Hideg idő – Hajózási zárlat a Dunán csütörtök este tíz órától

A kialakult jégviszonyok miatt hajózási zárlatot rendelt el a Duna magyarországi szakaszára a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a korlátozás csütörtök este tíz órakor lép életbe – közölte az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője sajtótájékoztatón, Budapesten.

 

Láng István elmondta: azok a hajók, amelyek még úton vannak, a korlátozás életbe lépése után kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe “bevonulni”; a korlátozás a jégtörőhajókat természetesen nem érinti.

A szakember közölte, a Duna Ausztriában teljesen befagyott, s a horvát-szerb határt érintően, valamint Szlovákiában is bejelentették a hajózási korlátozásokat.

Láng István szerint a hatóság valószínűleg azért döntött a korlátozás bevezetéséről, mert a jelenlegi zajlás elsodorhatja, tönkreteheti az úszó világítójeleket, ezért a vízügyi szolgálat valamennyit kivette a folyóból. Jelenleg csak a parti és a hidakra szerelt hajózási jelek tudják az utat mutatni. Ez azt jelenti, hogy az éjszakai hajózás lehetetlen, a jégtörők számára sem megengedett – tette hozzá.

Elmondta, a jeges árvizek elleni védekezést befolyásolhatja a Duna és a Tisza vízgyűjtőjén lehulló hó mennyisége, amely “kicsit több az átlagosnál”. Közölte, az előrejelzések szerint még egy hétig biztosan faggyal számolnak.

A figyelőszolgálat elsődlegesen most arra terjed ki, hogy a jégtorlaszok megalakulását megelőzzék. A Dunán a jégzajlás 60-70 százalékos. A Tiszán viszonylag nyugodt a helyzet, hiszen a folyón a jég beállt, a jégpáncél alatt különösebb akadály nélkül elfolyik a víz – magyarázta Láng István.

Hozzátette: a jégtorlaszok úgynevezett jégdugókká alakulhatnak, amelyek jeges árvizeket okozhatnak.

Láng István közölte, a kritikus folyószakaszokon felállították a jégtörőhajóparkot. Ez azt jelenti, hogy a jégtörőhajók azonnal indulhatnak, ha valahol jégtorlaszt észlel a figyelőszolgálat – mutatott rá.

Szólt arról, hogy a zajló jeget az alsó Duna-szakaszon figyelik, és ott alakítanak ki olyan hajóflottát, amely alkalmas a helyzet kezelésére. Tájékoztatása szerint “igaz folyami jégtörőhajó” négy lesz az Alsó-Dunán; a Széchenyi nevű, az ország legnagyobb jégtörőhajója elindult a gönyűi kikötőből és lehajózik a Dunán a bajai téli kikötőbe.

Láng István kitért arra, hogy az esetleges jégtorlaszok kialakulására bevetési tervek készülnek, és szükség esetén akár robbantással, akár kotrógépek bevetésével kezelik a helyzetet.

A védekezés költsége – a hajók megtankolásával – százmilliós nagyságrendű, s jelenleg 120 ember dolgozik a védekezésben.

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.