Wittinghoff Tamás: Titkon azt remélem, hogy nem lesz szükség újabb „kreatív” lépésekre

(Budaörs, 2015. január 14. – Budaörsi Infó) Budaörs és polgármestere immár napi szinten szereplője az országos médiáknak, amióta a megyei útdíj bevezetésre került. A város lépése, hogy az M1-M7 bevezető szakasz közvilágításának számláit nem fizeti az útdíj bevezetése után, nagy publicitást kapott országszerte. Wittinghoff Tamás polgármester karakteres fellépése miatt sokan hősként tekintenek rá, mások média-manipulátornak nevezik. Ha a fellépésének köszönhetően sikerül a kormánynál elérni, hogy módosítsák a megyei útdíj rendszerét, akkor elmondhatjuk, hogy még egy dologban egyedivé válik Budaörs, mégpedig abban, hogy városunk lehet az első település, amely független képviselőkkel és polgármesterrel, szembe mert szállni a hatalommal és a közösség érdekeit szem előtt tartva, eredményt tudott elérni.

 

 

Wittinghoff Tamás a Budaörsi Infó megkeresésére elmondta, hogy Csenger-Zalán Zsolttal, a város országgyűlési képviselőjével két ízben találkozott a javaslat „megfogalmazása” óta.

„Az álláspontja az volt, hogy nem lesz többletterhelés Budaörsön, s az új „rendszer” minden elemében pozitív. Érdekes, hogy az agglomeráció tucatnyi kormánypárti polgármestere ezt markánsan másként látja.”

 

csenger_zalan_zsolt

Csenger-Zalán Zsolt

 

Nyújtott bármilyen segítséget ez ügyben Csenger-Zalán Zsolt Budaörs számára?

„A képviselő úr már a konfliktus korai szakaszában, tavaly december 18-án, egy Facebook-os bejegyzésében világossá tette az álláspontját. Ennek, s az első kérdésre adott válaszom alapján nem is vártunk tőle segítséget.

Idézem:

Zsolt Csenger-Zalán: Az említett intézkedés országos, tehát az ország összes elkerülő szakasza bekerül a használat arányosabb, igazságosabb pályahasználati körbe. Sok tízezer autós számára válik megfizethetővé az autópályán való munkába járás. Így van ez a mi választókerületünkben is, hiszen míg a budaörsieknek és a biaiaknak nem kellett matricát venni a mindennapi munkába járáshoz, néhány kilométerrel arrébb már évi 43.000 forintba került ez a lehetőség! Január 1-től 5.000 mindenkinek – igazságosan. Ez az összeg megfizethető. Havonta egy Budaörs–Budapest buszjegy ára. Bár Budaörs képviselője is vagyok, emellett a vk. többi településén élőket is képviselnem kell, ugyanúgy, ahogy az ország lakosságának egészét is. Az elsöprő többség számára ez a megyei matrica rendszer nagyon előnyös.”

 

Karakteres fellépésének köszönhetően országos szinten nagyszámú rajongótáborra tett szert, amit az egyik helyi média okos politikai fogásként jellemzett, mi több leendő országos ellenzéki szerepvállalásának tudatos lépésének állítják be. Mit gondol arról, hogy ez a saját városában működő média kritizálja Önt, míg az országos médiák döntő többsége pozitív színben tüntetik fel aktivitását? Vállalna-e ellenzéki országos vezető szerepet, ha erre igény mutatkozna?

„Ezúttal is pontosan ugyanúgy jártam el, mint eddig. A múltban is mindig felemeltem a szavamat, ha kellett országos szinten is, amikor azt érzékeltem, hogy Budaörsöt érdeksérelem éri. Vagyis szó sincs valamiféle tudatos karrier-építésről. Az élet kényszerített rá, hogy határozottan lépjek fel a budaörsiek, a város védelmében. Megtisztelő, ha egyesek ez alapján országos szerepvállalásra is alkalmasnak találnak, de én egyelőre Budaörs város polgármestere vagyok, s nincsenek más irányú terveim.

Ami pedig a helyi sajtót illeti, ez így van jól. Mindig az volt a célom, hogy városunkban sokszínű és független legyen minden médium. Így hát természetesnek tartom, hogy a többségében támogató hangok mellett kritikai észrevételek is elhangoznak. Mellesleg, akik szerint jó ez az intézkedés a város számára, vagy éppenséggel nem tartják helyesnek, hogy ezen változtatni szeretnék, azokkal alapvetően nem egyezik az álláspontunk…”

 

wittinghoff_tamas_portalra

Wittinghoff Tamás

 

Mi lesz a következő „kreatív” lépése a városnak, amennyiben a kormány nem változtat az álláspontján? Mit gondol, kiállja majd a jogi próbát a város döntése?

„Titkon azt remélem, hogy nem lesz szükség újabb „kreatív” lépésekre, mert úgy tűnik, a kormány kezdi komolyan venni azokat az érveket, amelyeket hangoztatunk. A beígért korrekció része lehet, hogy eltöröljék az M1/M7 bevezető szakaszának fizetőssé tételét.

Helyesnek azt tartom, ha a felek leülnek egymással egyeztetni. Sajnos a hirtelen bevezetés és az észrevételek figyelmen kívül hagyása nem tette ezt korábban lehetővé. Most látok lehetőséget, ha jól érzékelem, változott a hozzáállás.

Mindenki tudja, hogy az autópálya melletti közvilágítás fizetésének felfüggesztése részünkről egy gesztus volt, amivel jelezni akartuk, hogy nekünk tényleg speciális a helyzetünk, a pálya a város belső közlekedési hálózatának a része.

Mellesleg az is gesztus volt, hogy eddig fizettük, hisz ez a szolgáltató/fenntartó feladata. Az után pedig, hogy díjat szed érte, nem is lehet kérdés, hogy nem a város dolga egy fizetős szakasz költségviselése.

Aki szedi a díjat, azt terheli a költség. Az itt áthaladó autópálya szakasz Budaörs belterületén fut, kettévágva a városunkat, ezért költöttünk milliárdokat korábban a fejlesztésére és vállaltunk részt az üzemeltetéséből is. Lehet erről jogi vitákat folytatni, de a helyzet egyértelmű. A gesztus egyébként elérte célját, felhívta a figyelmet a problémánkra. S természetesen készek vagyunk a jövőben is állni a számlát, amennyiben ez a pályaszakasz kikerül a fizetős utak köréből.”

 

utdij_budaors_torokbalint_bevezeto_szakasz_2015

 

Számítanak a kormány részéről olyan intézkedésekre, amelyekkel Budaörsöt megbüntetnék azért, mert a város polgármestere kiállt az útdíj ellen? Ha igen, a város meg tudja-e magát védeni a kormány ellen?

„Nem számítok büntetésre, ami egy demokráciában, egy jogállamban abszurdum is lenne. Egyébként, mint a választási kampányban is annyiszor elmondtam, Budaörs gazdaságilag a saját lábán áll. Intézményeink működtetését, a beruházásainkat döntő részben saját forrásból finanszírozzuk. Ezért kevésbé vagyunk sebezhetőek, mint a fejletlenebb települések.”

 

Egy interjújában az nyilatkozta, hogy rengeteg hozzászólás és komment, illetve tanács érkezik a megszólalásai alá a közösségi portálon. Ezek között volt olyan hasznos vagy kiemelkedő jótanács, amit megosztana velünk, vagy esetleg meg is valósítaná azt?

„Alapvetően olyan jellegűek voltak, melyek a ránk zúduló forgalom korlátozását javasolták, különböző technikák alkalmazásával. Volt, aki fizetős kaput, volt, aki dugódíjat javasolt és számos más ötlet is megfogalmazódott. És voltak olyan javaslatok is, hogy a parkolási helyzet romlását akadályozzuk meg.

Valóban, sokan Budaörsöt használják autóikkal parkolónak, s egyfajta P+R-ként átszállnak egy buszra, úgy mennek be Budapestre. Ezért is fogadtuk el az új parkolási rendeletet, mely a budaörsieket nem fogja érinteni, de lehetővé teszi, hogy kiszűrjük az ilyen gyakorlatot.”

 

m1_m7_autopalya_bevezto_szakasza_Budaors_2015jan7

 

A közlekedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár azt nyilatkozta az országos médiában, hogy Wittinghoff Tamás lépése a helyiek „komfortérzetét” negatívan befolyásolja az M1-M7 bevezető útszakasz közvilágítási szerződésének felmondásával. Ön mit gondol, mennyire befolyásolták az elmúlt hetek történései és az Ön lépése a budaörsiek „komfortérzetét”?

„Nem tudom, hogy pontosan mire gondolhatott. Voltak, akik tévesen úgy értelmezték a bejelentésünket, hogy sötétbe borul az autópálya. Erről természetesen nincsen szó, egyszerűen mostantól más fizeti a számlát. Méghozzá azért, mert a pálya üzemeltetőjének a kötelezettsége ez, miként ezt már egyik kérdésére bővebben kifejtettem.

Egyébként pedig a hozzám érkező visszajelzésekből úgy érzékeltem, hogy a budaörsiek elsöprő többsége egyetértett a válaszlépésünkkel. Vagyis Budaörs határozott fellépése inkább fokozta a „komfortérzetüket”.

Végezetül, szeretném azon reményemet kifejezni, hogy józan szakmai szempontok fogják meghatározni azt, hogy mely pontokon módosul a rendelet. Mert meggyőződésem, hogy van olyan megoldás, mely a bevételek csökkenése nélkül, de a rendelet káros következményeinek kiküszöbölésével, mindenki számára kedvező eredményhez vezet. Ez kell legyen minden érintett célja.”

 

Autóforgalom Budaörsön a Szabadság úton 2015. január 12-én

Autóforgalom Budaörsön a Szabadság úton 2015. január 12-én

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

1 Komment

  1. […] vélték, azonban Wittinghoff Tamás, több interjújában is a köz tudomására hozta, hogy nem kíván részt venni az országos politikában, számára Budaörs az elsődleges.  (Vajon összefügg-e, hogy polgármesterünk „nem kíván Messiás lenni” azzal, hogy nem lesz […]

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.