4000 kilométernyi vasutat számolnak fel Romániában

4000 kilométernyi veszteséges vasútvonaltól akar megszabadulni a román közlekedési minisztérium.  Ezek nagyobb részét bérbe adnák, a többit felszámolnák.

A megszüntetésre ítélt vonalak listája csak akkor lesz publikus, ha elfogadják az erről szóló kormányhatározatot adta hírül a Duna Tv TÉRkép című műsora. A Székelyföldön több vonalat is egy korábbi privatizáció mentett meg a felszámolástól, de a keskeny nyomtávú vasutak megmentésére eddig nem akadt befektető.

A román állami vasúttársaság, a CFR, csaknem negyedmilliárd eurós veszteséget termel évente: a felhalmozott adósságállomány elérte a nemzeti össztermék egy százalékát. Ezért akar a román kormány megszabadulni 1500 kilométernyi vasútvonaltól, aminek kétharmadán már semmiféle vonat nem jár. A használható pályaelemeket a működő vonalak karbantartására fordítanák, a többit pedig az állam szeretné értékesíteni – még mielőtt a tolvajok adnák el ócskavasként. A több mint húszezer kilométernyi vasúti hálózatból a román állam 15 ezer kilométert tartana meg.

Emanuel Culda a CFR műszaki igazgatóhelyettese úgy nyilatkozott a Duna Tv TÉRkép című műsorának, hogy 2400 kilométernyi vasútvonalat magáncégeknek akarnak bérbe adni, mert bebizonyosodott, hogy ez életképes megoldás. Már korábban privatizáltunk ugyanis 2400 kilométert és erről jók a tapasztalatok, a dolog működik.

A székelyföldi szárnyvonalakon a brassói székhelyű Regiotrans vette át a vasúti személyszállítást, miután a román állami vasúttársaság lemondott ezekről a járatokról. A Parajd-Dicsőszentmárton vonalon naponta négy vonatpár közlekedik. A környékre látogató turistákat a Regiotrans sem fosztotta meg attól a látványosságtól, amelyet a Parajd és Szováta közötti sajátos sorompókezelés jelent.

Nem tudni, miért éri meg a magántársaságoknak szerelvényeket közlekedtetni a CFR által már leírt szárnyvonalakon – erre a kérdésünkre a Regiotrans brassói vezetőitől sem kaptunk választ.

A Marosvásárhely környéki keskeny nyomtávú vasutak iránt több ízben is érdeklődtek külföldi befektetők, hogy turistavonatot indítsanak rajtuk: eddig egyikük sem váltotta valóra tervét. A környéken most úgy hírlik, egy német üzletember vette bérbe a szovátai vonalat és már el is kezdték megtisztítani a vasúti pályát.

Hogy nem lehetetlen nyereségesen üzemeltetni a Románia-szerte felszámolt keskeny nyomtávú vasúti szerelvényeket, arra a Máramarosi Vas-ér völgyében közlekedő nosztalgiavonat a legjobb példa.

A svájci tulajdonos nyaranta külföldi turisták ezreit csábíja ide, akik nem sajnálják az intercityével vetekedő jegyárat kifizetni a hat órás, kormos-füstös, fapados zötykölődésért. Persze a gőzmozdony visszahívása nem jelent megoldást a CFR sokmilliárdos adósságállományára, de talán megmenthet több olyan pusztulásra ítélt szárnyvonalat, amely Erdély legszebb tájain kanyarog.  (hirado.hu – Forrás: Duna Tv – TÉRkép)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.