Jön a Mikulás, de miért piros a kabátja?

(Budaörs, 2013. december 5. – Budaörsi Infó) A korai ábrázolások ősz szakállú, hosszú lila köpenyt viselő öregúrként festik le a Mikulást. És a télapó alakja így is nézett ki a ’30 as évek elejéig. Ekkor alkotta meg a máig is „divatos” Télapó figuráját Habbon Sundblom, mégpedig a The Coca-cola Company számára.

 

 

 

Habbon Sundblom alkotása először a Saturday Evening Post hirdetésében jelent meg. Ezután a művész különféle élethelyzetekben ábrázolta a Coca-cola Mikulást, így több mint 40 mikulásfestmény született a következő harminchárom évben. Sundblom modelljéül egy barátja Lou Prentice szolgált. Prentice halála után saját magáról mintázta a Mikulást.

 

Habbon_Sundblom_mikulas

 

Ez az amerikai típusú Mikulás – aki pirospozsgás, pocakos, mosolygós és prémmel díszített kabátot, valamint csizmát visel, ruhája is a Coca-Cola domináns termékcsomagolása miatt változott a tradicionális lila püspöki kabátról pirosra – csak az ötvenes években terjedt el igazán, de azóta szinte az egész világon így ábrázolják.

 

Érdekességek

– Magyarországon csaknem 170 éve jár a gyerekekhez a Mikulás, alias Télapó.

– Az igazi Télapó szakállának szabványmérete van: az álla hegyétől mérve 30 centiméternek kell lennie.

– A Mikulás a világon 378 millió gyermeknek visz ajándékot. Ebben nincsenek benne a hindu, mohamedán, és buddhista csemeték. Ehhez 117 millió kilométert kell megtennie egyetlen éjszaka alatt, ez azt jelenti, hogy legalább 244 ezer kilométer/secundum sebességgel száguld keresztül a világon.

– December 5. nem csak szent Miklós születésnapja. 1901. december 5-én, született az az ember is, aki alkotásaival lenyűgözte a gyerekeket, és szintén mindmáig meghatározó életükben: Walt Disney.

A csokimikulás

A csokitélapó gyártása 1880-ban kezdődött, amikor  a Suchard egy 300 darabból álló csokimikulás-sorozatot készített. Ezek a figurák a gyűjtők számára készültek, méghozzá egy verseny keretében.

A lényege az volt, hogy az összes darabot tartalmazó album benyújtásával, különféle díjakat lehetett nyerni. Ezen gyűjtőszenvedély szerencsére falánkságunk martalékává vált, s hamarosan tömeggyártásra álltak át a csokigyárak.

Magyarországon 1934 óta gyártanak cukormázas mikulásfigurákat töretlen sikerrel. A kezdeti tömör csokikat ugyan felváltotta az üreges édesség, illetve manapság megjelentek az ún. “kommersz” Mikulások, amelyekben a kakaóvajat olcsóbb növényi zsiradék helyettesíti. Ennek ellenére hatalmas a kereslet irántuk.

Szóval ha idén nem érne oda kedves olvasóinkhoz a Mikulás, akkor azt ajánljuk, hogy kárpótolják magukat csoki mikulással.

/forrás: hoan.hu/

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.