Erős kávé és 15 perc pihenő

Ez a leghatásosabb módszer a fáradtság leküzdésére, az elalvásos balesetek megelőzésére, ha úton vagyunk.

 

A járművezetés alapvető személyi feltétele, hogy mindenkor a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban legyünk. Ezt határozza meg a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.9.) KPM-BM együttes rendelet (továbbiakban KRESZ) a 4. § (1) bekezdés b/pontjában:

„Járművet az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van”. A tényállás nem csak azt jelenti, hogy nem fogyaszthatunk szeszesitalt, vagy bódító hatású szert a vezetés megkezdése előtt, illetve alatt. Biztonságunk érdekében ugyanis az is nagyon fontos, hogy ne legyünk ingerült, ideges (azaz pszichésen alkalmatlan) állapotban, továbbá ne üljünk fáradtan, kialvatlanul, kimerült állapotban, vagy éppen éhesen, ill. szomjasan a kormány mögé.
Sokan nem is sejtik, de a fáradtság az egyik legnagyobb (de sajnos leginkább alábecsült) közlekedésbiztonsági kockázat, hatása – kimutathatóan – a szeszesitaltól befolyásolt állapottal mutat hasonlóságokat. A fáradt vezető csak korlátozottan képes (vagy szélsőséges esetben teljesen képtelen) a jármű biztonságos vezetésére, hiszen az információk észlelésének, valamint a veszélyek elhárításának képessége radikálisan lecsökken.

Kutatások alapján több mint hatszoros a baleseti kockázat növekedése akkor, ha fáradtan veszünk részt a közúti forgalomban. A halálozási kockázat még ennél is magasabb, hiszen a fáradtságra, s az elalvásra visszavezethető balesetek jelentős részében a jármű fékezés nélkül halad le az útról, ütközik neki egy másik gépkocsinak, vagy éppen üt el egy gyalogost.

A járművezetők tudatában vannak fáradtságuknak, álmosságuknak, még akkor is, ha azt nem vallják be. Ezért fáradtságuk ellen, elalvásuk megelőzése érdekében a járművezetők különböző, ám jól csoportosítható módszereket, védekező mechanizmusokat alakítanak ki.

Van aki lehúzza az ablakot, míg mások hangos zenét hallgatnak, énekelnek, utasukkal beszélgetnek, szőlőcukrot, vagy éppen üdítőt fogyasztanak, s csak kevesen állnak meg pihenőt tartani, pedig 2010. nyarán az ír RSA (Road Safety Authority) végzett kérdőíves felmérést a járművezetők körében. A kérdések arra vonatkoztak, hogy a válaszolók mit tesznek akkor, ha fáradtnak érzik magukat. A kérdőív a facebook-on volt elérhető 2010. július 29 és 31 között, s itt is lehetett válaszolni.

 


(forrás: „60% Of Drivers Try Useless Tactics to Stop Nodding Off At the Wheel” RSA, 2010).

 

A kérdőívre adott válaszok alapján az a meglepő eredmény született, hogy a járművezetők mintegy kétharmada fáradtság esetén hatástalan, vagy igen alacsony hatékonyságú megoldásokat alkalmaz (ablak lehúzás, éneklés az autóban, rádió hallgatás stb). Mindössze a járművezetők 17,9%-a válaszolt úgy, hogy félreáll a járművével, s rövid pihenőt tart, míg 6.9% a jelen lévő társát kérte meg a jármű további vezetésére. A válaszadók 12,6%-a jelezte, hogy kiszállnak az autóból és tornagyakorlatokat végeznek, ha fáradtnak érzik magukat.

A felmérést az elalvásos balesetek megelőzésére irányuló országos kiterjedésű kampány követte, mely az RSA a Garda Síochána (ír közlekedésrendészet) és az Applegreen üzemanyagtöltő hálózat együttműködésében valósult meg. A kampány során a hosszabb útra tartó járművezetők ingyen kávét kaptak az Applegreen állomásokon, miközben a rendőrök hasznos információkkal, tanácsokkal látták el őket.

Az Egyesült Királyság vezető alváskutató intézményének számító Loughborough Egyetem Alváskutató Központjának munkatársai megvizsgálták az előzőekben felsorolt járművezetői kényszermegoldások hatékonyságát, és megállapították, hogy a fáradtság ellen értékelhető hatása mindössze egyetlen megoldásnak volt: 150 mg koffein szervezetbe történő bevitelének, majd az azt követő legalább 15 perces pihenésnek. A tanulmány a szükséges pihenőidő minimumának megállapítására is kitért. Eszerint a fáradt vezetőnek legalább 4 percig kell pihennie, hogy vezetésre képes állapotban maradjon, az optimális idő a 15 perc, míg 20 perc feletti időtartamnál a kedvező hatás tovább növekszik.

A koffeinnek a járművezető fáradtságára gyakorolt hatását az előbbi szerzők más tanulmány keretében is vizsgálták, járművezetői szimulátor alkalmazása mellett. Megállapították, hogy a koffein serkentő hatása általában mindössze 30 percig tart, de ha a szervezetbe a kora délutáni órákban mintegy 150 mg koffeint viszünk be, akkor ez a hatás akár 60 percig is kitolódhat. Végezetül egy további kutatás két csoport esetében vizsgálta meg 200 mg koffein fogyasztásának hatását. Az első csoport tagjai előző éjjel öt órán át aludtak, míg a másik csoport tagjai éjszaka végig ébren voltak.

A csökkentett óraszámban, azaz öt órát alvók esetében a koffein serkentő hatása a fogyasztást követően kb. 30 perc elteltével jelentkezett. A szimulátorokkal végzett tesztelés azt mutatta, hogy ezt követően a járművezetők nagyobb biztonsággal vezettek, a fáradtsággal és elalvással kapcsolatos események száma a következő két órában jelentősen csökkent. A másik csoport tagjainál, akik egyáltalán nem aludtak előző éjjel, ilyen mértékű hatást egyáltalán nem lehetett mérni. A járművezetési alkalmasság az ő esetükben már olyan alacsony szintre csökkent, hogy – bár a koffein fogyasztást követő első 30 percben némi serkentő hatás volt észlelhető, de ez a hatás folyamatosan romlott – bő egy óra elteltével már teljesen képtelenek voltak a jármű vezetésére.

Az előzőeket összefoglalva kijelenthető, hogy a fáradtság leküzdésére, az elalvásos balesetek megelőzésére az egyetlen tartós és hatásos módszer az alvás, a kellően kipihent állapot, míg a vezetés közbeni pihenés ideiglenes megoldásnak számít. Javasoljuk ezért, hogy hosszabb utazását pihenők beiktatásával előre tervezze meg, s két óránként tartson 15 perc szünetet! Ezt az időt pihenéssel töltse, továbbá igyon egy csésze erős kávét, vagy más koffein tartalmú italt.

Ne feledje: a biztonság mindenekelőtt!

Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.