A közvélemény-kutatások eredményei csekély mértékben befolyásolják az embereket

Mind a fogyasztók, mint a cégek, politikai erők számára szükségesek a közvélemény-kutatások az eligazodáshoz, a felmérések eredményei azonban csekély mértékben befolyásolják az embereket – derült ki kedden a siófoki Internet Hungary konferencián, ahol a az egyik előadó az elektronikus adatok korrupció elleni felhasználási lehetőségeiről is beszélt.

 

 

 

A fogyasztói bizalmi indexek, a politikai kutatások és a terméktesztek eredményeinek súlya egyre nő – mondta előadásában Kozák Ákos, a GfK piackutató igazgatója, hozzátéve, hogy ahol van választási lehetőség, ott szükséges a vélemények elemzése. A vállalatok ugyanis nem ismerhetik minden egyes vásárlójuk véleményét, a fogyasztók pedig gyakran keresnek igazodási pontot, és támaszkodnak a többségi, konszenzusos véleményre. Vagyis azt várják, hogy mások döntsenek helyettük, gyakran éppen a túl nagy választék miatt.

Az eredményeket azonban nem kell túlbecsülni – hangsúlyozta a kutató -, a választók ugyanis ritkán alakítják ki a döntéseiket ezek alapján, inkább adnak a számukra fontos emberek véleményére.

Kis Gergely, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója az adatgyűjtés és -kezelés előnyeire és problémáira hívta fel a figyelmet előadásában. A veszélyekről szólva a New York-i tőzsde eddigi leghosszabb leállásának okát hozta példaként: 2011. szeptember 11. után azért nem nyitott ki hat napon át a börze, mert a szervere a WTC egyik ikertornyában, az adatmentés pedig a másikban volt.

Egy 2008-ban és 2009-ben a vezetésével végzett, államilag finanszírozott közbeszerzésikorrupció-kutatás tanulságát ismertetve azt mondta, hogy szinte megszüntethető lenne a visszaélés, ha minden egyes közbeszerzést egyetlen adatbázisban tartanának nyilván.

A hiányosságokat orvosolja szerinte egyebek mellett az e-útdíj bevezetése, amely által láthatóvá válnak mindazok a kamionok és teherautók, amelyek eddig úgy közlekedtek az utakon, hogy tartalmukról nem volt információ. A tevékenységek nyomon követését szolgálja a hamarosan bevezetendő elektronikus építési napló is – tette hozzá.

Az adatkezeléssel és –bányászattal kiszűrhetők például a vállalati lopások, és hatékonyabbá tehetők az értékesítések is – hangsúlyozta. Általuk kimutatható az információk terjedése az interneten. Egy kutatásukból például kiderült, hogy a Facebook a terjedési modellek felállítására nem praktikus, mivel ott a személyes kapcsolatok miatt az emberek visszafogottan osztják meg a híreket. Ennek feltárására sokkal jobb terepet nyújt a Twitter – tette hozzá.

Azt is mondta, hogy mára adottak az ügyfelek egyedi azonosítására szolgáló technikák is: egy számítógép-használó már ötven karakter leütése után beazonosítható kizárólag a billentyűhasználatból.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.