Sötét anyagból álló törpegalaxist fedezhettek fel

Amerikai és holland csillagászok egy olyan távoli, a teleszkópokkal nem látható törpegalaxist fedeztek fel, amely feltételezéseik szerint kizárólag sötét anyagból állhat.

A felfedezésről a Nature-ben jelentet meg tanulmány.

A kutatók, akik a hawaii Mauna Key vulkán tetején működő Keck-obszervatóriumban végezték a megfigyeléseket, a JVAS B1938 katalógusjelű masszív elliptikus galaxist tanulmányozták, amelyet úgynevezett gravitációs lencseként “alkalmazták”.  (A gravitációs lencse a tér nagy tömegű objektumok által okozott elhajlítása, mely a közelében egyenes vonalban haladó fény terjedését is meggörbíti, így lencseként működik.) Így észlelték a mögötte lévő még távolibb, a teleszkópok számára láthatatlan törpegalaxist – olvasható a Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon, valamint a Keck Obszervatórium honlapján (http://keckobservatory.org).

A most felfedezett galaxis csaknem tízmilliárd fényévnyire található, s igen apró: tömege 190 millió Nap-tömegnek felel meg. Ez nagy számnak tűnhet, ám egy tipikus csillagváros tömege több tízmilliárd Napénak felel meg.

“Ez a legalacsonyabb tömegű galaxis, amelyet ilyen nagy távolságban észleltünk” – hangsúlyozta Mathew Auger, a Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem csillagásza, a tanulmány társszerzője.

A sötét anyag olyan anyagfajta, amely csillagászati műszerekkel közvetlenül nem figyelhető meg, mert semmilyen elektromágneses sugárzást nem bocsát ki és nem nyel el, jelenlétére csak a látható anyagra és a háttérsugárzásra kifejtett gravitációs hatásból következtethetünk. Az Univerzum tömegének csupán 4,6 százalékát alkotja a megfigyelhető anyag, 23 százalék a sötét anyag aránya, és 72 százalék a sötét energia.

Comments Closed