“Lehetetlen” kettős csillagrendszereket fedeztek fel

“Lehetetlen” kettős csillagrendszereket fedeztek fel a hawaii Mauna Kea csúcson üzemelő brit infravörös teleszkóp, az UKIRT (United Kingdom Infrared Telescope) segítségével, a párosok tagjai ugyanis kevesebb, mint négy óra alatt kerülik meg egymást.

A felfedezésről a Monthly Notices of the Royal Astronomy Society legújabb számában jelent meg tanulmány.

A Naptól eltérően a Tejútrendszer csillagainak fele kettős (bináris) rendszerhez tartozik. Olyan csillagpárosokról van szó, amelyek egymáshoz közel alakultak ki, és születésük óta egymás körül keringenek – olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon (http://phys.org/news/2012-07-ukirt-impossible-binary-stars.html#ajTabs).

Mindeddig azt feltételezték az asztronómusok, hogy nem létezhet olyan bináris rendszer, amelyben öt óránál kisebb a keringési idő. A tudósok úgy vélték, hogyha a két csillag ennél közelebb kerül egymáshoz, egy idő után óhatatlanul összeolvad.

A kutatócsoport tagjai úgynevezett vörös törpéket figyeltek meg, olyan csillagokat, amelyek tízszer kisebbek és sok ezerszer haloványabbak, mint a Nap, ennélfogva észlelésük lehetetlen a látható fény tartományában.

Az UKIRT széles látószögű kamerája (WFC) segítségével a tudósok az elmúlt öt évben sok százezer csillag, köztük több ezer vörös törpe fényességét monitorozták a közeli infravörös fény tartományában.

“Legnagyobb meglepetésünkre a vörös törpék több olyan kettősrendszerét is megtaláltuk, ahol kevesebb, mint 5 óra alatt kerülik meg egymást a csillagok. Négy olyan párost is felfedeztük, ahol a keringési idő nem haladja meg a 4 órát, vagyis olyasmit fedeztünk fel, amit korábban lehetetlennek tartottunk” – hangsúlyozta Bas Nefs, a Leideni Obszervatórium csillagásza, a tanulmány vezető szerzője, hozzátéve, hogy e felfedezések fényében újra kell gondolni a szoros kettősrendszerek keletkezéséről vallott nézeteket.

A csillagok kora ifjúságukban “mennek össze”, s feltételezhető, hogy csak ezután rövidül meg keringési pályájuk, hiszen fordított esetben összeolvadnának. Mindazonáltal nem világos, hogy miként zajlik a folyamat, amelyben a feltételezések szerint e hideg csillagok igen erős mágneses mezeje játszhat valamiképp szerepet.