A Hatvany-gyűjteményből származik a Constable-kép, amelyet a Tate visszaszolgáltat

Valóban Hatvany Ferenc gyűjteményéből származik John Constable angol művész Hajó partra vontatása Brightonnál című 1824-es festménye, amelyet a londoni Tate galéria a brit kormány javaslatának eleget téve visszaszolgáltat a jogos tulajdonosoknak – erősítette meg az örökösöket képviselő ügyvéd, emlékeztetve arra, hogy a második világháború végén elhurcolt kollekció számos további darabjának sorsa még mindig ismeretlen.

 

Peresztegi Ágnes csütörtök este elmondta, a Mravik László által szerkesztett Sacco di Budapest című, a témában alapműnek számító kiadványban szerepel a Constable-festmény, így 1998 óta bárkinek feltűnhetett volna, hogy a Tate galériában lévő mű azonos azzal, amely a Hatvany-gyűjteményben volt. Ez azonban csak 2011-ben történt meg, amikor egy művészettörténész összevetette az eltűnt képek listáját több angliai múzeum gyűjteményével, és észrevette, hogy a festmény a Tate kiállításán függ a falon. Ez azért is meglepő, mert a Sacco di Budapest szinte minden fontosabb múzeumnak megvan Európában, így a Tate galériának is – mutatott rá Peresztegi Ágnes.

A kép történetét firtató kérdésre azt válaszolta, nem lehet tudni, hogy a festmény miként került ki a gyűjteményből, és azt sem, hogyan jutott Angliába az 1960-as évekre, de az biztos, hogy 1944-ben, a zsidóüldözés alatt tűnt el a gyűjteményből.

Az örökösök külföldön élnek, a képpel kapcsolatos terveik még nem ismertek. “Egyelőre annak örülnek, hogy a közeljövőben átvehetik a festményt” – tette hozzá Peresztegi Ágnes. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy az egykori rangos gyűjteményből számos további kép, műtárgy sorsa ismeretlen – vagy ismert ugyan, de például Oroszországban vannak, ahonnan egyelőre nem sikerült visszakapni őket.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.