 óráig dolgoztunk közösen a rendőrökkel. Ezen most változtatnunk kell a nemrégiben bevezetett új parkolási rendelet miatt, így hétfőtől péntekig 14-től 22 óráig, szombaton és vasárnap 8 és 20 óra között kizárólag gyalogos szolgálatot fogunk ellátni, segítve a közterület-felügyelők és a rendőrök munkáját.

Átcsoportosítjuk a polgárőreinket, és így el tudjuk majd látni ezt a feladatot is.

Ami még újdonság, hogy 2015. június 29-étől már az ifjú polgárőreink is Budaörs utcáin lesznek, akik egy rendőrrel együtt, útvonalterv alapján, gyalogos feladatot fognak ellátni.

Az ifjú polgárőr szervezet egy olyan új jogi intézmény, ami a 14 és 18 év közöttieknek segít abban, hogy a rendvédelemmel kapcsolatban tudjanak gyakorlati tapasztalatokat szerezni és ezt a szolgálatot szervesen lehet kapcsolni az ötvenórás közösségi munkához is.”

 

polgaror_egyesulet

 

A támogatás megérkezett. Sikerült megegyezni a Budaörs Törökugrató Régió Polgárőr Egyesülettel, hogy ők hogyan részesülhetnének?

„Még nem történt előrelépés az ügyben. Ami furcsa számomra, hogy az egyesület elnöke még egyszer sem keresett meg személyesen, hogy egyeztessük, hanem prominens képviselők beszélnek helyette. Pedig több helyen nyilatkozta, hogy ’’kertészmérnök, tanár, közgazdász, jogász, repülőgép pilóta, politológus, informatikus” tagjai vannak az egyesületüknek, ezért jó lett volna, ha elméleti és gyakorlati útmutatást adtak volna a szakszerű, előremutató megoldáshoz. Annak is örültem volna, ha tavaly, amikor mi nem kaptunk támogatást, de rengeteg feladatot végeztünk a köz érdekében a szürke hétköznapok során, akkor a képviselők, vagy bárki, értünk lobbizott volna ennyire, mint most a Budaörs Törökugrató Régió Polgárőr Egyesületért.

Az Önkormányzattól kaptunk egy támogatási összeget, tőlünk meg azt várják, hogy ebből tovább támogassunk egy másik polgárőr egyesületet.

Az elszámolásnak van egy rendje, és az Állami Számvevőszéknek pedig egy iránymutatása.

Én egyelőre nem látom át számvitelileg, sem pedig az adózás rendjéről szóló szabályok figyelembe vételével, hogy hogyan lehet ezt jogszerűen megvalósítani a gyakorlatban. Egyrészről kellene egy szerződést kötni a másik egyesülettel, ami még nem történt meg, de milyen tartalommal?

Másrészről, pedig sérelmezték, hogy én egy korábbi cikkben azt mondtam, hogy csapatépítést, vagy könyvelést ebből a támogatásból nem tudnék finanszírozni.

Ha kicsit jobban belegondolnak, akkor egyértelművé válik, hogy ha a könyvelésünkbe berakok például két könyvelői díjat, akkor azt nem tudom megmagyarázni, hogy egy egyesületnek adott időszakra miért van ebből kettő. A számla kibocsátása és a számla befogadása egyetemleges felelősséggel jár.

Ha történik egy NAV-ellenőrzés, akkor mindennek szabályszerűnek kell lennie.

Egy összegben biztosan nem fogom tudni átutalni az 1 millió 800 ezer forintot a másik egyesületnek, hisz ezt a pénzt az Önkormányzat havi bontásban, időarányosan küldi a számlánkra.

Meglátásom szerint ahelyett, hogy egymással szájkaratézunk, mindenkinek a beszédek helyett tevőlegesen részt kellene vállalnia a mindennapi feladatokból.

Értem én, hogy azt szajkózzuk egyfolytában, hogy a másik egyesület csak a Törökugratón szeretne szolgálatot ellátni, de ez egy olyan történet mintha egy önkéntes tűzoltó egyesület az adott településen csak a laktanyájuk környezetében lévő utcákban oltaná el az esetlegesen keletkezett tüzeket, mert a többi nem az ő területük. Ez így nem elfogadható. Bízom abban, hogy találunk majd megoldást a felmerült problémákra úgy, hogy jogilag minden törvényes legyen. Én erre törekszem.”

 

(Budaörsi Infó)

 

 

 

 

 

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.