Mindenkinek fontos gyermeke életének védelme

Ebben a részben a gyermekek közlekedésbiztonságát érintő nagyon fontos figyelemfelhívást szeretnénk közzétenni. Véleményünk szerint, a gépjárművel történő utazás során a gyermekre vonatkozó KRESZ előírásait nem csak a rendőrségi ellenőrzések miatt fontos betartani, hiszen ezeknek a szabályoknak a betartásával gyermekeink életét menthetjük meg.

 

1. Gyermekbiztonság: Szemünk fénye az autóban

 

 

KRESZ 48. § (7) és (8) bekezdése

„(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;

c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;

d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;

e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;

f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;

g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;

h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.”

Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

 

Orvosi vélemények szerint ahhoz, hogy a gyermek elől ülhessen, testmagasságának el kell érnie a 150 cm-t, mert ez alatt a kötelezően előírt, becsatolt biztonsági öv nem képes a kívánt hatást elérni, a gyermek ugyanis kicsúszhat.

Az ütközéskor a légzsák burkolatát nyitó töltet, valamint a légzsák szintén egy adott testmagasság felett funkcionál biztonságosan, ez alatt bizonyos helyzetekben akár maga a mechanizmus is sérülést okozhat.

A szülő felelőssége, hogy a gyermekülésből esetlegesen előre kívánkozó gyermeknek ne csupán a törvény tilalma miatt tiltsa meg az elöl utazást, hanem magyarázza el annak valós veszélyeit is!

 

Van néhány alapszabály, melyet jogszabály nem fogalmaz meg, mégsem célszerű figyelmen kívül hagyni.

Ezek közül a legfontosabb, hogy menet közben a gyermeket sosem szabad, – főleg rögzítetlenül – hátul magára hagyni. Veszélyes, ha a gyermek a hátsó ülésen feláll, ide-oda sétál vagy éppen a hátsó ablakban, kalaptartón könyökölve figyeli a mögöttes forgalmat. Ha erre idejében, már csecsemő korától felkészítik, akkor az válik számára természetessé, hogy az autóban gyermekülésben vagy ülésmagasítón, övet használva kell utaznia.

 

A másik aranyszabály, hogy a gyermeket sosem szabad felügyelet nélkül az autóban hagyni. A gyermekek igen jó megfigyelők és kérdés nélkül is tudják, hogyan lehet a gépkocsit be-, illetve elindítani. Ha a slusszkulcs a kapcsolóban marad, alig van gyerek, aki a csábításnak engedve ne próbálná meg beindítani az autót.

 

A jövő heti összefoglalóban folytatjuk a gyermekek biztonságos utazására vonatkozó ajánlásokat.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.