A leggyorsabban forgó csillagot fedezték fel

Óránkénti kétmillió kilométeres sebességgel forog az az ifjú és fényes csillag, amelyet egy nemzetközi kutatócsoport fedezett fel a Nagy Magellán-ködben, százhatvanezer fényévnyire a Földtől.

A felfedezésről az Astrophysical Journal Letters című szaklapban jelent meg tanulmány.

A kutatócsoport az Európai Déli Obszervatórium Chilében, a paranai csillagvizsgálóban működő VLT-teleszkópjával (nagyon nagy teleszkópjával) végezte a megfigyeléseket. Így fedeztek fel a Tarantula-ködben a nagy tömegű és fényességű csillagok között egy szokatlan égitestet – olvasható a ScienceDaily (http://www.sciencedaily.com) tudományos hírportálon.

A VFTS 102 katalógusjelű csillag óránként 2 millió kilométeres sebességgel forog, ez háromszázszor múlja felül a Nap forgási sebességét. Ez a leggyorsabban forgó ismert csillag, amely nagyon közel jutott ahhoz a ponthoz, amikor a centrifugális erők szétszakíthatják.

Az asztronómusok számításai szerint a VFTS 102 tömege 25-ször nagyobb, mint a Napé és százezerszer fényesebb, mint központi csillagunk, ráadásul sokkal gyorsabban halad a világűrben, mint a szomszédos égitestek.

“Az elképesztő forgási sebesség és a szomszédos csillagokhoz képest sokkal gyorsabb haladás alapján azt feltételeztük, hogy a VFTS 102 katalógusjelű égitestnek hányattatott’ ifjúsága volt” – magyarázta Philip Dufton, a belfasti Queens Egyetem csillagásza, a tanulmány vezető szerzője.

A VFTS 102 nagy valószínűséggel egy szökevény csillag. Vélhetően egy kettős csillagrendszer tagjaként “született”, ám viszonylag rövid idő, mindössze tízmillió év múltán társa szupernóvaként robbant fel.

“Amennyiben két csillag igen közel van egymáshoz, a társ által kibocsátott gázáramlatok +pörgethetik+ meg a csillagot, amely egyre gyorsabban és gyorsabban kezd forogni. Ez magyarázhatja a csillag szokatlanul gyors forgási sebességét, társa ‘erőszakos haláláról’ pedig a gázfelhő-maradványok tanúskodnak. A robbanás kilökhette a csillagot, ez magyarázhatja a szomszédjaihoz képest gyors ‘haladási’ sebességet. A társcsillag pulzárrá vált, amely a VFTS 102 közelében szintén látható” – fogalmazott  Philip Dufton.

Bár az asztronómusok nem lehetnek biztosak abban, hogy valóban e forgatókönyv szerint zajlottak az események, mint Philip Dufton megjegyzi, “a VFTS 102 esetén bemutatható a legnagyobb tömegű csillagok rövid és drámai eseményekkel terhes élete”.

A pulzár gyorsan forgó neutroncsillag, mely erős mágneses térrel rendelkezik. Főleg szupernóva robbanások után jön létre, de olyan fehér törpe csillagokból is kialakulhat, amelyek elég sok anyagot gyűjtenek össze környezetükből, hogy bekövetkezzen a gravitációs összeomlás.

Comments Closed